E-commerce ze skokowym wzrostem zapytań o rzetelność finansową Polaków
- W I poł. 2024 r. e-sklepy weryfikowały rzetelność finansową Polaków o niemal 80% częściej niż w tym samym okresie ubiegłego roku – podaje ERIF Biuro Informacji Gospodarczej.
- To oznacza rosnące zainteresowanie konsumentów zakupami online, ale także coraz większą potrzebę finansowania ich w ramach odroczonych lub ratalnych płatności.
- Statystyki pokazują również wyraźną sezonowość zakupów w kanale e-commerce – zdecydowanie największy ruch w handlu internetowym przypada na drugi i czwarty kwartał.
Z analizy przeprowadzonej przez ERIF BIG wynika, że w I poł. 2024 r. sklepy online sprawdzały sytuację finansową swoich klientów o 78% częściej w porównaniu z tym samym okresem minionego roku. Tak duża dynamika liczby zapytań z sektora e-commerce wynika przede wszystkim z potężnego, prawie 3-krotnego wzrostu, którym zamknął się I kw. br. Co prawda wyhamował w II kw., ale pomimo tego e-sklepy wciąż weryfikowały konsumentów o 23% częściej niż rok wcześniej.
- Do końca czerwca br. otrzymaliśmy niemal 75% całkowitej liczby zapytań w 2023 r. W tym kontekście przypominam, że w zeszłym roku na zlecenie e-sklepów wygenerowaliśmy rekordową liczbę raportów o rzetelności finansowej konsumentów. Obecny skokowy wzrost liczby zapytań odczytujemy jako kolejny dowód na dynamiczny rozwój sektora e-commerce w Polsce. Trzeba także pamiętać, że przedsiębiorcy weryfikują tych klientów, którzy zamierzają korzystać z odroczonych płatności lub zakupów ratalnych. Dlatego nasze dane mówią także o rosnącej popularności finansowania w ten sposób kupowanych online towarów – tłumaczy Edyta Kornakiewicz z ERIF Biura Informacji Gospodarczej.
Warto te informacje uzupełnić o istotne dane demograficzne. Największą grupę weryfikowanych konsumentów stanowią osoby w wieku od 25 do 44 lat – w I poł. br. dotyczyło ich 62% zapytań. W 12% przypadków sklepy online pytały o najmłodszą grupę klientów, czyli tych poniżej 24 lat. Weryfikacja w 53% spraw dotyczyła kobiet, co można interpretować w ten sposób, że one nieco częściej od mężczyzn kupują w sieci i korzystają w związku z tym z odroczonych płatności lub rat.
Kiedy najczęściej kupujemy online?
Zakupy internetowe mają wyraźnie sezonowy charakter. Jak pokazują dane ERIF BIG, sklepy internetowe najrzadziej pytają o sytuację finansową klientów na początku roku. Najprawdopodobniej wynika to z dużych wydatków gospodarstw domowych w okresie świątecznym, co zmniejsza ich skłonność do zakupów w kolejnych miesiącach. Pomimo olbrzymiego wzrostu liczby zapytań r/r od stycznia do marca 2024 r., w tym czasie e-sklepy i tak weryfikowały klientów o 14% rzadziej niż między kwietniem i czerwcem.
- Wynika to m.in. z tego, że gospodarstwa domowe stopniowo odbudowują swoje budżety po wymagającej końcówce roku. Poza tym drugi kwartał „przynosi” nowe okazje zakupowe, m.in. Wielkanoc, Dzień Dziecka czy konieczność przygotowania się do letnich urlopów. Nasze obserwacje pokazują, że w sezonie wakacyjnym zainteresowanie e-zakupami nieco słabnie i na nowo „rusza” w ostatnim kwartale, czyli w okresie wyprzedaży czy Black Friday. I oczywiście zwiększonych, okołoświątecznych wydatków – dodaje Edyta Kornakiewicz z ERIF BIG.
Stabilna sytuacja rynku e-commerce w Polsce
Powyższe dane potwierdzają inne obserwacje dotyczące polskiego rynku e-commerce. Na przykład z opublikowanego w czerwcu przez Samoseo raportu „Nawyki e-zakupowe Polaków 2024” wynika, że ponad 75% Polaków kupuje online co najmniej kilka razy miesięcznie, a przeszło 40% wydaje na to ponad 1000 zł. Wysoka popularność handlu w sieci utrzymuje się, choć aż 86% osób deklaruje zmianę nawyków zakupowych pod wpływem inflacji.
- Można powiedzieć, że e-commerce stał się naturalnym czy oczywistym kanałem pozyskiwania przedmiotów z bardzo różnych kategorii. To dobra wiadomość dla sklepów internetowych, ale jednocześnie źródło wyzwań związanych m.in. z zapewnieniem bezpieczeństwa coraz większej liczby transakcji czy koniecznością minimalizowania ryzyka zaległości płatniczych. Ta ostatnia kwestia nabiera znaczenia zwłaszcza w sytuacji, w której rośnie popularność rat i odroczonych płatności. Przedsiębiorcy potrzebują dostępu do narzędzi, które pozwolą im sprawnie weryfikować rzetelność finansową klientów i na tej podstawie podejmować decyzje biznesowe o sposobie finansowania oferowanych towarów – zauważa ekspertka ERIF BIG.

Bitget dołącza do Organizacji UNICEF Game Changers, aby umożliwić edukację w zakresie blockchain dla 300 tys. osób w 2025 r.

Przedsiębiorcy oczekują sprawiedliwego traktowania przez organy podatkowe

Ryzyko związane z inwestowaniem w CFD
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Komisja Europejska chce wprowadzić ujednolicone przepisy dotyczące wyrobów tytoniowych. Europosłowie mówią o kolejnej nadregulacji
Ministerstwo Zdrowia opracowało nowy projekt przepisów wprowadzających kolejne zakazy dotyczące wyrobów tytoniowych – całkowitą eliminację e-papierosów oraz zakaz aromatów w woreczkach nikotynowych. Najprawdopodobniej w ciągu kolejnych dwóch–trzech lat Polska będzie musiała implementować nową dyrektywę dotyczącą wszystkich produktów tytoniowych, nad którym niebawem ma rozpocząć prace Komisja Europejska. Europosłowie mówią o ryzyku chaosu legislacyjnego, nadregulacji i wskazują na zagrożenia związane z proponowaną podwyżką akcyzy.
Konsument
Za trzy miesiące ruszy w Polsce system kaucyjny. Wątpliwości budzą kwestie rozliczeń i podatków

Zaledwie trzy miesiące zostały do startu systemu kaucyjnego w Polsce. Kaucje obejmą szklane i plastikowe butelki oraz puszki z napojami. To duża zmiana dla producentów napojów, sklepów i konsumentów oraz pośredniczących w zbiórce operatorów systemów kaucyjnego. Na razie przepisy są na tyle niedoprecyzowane, że budzą wiele wątpliwości w kwestii rozliczania podatków czy rozliczeń z operatorami. Producenci będą musieli płacić podatek od niezwróconych butelek, co zwiększy ich koszty.
Transport
Rośnie skala agresji na polskich drogach. Problemem jest nie tylko nadmierna prędkość, ale też jazda na zderzaku

Za kilka dni zaczynają się wakacje, czyli statystycznie najniebezpieczniejszy czas na drogach. Wśród głównych przyczyn takich zdarzeń na prostych odcinkach drogi są nadmierna prędkość i jazda na zderzaku. Zarządca autostrady A4 Katowice–Kraków w ramach kampanii „Nie zderzakuj. Posłuchaj. Jedź bezpiecznie” zwraca uwagę na zjawisko agresji na polskich drogach i przypomina, że bezpieczeństwo zaczyna się od osobistych decyzji kierowcy.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.