Newsy

W Europie pogłębia się niedobór specjalistów na rynku cyfrowym. Rośnie rola międzynarodowych programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń [DEPESZA]

2021-12-16  |  06:10
Wszystkie newsy
źródło: Huawei

Rosnący popyt na kompetencje technologiczne i informatyczne w coraz szybszym tempie przewyższa podaż. Kraje Unii Europejskiej borykają się z niedoborem specjalistów z branży ICT już od kilku lat, a problem z wypełnieniem luk kadrowych mają nawet państwa postrzegane jako liderzy cyfrowej transformacji. W wypracowanie rozwiązania chce się włączyć Huawei. Technologiczny koncern prowadzi cały szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń, które mają stworzyć w Europie ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych.


Seeds for the Future jest międzynarodowym programem edukacyjnym przeznaczonym dla studentów z różnych krajów. W poprzedniej edycji brali udział uczniowie i studenci z ponad 100 państw z całego świata. Tegoroczna edycja oprócz kategorii indywidualnej, czyli warsztatów i szkoleń z zakresu nowych technologii była poszerzona również o program grupowy Tech4Good, dotyczący rozwiązywania problemów lokalnych społeczności. Przez kilka dni studenci podzieleni na 10-osobowe zespoły wypracowywali w tym celu jak najlepsze rozwiązania – mówi Maciej Skorupski z krakowskiej AGH, laureat konkursu Huawei Seeds for the Future.

Celem Seeds for the Future – globalnego programu edukacyjnego Huaweia – jest rozwijanie talentów w dziedzinie technologii ICT. Jest on skierowany do najzdolniejszych studentek i studentów z każdej uczelni wyższej w Polsce – głównie tych, którzy uczą się na kierunkach związanych z IT, inżynierią, technologiami czy matematyką.

– Zajmuję się inżynierią materiałową, ale styczność ze sztuczną inteligencją miałem już jakiś czas temu podczas innych konkursów. Stwierdziłem, że to będzie bardzo dobra okazja do poszerzenia wiedzy i nauczenia się nowych rozwiązań, które w przyszłości mógłbym wykorzystać w projektach naukowych. Takie połączenie różnych dziedzin dobrze wpływa na kreatywność – mówi Maciej Skorupski.

W ramach Seeds for the Future studenci mogą wziąć udział w bezpłatnym, kilkudniowym cyklu szkoleń i warsztatów prowadzonych przez światowej klasy ekspertów. Poznają w tym czasie m.in. wiodące trendy w rozwoju sztucznej inteligencji i inteligentnych miast, internetu rzeczy, technologii chmurowych, zastosowań 5G czy technologii służących ochronie planety. Do dyspozycji uczestników są też m.in. kursy fakultatywne i wirtualne pracownie, w których odbywają się debaty i grupy dyskusyjne poświęcone takim tematom jak np. cyberbezpieczeństwo czy przemysł kosmiczny.

Poza edukacyjnym program ma też wymiar finansowy – dziesiątka najlepszych uczestników, którzy wykażą się największą wiedzą i umiejętnościami, otrzymuje cenne nagrody, a w ramach stypendiów Seeds for the Future koncern technologiczny Huawei zainwestuje w sumie 2,5 mln euro, które będą przyznawane studentom w celu podnoszenia kwalifikacji w zakresie ICT.

Tegoroczna edycja Seeds for the Future, która odbywała się w listopadzie, była już ósmą z rzędu. Co ciekawe, jej uczestnicy zostają włączeni do zamkniętej społeczności absolwentów, dzięki czemu jeszcze przez rok rok będą otrzymywać zaproszenia na specjalne wydarzenia z udziałem czołowych ekspertów w dziedzinie nowych technologii. Celem programu obok edukacji jest bowiem także wymiana międzykulturowa, a uczestnicy mają możliwość nawiązania unikalnych kontaktów naukowo-biznesowych i postawić pierwsze kroki do kariery w branży IT.

– To jest przede wszystkim bardzo dobra okazja do poznania ludzi nie tylko z Polski, ale z całego świata i z wielu różnych branż. Okazja do takiego międzynarodowego networkingu, wymienienia się znajomościami i poglądami – mówi laureat konkursu Huawei Seeds for the Future. – Oprócz znajomości korzyścią tego programu jest też oczywiście wiedza, ponieważ otrzymaliśmy dostęp do platformy e-learningowej z naprawdę bardzo dużą liczbą szkoleń. Ja sam zrealizowałem ich ponad 40. Te szkolenia dotyczyły różnych zagadnień – od najnowszych technologii, związanych np. z fizyką, nadprzewodnictwem, informatyką czy sztuczną inteligencją – po mniej technologiczne, jak np. szkolenia z ogólnopojętego leadership.

Program Seeds for the Future skupia się nie tylko na technologiach ICT, ale i rozwoju osobistym studentów. Dlatego mają oni możliwość uczestniczenia m.in. w zajęciach z przywództwa biznesowego i strategicznego czy komunikacji kulturowej.

– To zupełnie inne podejście niż siedzenie na uniwersytecie i oglądanie slajdów na wykładach – mówi Maciej Skorupski.

Co istotne, Seeds for the Future to tylko jeden z licznych programów edukacyjnych wśród których są też m.in. ICT Academy czy European University Challenge uruchomionych przez Huaweia w Europie przy współpracy ze środowiskiem akademickim. Technologiczny gigant chce w ten sposób stworzyć ekosystem rozwoju talentów i kompetencji cyfrowych.

Tak dużych programów edukacyjnych jest raczej niewiele, znalezienie ich jest trudne. Takie programy powinny być ogólnodostępne, w Polsce liczba takich inicjatyw powinna być sukcesywnie zwiększana, jeśli chcemy zwiększyć liczbę specjalistów w krajowym przemyśle – mówi laureat konkursu Huawei Seeds for the Future.

We wszystkich krajach, w których Huawei prowadzi działalność, wspiera też edukację na rzecz kompetencji cyfrowych i odkrywania talentów w tej dziedzinie. Od 2008 roku firma prowadzi cały szereg programów edukacyjnych, stypendiów i szkoleń z tego zakresu. Do tej pory przeznaczyła na ten cel łącznie ponad 130 mln euro. Z tych pieniędzy skorzystało ponad 1,54 mln osób z ok. 150 krajów świata. Huawei szeroko współpracuje też z najlepszymi uniwersytetami w Europie.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Infrastruktura

Stypendia socjalne i zapomogi dla studentów dotkniętych powodzią. MNiSW apeluje do uczelni o priorytetowe rozpatrywanie wniosków

Uczelnie w całym kraju deklarują pomoc dla studentów dotkniętych skutkami powodzi, jaka ma miejsce w południowo-zachodniej części Polski. Minister nauki i szkolnictwa wyższego Dariusz Wieczorek zaapelował o udzielanie wsparcia finansowego dla potrzebujących – w postaci stypendiów socjalnych czy zapomóg, ale też o udostępnienie miejsc na uczelniach i w akademikach. Społeczność akademicka w całym kraju organizuje także zbiórki pomocowe, solidaryzując się z osobami poszkodowanymi w trakcie powodzi.

Przemysł

J. Lewandowski: Polityka UE potrzebuje deregulacji. Bez tego tracimy w wyścigu z USA i Chinami

Unia Europejska potrzebuje o wiele bardziej skoordynowanej polityki przemysłowej, szybszych decyzji i ogromnych inwestycji, jeśli chce dotrzymać kroku gospodarczo Stanom Zjednoczonym i Chinom – wynika z raportu Mario Draghiego zaprezentowanego na początku września. Zdaniem europosła Janusza Lewandowskiego bez uproszczeń przeregulowanych przepisów Unia będzie tracić na konkurencyjności względem rywali, a firmy będą do nich przenosić swoje siedziby. Dużą rolę w deregulacji może odegrać Polska podczas swojej prezydencji we Wspólnocie.

DlaWas.info

Problemy społeczne

W Polsce rodzi się coraz mniej dzieci. Zdrowiu reprodukcyjnemu wciąż poświęca się za mało uwagi w debacie o dzietności i polityce rodzinnej

W 2023 roku urodziło się 272 tys. dzieci, czyli najmniej od II wojny światowej. Tegoroczne dane są jeszcze gorsze. W pierwszej połowie 2024 roku zarejestrowano ok. 126,5 tys. urodzeń, czyli o blisko 12,5 tys. mniej niż rok wcześniej – wynika z danych GUS. W kwestii zastępowalności pokoleń na znaczeniu zyskuje problematyka zdrowia reprodukcyjnego. WHO uważa problemy z płodnością kobiet i mężczyzn za istotny problem zdrowotny. – To temat, który w ogóle nie jest podejmowany – ocenia prof. dr hab. Elżbieta Gołata, przewodnicząca Komitetu Nauk Demograficznych PAN. – Nie tylko zdrowie reprodukcyjne, ale w ogóle stan zdrowia ludności to jedno z najważniejszych wyzwań demograficznych i społecznych.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.