Komunikaty PR

Nowy raport Fundacji Climate Strategies Poland

2024-04-12  |  01:00
Biuro prasowe

Nowy raport Fundacji Climate Strategies Poland nie pozostawia złudzeń: samo raportowanie nie zbuduje konkurencyjności klimatycznej. Polskie firmy powinny pilnie się dekarbonizować, nie zapominając o łańcuchu wartości.

Zmiana klimatu to największe wyzwanie, przed jakim stoi dziś ludzkość. W nowym raporcie eksperci i ekspertki Fundacji Climate Strategies Poland alarmują: samo raportowanie klimatyczne, które staje się standardem, nie przekłada się ani na redukcję emisji, ani na konkurencyjność klimatyczną firm. Tymczasem, jeśli biznes, który odpowiada za ponad 70 proc. emisji, chce budować konkurencyjność klimatyczną i ograniczać negatywny wpływ na klimat, musi jak najszybciej nauczyć się wyciągać wnioski z raportów ESG i zacząć realnie się dekarbonizować.

W opublikowanym dziś raporcie Samo raportowanie nie ochroni klimatu. Dekarbonizacja firmy – konkurencyjność klimatyczna 2.0 Fundacja Climate Strategies Poland pokazuje rosnącą lukę w zakresie zarządzania klimatycznego i realnej dekarbonizacji polskich firm względem ich zagranicznych partnerów i konkurentów. Jak czytamy w raporcie, polscy przedsiębiorcy czekają na rozwiązania systemowe, tymczasem realna zmiana wymaga proaktywnego przygotowania się na warunki konkurencyjne i jest możliwa tylko dzięki zaplanowaniu i wdrożeniu rzeczywistej dekarbonizacji firmy. Autorzy i autorki raportu stawiają tezę, że na samym wzroście świadomości i raportowaniu klimatycznym wyzwanie się nie kończy. To dopiero punkt wyjścia do dalszych, realnych działań. Tej świadomości wciąż brakuje polskim firmom, co może osłabiać ich pozycję konkurencyjną.

- Wydawałoby się, że z obawy przed utratą konkurencyjności polskie firmy powinny już dziś aktywnie wdrażać własne polityki klimatyczne, nie czekając na działania i transformację energetyczną państwa. Z naszej analiza wynika jednak, że większość polskich firm nie zdaje sobie sprawy z konsekwencji zacofania w tym obszarze i jest dopiero na samym początku tego, koncentrując siły głównie na raportowaniu ESG. W nowym raporcie Fundacji, pokazując zaawansowanie działań klimatycznych firm z innych krajów europejskich, chcemy zmotywować i zachęcić polskie firmy do skupienia się na realnej dekarbonizacji, liczeniu śladu węglowego firmy i łańcucha wartości oraz obniżania emisji w Zakresach 1, 2 i 3. Nasz raport alarmuje polskie firmy o stanie zacofania w zakresie konkurencyjności klimatycznej, ale jednocześnie stanowi kompleksowy przewodnik dla biznesu, który chce konstruktywnie podejść do tematu dekarbonizacji firmy, produktu i łańcuchów dostaw - mówi Łukasz Dobrowolski, Dyrektor ds. Strategii Energetycznych w Fundacji Climate Strategies Poland


Co znajdziemy w raporcie

Raport stanowi próbę odpowiedzi na pytania, w jakim punkcie znajduje się dziś polski biznes, jeśli chodzi o zrozumienie zmiany klimatu i jej wpływu na rzeczywistość, a także na ile skutecznie raportuje swoje działania. Czy jest gotowy do włączenia wątków klimatycznych do swoich strategii oraz realnego dekarbonizowania swojej działalności? A przede wszystkim – co konkretnie powinien robić w zakresie realnej dekarbonizacji firmy i jak należy się do tego zabrać. Celem raportu jest pokazanie praktycznego wymiaru dekarbonizacji firmy w Zakresie 1 i 2 oraz zmobilizowanie polskich firm do zarządzania emisjami w Zakresie 3.

Dla lepszego zrozumienia kontekstu i powagi sytuacji, raport rozpoczyna się od przedstawienia aktualnych, alarmujących i pełnych anomalii konsekwencji zmiany klimatu oraz scenariuszy globalnego ocieplenia wraz ze skutkami dla społeczeństwa i światowych gospodarek. Kolejne strony to odpowiedź Unii Europejskiej na kryzys klimatyczny, szczegółowy opis regulacji oraz poziomu ich wdrożenia w polskiej rzeczywistości.

Rozdział drugi to pogłębiona analiza jakości zarządzania klimatycznego w największych polskich firmach w wybranych branżach, z powołaniem się na dane pochodzące z inicjatywy SBTi i CDP. W rozdziale trzecim eksperci i ekspertki Fundacji koncentrują się na procesie realnej dekarbonizacji: kluczowych wyzwaniach, wnioskach i korzyściach oraz dzielą się mapą drogową dekarbonizacji w firmie. Czwarty rozdział opisuje znaczenie Zakresu 3, a także wyzwania jakie wiążą się z jego liczeniem i raportowaniem. Rozdział piąty i podsumowanie dotyczą emisyjności mniejszych firm oraz budowania konkurencyjności firm w obliczu zapóźnionej transformacji gospodarki.

Opracowanie stanowi kontynuację raportu sprzed dwóch lat pt. Lepiej późno niż później. Redukcja śladu węglowego a konkurencyjność klimatyczna polskich firm, w którym Fundacja Climate Strategies Poland podniosła „czerwoną flagę”, stawiając tezę, że względne zacofanie polskich firm i gospodarki w zarządzaniu klimatycznym może mieć istotny negatywny wpływ na konkurencyjność polskich firm, a także polskiej gospodarki jako całości. Rzeczywistość polskich firm i ich łańcuchów dostaw pokazała, że prognozy Fundacji okazały się trafne.

Raport uzupełnia praktyczna perspektywa przedstawicieli firm i ekspertów branżowych: Materiality, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Orange Polska, ING Bank Śląski, Grupa Żabka i Locotranssped Sp. z o. o.

Partnerami raportu są: European Climate Foundation, Orange Polska, ING Bank Śląski.

Patronem raportu jest Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

 

O Autorach

Fundacja Climate Strategies Poland jest organizacją non for profit, która wspiera firmy i miasta w drodze do neutralności klimatycznej. Zespół Fundacji składa się z ekspertów specjalizujących się w obliczaniu i redukowaniu śladu węglowego, ze strategów biznesowych, a także ze specjalistów do spraw komunikacji klimatycznej, przeciwdziałania greenwashingowi i dezinformacji klimatycznej. Wspólnie wykorzystują swoje kompetencje, doświadczenia i talenty, by spowolnić zmianę klimatu. Fundacja stanowi merytoryczne i profesjonalne wsparcie dla przedstawicieli firm i miast, pracując z nimi na rzecz przejścia od proklimatycznych deklaracji do konkretnych skutecznych działań i redukcji emisji. Pierwsza w Polsce zwróciła uwagę na zagadnienie konkurencyjności klimatycznej. Na co dzień aktywnie włącza się w dyskusję na temat dekarbonizacji biznesu. 


Fundacja Climate Strategies Poland edukuje na temat zmiany klimatu, śladu węglowego oraz odpowiedzialności biznesu w tym zakresie. Na potrzeby mniejszych firm Fundacja opracowała bezpłatne innowacyjne narzędzie: kalkulator śladu węglowego MŚP. Hasłem przewodnim pracowników Fundacji jest „Every job is a climate job”. Głęboko wierzą oni bowiem, że kwestia zmiany klimatu powinna być obszarem nie tylko uwzględnianym, ale coraz ważniejszym w codziennych działaniach firm i samorządów.

 

KOMENTARZE PARTNERÓW RAPORTU

- W Orange rozumiemy, że jesteśmy odpowiedzialni za to, jak nasza działalność wpływa na społeczeństwo, klimat i środowisko. Wszyscy doświadczamy zmian klimatu, w codziennym życiu i w działalności biznesowej. Aby je ograniczyć, musimy zacząć od siebie. Dlatego warto mierzyć, analizować i zarządzać wpływem firmy na klimat i środowisko. Z własnego doświadczenia wiemy, że uczciwa, oparta na naukowym konsensusie i powiązana z biznesową działalnością strategia dekarbonizacji pozwala skuteczniej zarządzać posiadanymi zasobami, ograniczając negatywny wpływ na środowisko. Od 2015 r. Orange Polska ograniczył swoje emisje z zakresów 1 i 2 o niemal 80%. Dziś opieramy swoją działalność w przeważającej mierze na źródłach odnawialnych – to ¾ naszej konsumpcji energii elektrycznej. Coraz bardziej powszechnej świadomości na temat zmian klimatu towarzyszą zmiany w oczekiwaniach, zarówno klientów, jak i regulatorów. Odpowiedzialność klimatyczna staje się w Polsce przewagą konkurencyjną – mówi Monika Tenerowicz, doradczyni ds. strategii klimatycznej w Orange Polska.

 

- ING Bank Śląski od lat konsekwentnie realizuje działania wspierające transformację energetyczną. W listopadzie 2023 r. opublikowaliśmy dokument „Kierunki działania ING BSK w zakresie redukcji emisyjności”, który określa nasze ambicje dotyczące redukcji emisji w gospodarce własnej i w portfelu kredytowym. Prezentujemy w nim dotychczasowe postępy na drodze do zmniejszenia emisji gazów cieplarnianych oraz plan wsparcia klientów w ich zrównoważonej transformacji. Jesteśmy przekonani, że działania na rzecz zrównoważonego rozwoju wpłyną na umacnianie konkurencyjności klimatycznej polskich firm. Chcemy towarzyszyć naszym klientom w tej drodze, bo przyszłość to nasza wspólna odpowiedzialność – mówi Małgorzata Jarczyk-Zuber, Chief ESG Innovation Officer w ING Banku Śląskim.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Ochrona środowiska Akcja sprzątania pod patronatem Wojewody Małopolski - zebrano 60 tys. śmieci Biuro prasowe
2024-05-29 | 01:00

Akcja sprzątania pod patronatem Wojewody Małopolski - zebrano 60 tys. śmieci

Nadchodzący, Światowy Dzień Ochrony Środowiska to idealny czas na podsumowanie zakończonej w kwietniu akcji sprzątania świata. Podczas tej edycji pod patronatem honorowym Ministerstwa
Ochrona środowiska Aktywiści spytają urzędników czy ich miasta są gotowe na zabójcze fale upałów.
2024-05-19 | 16:30

Aktywiści spytają urzędników czy ich miasta są gotowe na zabójcze fale upałów.

Przyspieszenie zmiany klimatu zwiększyło szanse na wystąpienie  fal upałów zagrażających życiu Polaków. Aktywiści klimatyczni skierowali do Urzędu Miasta Wrocławia
Ochrona środowiska Znana firma wsparła sprzątanie Sądecczyzny – zebrano 60 tys. litrów śmieci
2024-05-17 | 12:36

Znana firma wsparła sprzątanie Sądecczyzny – zebrano 60 tys. litrów śmieci

Zakończyła się kolejna, już druga edycja akcji #Sprzątamy Dla Sądecczyzny. Jak informuje organizator – Fundacja Horyzont 360, takie inicjatywy są wyjątkowo potrzebne: ponad 7100

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

European Financial Congress 2024

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Problemy społeczne

Tylko co 20. palacz jest w stanie samodzielnie rzucić papierosy. Dziś Światowy Dzień Bez Papierosa

Niemal co trzeci dorosły Polak przyznaje się do palenia papierosów. Ta liczba świadczy o porażce polskiej polityki zdrowotnej, w ramach której zakładano redukcję udziału palaczy w społeczeństwie do 5 proc. przed 2030 rokiem. Taki sukces zanotowała Szwecja, w której odsetek palaczy spadł w latach 2008–2023 z 15 proc. do 5,6 proc. Tymczasem wachlarz chorób wywołanych wdychaniem papierosowego dymu jest bardzo szeroki. Najgroźniejsze z nich, oprócz nowotworów, są związane z układem oddechowym i sercowo-naczyniowym jak np. żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. 31 maja obchodzona jest 37. rocznica Światowego Dnia Bez Papierosa.

Prawo

Po wyborach wiele tematów w Komisji Europejskiej będzie kontynuowanych. Wśród nich Zielony Ład czy działania na rzecz solidarności z Ukrainą

Jest mało prawdopodobne, by po czerwcowych wyborach do europarlamentu nowa Komisja Europejska radykalnie zmieniła kierunek w wielu kluczowych tematach. Dotyczy to głównie Europejskiego Zielonego Ładu. Wśród priorytetów Brukseli, które w nowej kadencji będą z pewnością kontynuowane, wymienia się także kwestie związane z cyberbezpieczeństwem i digitalizacją na terenie Wspólnoty. W Polsce wybory do europarlamentu odbędą się w niedzielę, 9 czerwca.

Problemy społeczne

W strefach objętych konfliktem żyje 400 mln dzieci. Najtrudniejsza sytuacja jest w Strefie Gazy, gdzie w ciągu kilku miesięcy zginęło ponad 12 tys. dzieci

Według UNICEF jedno na pięć dzieci żyje w strefach objętych konfliktami lub z nich ucieka. Organizacja Narodów Zjednoczonych w latach 2005–2022 zweryfikowała ponad 315 tys. poważnych naruszeń praw dziecka na obszarach objętych konfliktem. Najtrudniejsza sytuacja panuje w Strefie Gazy, gdzie tylko w tym roku zginęło więcej dzieci niż w 2022 roku na całym świecie.  Wojna zabiera dzieciom to, co najważniejsze, czyli poczucie bezpieczeństwa i znacząco wpływa na ich rozwój – alarmuje Polska Akcja Humanitarna.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.