Komunikaty PR

Fotowoltaika a opłata mocowa

2021-03-03  |  18:00
Biuro prasowe
Kontakt
Maciek Sokołowski
Attention Marketing

Al. Jerozolimskie 92
00-807 Warszawa
m.sokolowski|attentionmarketing.pl| |m.sokolowski|attentionmarketing.pl
795520960
attentionmarketing.pl/

Opłata mocowa weszła w życie z dniem 1 stycznia 2021 roku. Jak jednak wygląda świadomość konsumentów na temat nowej opłaty? Z czym się wiążą wzrosty opłat za energię oraz czy istnieje perspektywa aby uniknąć zwiększonych kosztów? Ekspert Alians OZE podpowiada.

 

2021 rok rozpoczął się dla nas wszystkich nieuniknionymi podwyżkami kosztów energii. Są one związane z opłatą mocową, która w uproszczeniu – ma zapewniać Polsce bezpieczeństwo energetyczne. Ma służyć do utrzymywania rezerw prądu oraz do konserwacji elektrowni oraz budowy nowych obiektów. Opłata obowiązuje przedsiębiorstwa, jak i również gospodarstwa domowe. Jednak nie wszyscy wiedzą o jej istnieniu. – Stosunkowo mało osób zdaje sobie sprawę, że taka opłata została wprowadzona. Kontaktując się z klientami i pytając ich o świadomość tego dodatkowego kosztu słyszymy pytania: „co to jest, skąd i co ja za to dostanę?”. Nie są to odosobnione przypadki i zazwyczaj nie towarzyszy temu pozytywne nastawieniemówi Jakub Jadziewicz, Członek Zarządu Alians OZE.

 

Opłata mocowa doliczana jest do opłaty taryfowej za dystrybucję i przesył energii. Sposób opłaty będzie się różnił w zależności od odbiorcy. W przypadku klientów indywidualnychmaksymalna opłata mocowa nie powinna przekroczyć 125,52 zł rocznie. Choć nie są to małe koszty, to i tak stanowią mniejsze obciążenie, niż opłata mocowa dla przedsiębiorstw. Firmy zapłacą aż 76,2 zł za każdy megawat energii zużyty między godziną 7 a 22. Dla firmy, zużywającej w ciągu roku około 500 MWh energii we wspomnianym przedziale czasowym, oznacza to wzrost rachunku o blisko 38 tys. zł rocznie.

 

Czy istnieje perspektywa, że wartość opłaty mocowej ulegnie redukcji? Jak odpowiada ekspert Alians OZE: - Nie rysuje się to optymistycznie, choć ciężko to przewidzieć, bo kwestia ta całkowicie leży w gestii Prezesa URE. Według zapowiedzi z 2019 roku, opłaty miały być przez pierwsze 3 lata w miarę zbliżone. Wtedy oczywiście mieliśmy do czynienia z analizami teoretycznymi, z kolei teraz weszliśmy w fazę pobierania realnych wpływów. Być może dojdzie do drobnej korekty, ale nie nastawiałbym się, że koszty te zmaleją. Pamiętajmy, że w założeniach z 2019, stawka ta miała wynosić 45 zł w ciągu całej doby, a jednak wprowadzona została opłata prawie dwukrotnie wyższa. Myślę, że to będzie zależało od apetytu na te środki, który aktualnie jest dość wysoki.

 

Obok wprowadzonej z dniem 1 stycznia opłaty mocowej, nastąpiły podwyżki w taryfach dystrybucyjnych oraz wzrost kosztów energii czynnej. – Wyliczyliśmy, że dla firmy i dla klienta indywidualnego realny wzrost całego kosztu energii elektrycznej sięga rzędu 17-20 proc. komentuje Jadziewicz. Poza kluczowym skutkiem tych podwyżek w postaci wyższego rachunku za prąd będzie to miało również przełożenie na konkurencyjność produktów. – Już w tej chwili widzimy, że podmioty korzystające w swojej działalności z energii elektrycznej, podwyższają swoje ceny, bo tak znacznie te elementy wpływają na koszty całościdodaje ekspert Alians OZE.

 

Istnieją jednak sposoby na obniżenie tych kosztów. Poza oczywistym oszczędzaniem energii, kluczem do długofalowej i wysoce efektywnej oszczędności pieniędzy jest inwestycja we własne źródło energii, jakim jest fotowoltaika. – Jest to jedyna realna możliwość, aby uniezależnić się od kosztów związanych z energią elektryczną, która dalej mocno rośnie. Póki co, mamy do czynienia z tendencją wzrostową, także jedyną receptą, aby uzyskać przewagę konkurencyjną jest zostanie auto-producentem energii elektrycznej.mówi Jakub Jadziewicz.

 

Ile w takim razie można zaoszczędzić z fotowoltaiką?

Jak słyszymy do eksperta: - Jest to bardzo mocno uzależnione od zużycia – zarówno u klienta indywidualnego, jak i biznesowego. Klient biznesowy, w wypadku wyprodukowania jednej jednostki energii przez instalację oszczędza tyle ile wynosi opłata mocowa za MWh – czyli 76,2 zł. W zależności od tego ile energii wyprodukuje i zużyje w ciągu roku to w taki prosty sposób można to obliczyć – czyli jest to pochodna parametru ilości energii wytworzonej vs zużytej x 76,2 zł. W przypadku klienta indywidualnego zależy to od tego w jaki próg zostanie uwzględniony biorąc pod uwagę pobór energii z sieci. Są to cztery przedziały wolumenowe wraz z czterema stawkami opłaty – im mniejsze zużycie energii, tym niższa stawka. To niższe zużycie z kolei jest wynikiem produkcji oraz zużycia energii własnej z instalacji fotowoltaicznej. Co jest równie istotnym aspektem w kwestii oszczędności to fakt, że w przypadku fotowoltaiki zwrot inwestycji następuje w przeciągu 5-6 lat. Dzięki temu z pewnością jest to jeszcze bardziej atrakcyjne rozwiązanie dla naszego portfela.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Energetyka Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero Biuro prasowe
2024-04-19 | 09:00

Endress+Hauser ekspertem na H2POLAND & NetZero

Endress+Hauser, światowy lider w dziedzinie rozwiązań pomiarowych dla przemysłu, weźmie udział w prestiżowym wydarzeniu H2POLAND & NetZero Forum w Poznaniu. W trakcie imprezy
Energetyka Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska
2024-04-19 | 01:00

Mateusz Marczewski członkiem zarządu Axpo Polska

Zmiany w polskiej spółce z Grupy Axpo. Od kwietnia do zarządu Axpo Polska dołączył Mateusz Marczewski, dyrektor ds. klientów instytucjonalnych w Europie Zachodniej i Wschodniej.
Energetyka BRAK ZDJĘCIA
2024-04-18 | 23:00

Z energią do pracy – Stoen Operator zaprasza na WAT

Dlaczego warto rozwijać karierę w energetyce? Mogli się o tym przekonać uczestnicy Targów Pracy na Wojskowej Akademii Technicznej (WAT). Podczas pierwszego dnia wydarzenia odbywającego się 17 i 18 kwietnia br. Stoen Operator

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.