Polacy kupują prezenty, ale chcą płacić za nie po świętach
- W okresie przedświątecznym rośnie liczba zapytań z sektora e-commerce o wiarygodność finansową konsumentów.
- W listopadzie 2024 r. było o 17 proc. więcej zapytań niż w październiku – podaje ERIF BIG.
- Polacy deklarują większe wydatki na prezenty – wielu konsumentów zapłaci za nie po świętach, dzięki usłudze Buy Now Pay Later.
Końcówka roku to wzmożony ruch w sklepach i większe, przedświąteczne wydatki. Duże zainteresowanie zakupami widać także po rosnącej liczbie zapytań o wiarygodność finansową klientów ze strony sektora e-commerce w podmiotach takich jak ERIF BIG i CRIF.
- W zakupach online widoczny jest wzrost aktywności konsumentów. To przejaw e-commerce’owego trendu – przyzwyczailiśmy się do zakupów w sieci. Są one bardzo proste i przede wszystkim łatwo dostępne. Głównie za sprawą elastycznych płatności, takich jak Buy Now Pay Later (BNPL). Żeby korzystanie z BNPL było jednak możliwe, sklepy internetowe weryfikują wiarygodność finansową klientów, którzy chcą korzystać z odroczonych płatności. Pokazują to dane ERIF BIG i CRIF. Od kilku lat w ostatnich miesiącach roku obserwujemy znaczny wzrost liczby zapytań z sektora e-commerce o wiarygodność finansową konsumentów. Duży ruch rozpoczyna się już w listopadzie - w 2024 r. było o niemal 17 proc. więcej zapytań niż w październiku. Analogiczną sytuację obserwowaliśmy w okresie promocji Black Friday i Black Week, zanotowaliśmy wtedy 14 proc. wzrost zapytań r/r. – mówi Kamil Gosławski, Head of Banking & Insurance w CRIF Polska.
Wszystko wskazuje na to, że w tym roku w polskich domach nie zabraknie ani prezentów ani świątecznej kolacji. Koniec roku „przyniósł” lepsze nastroje konsumenckie. Dane GUS z listopada informują o spadku inflacji do 4,7 proc. r./r. z 5 proc. w październiku br. Z kolei z raportu „Świąteczny Portfel Polaków” Związku Banków Polskich wynika, że na święta wydamy o 5,77 proc. więcej niż rok temu, a budżet na same prezenty wzrośnie o 20,5 proc.
Kto płaci w odroczonym terminie?
Z opcji „zapłać później” korzystają różne grupy konsumentów. W pierwszym półroczu 2024 r. na BNPL zdecydowało się ponad 1,2 mln osób, a łączna liczba zobowiązań przekroczyła 7 mln. Z kolei w 2023 r. odroczone płatności stanowiły około 73 proc. wszystkich zobowiązań. To aż o 33 proc. więcej niż w 2022 r. – wynika z danych CRIF.
Z bazy CRIF wynika także, że grupą zdecydowanie najaktywniejszą w zakresie zakupów online są osoby w wieku 26-35 lat. W 2024 r. stanowiły aż 35 proc. wszystkich ”sprawdzanych” konsumentów. Tylko trochę mniej, bo 28 proc. weryfikowanych przez sektor e-commerce osób to klienci w przedziale 36-45 lat. Kolejną sporą grupą są 18-25-latkowie, którzy stanowią 19 proc. wszystkich konsumentów. Co ciekawe, ogólnie więcej zapytań dotyczy kobiet – 52 proc., natomiast mężczyzn - 48 proc.
- Sektor e-commerce rośnie głównie dzięki nowym klientom, którzy w 2024 r. stanowią 52,5 proc. klientów w bazie CRIF w tym segmencie. Te osoby wcześniej nie miały podobnych zobowiązań, co pokazuje prawdziwą skalę rozwoju i popularności płatności odroczonych. Mimo to, dynamika przyrostu nowych odbiorców tej formy płatności spadła w tym roku względem 2023 roku o blisko 6 proc. Zatem udział klientów powracających do sprawdzonego już rozwiązania proporcjonalnie wzrósł w roku 2024. Można pokusić się o wniosek, że chętniej wracamy do wybranego wcześniej dostawcy odroczonych płatności, niż korzystamy z nowych operatorów. BNPL to bardzo wygodne rozwiązanie, dlatego konsumenci mają średnio po 4 zobowiązania tego rodzaju jednocześnie. Możemy się spodziewać, że już nie tylko zakupy detaliczne, ale święta i inne ważne okazje coraz częściej będą finansowane w ten sposób – mówi Kamil Gosławski z CRIF.

Ceny ubezpieczeń spadły o 3% w pierwszym kwartale 2025 r.

Pożyczki bez zaświadczeń i formalności – dlaczego Polacy coraz częściej wybierają tę formę finansowania?
Walletto Fintech Poland i rozwój polskiego ekosystemu fintech
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Coraz mniej kredytów bankowych płynie do polskiej gospodarki. Przed sektorem duże wyzwania związane z finansowaniem strategicznych projektów
Polskie przedsiębiorstwa w coraz mniejszym stopniu finansują się kredytem bankowym, zwłaszcza w porównaniu z rosnącym PKB. Powoduje to wysoką nadpłynność sektora bankowego. Deregulacja mogłaby pomóc w skróceniu drogi firm do finansowania bankowego, zwłaszcza że Polskę czekają ogromne wydatki na transformację energetyczną i obronność. Sektor ma bardzo dobre wyniki finansowe, co powoduje, że politycy patrzą w stronę jego zysków. Ryzyko prawne, jakim wciąż są kredyty frankowe, pociąga za sobą brak zainteresowania ze strony zagranicznych inwestorów.
Firma
Bezrobocie może zacząć rosnąć. Ochłodzenie odczuwane szczególnie w branży budowlanej i automotive

W Polsce od kilku lat stopa bezrobocia utrzymuje się poniżej 6 proc., a według metodologii unijnej jest o połowę niższa i jedna z najniższych w Unii. Pracownicy przywykli już, że sytuacja na rynku pracy jest dla nich korzystna. Jednak zaczynają się pojawiać pierwsze niepokojące sygnały zwiastujące możliwą zmianę trendu. Część branż ucierpiała np. z powodu spowolnienia w Niemczech, inne rozważają wybór innej niż Polska lokalizacji ze względu na wysokie koszty pracy czy energii. Na razie ogromnym wyzwaniem pozostaje aktywizacja osób biernych zawodowo.
Ochrona środowiska
Rozwój sztucznej inteligencji drastycznie zwiększa zapotrzebowanie na energię. Rozwiązaniem są zrównoważone centra danych

Centra danych to jeden z dynamicznie rozwijających się, ale przy tym energochłonnych sektorów gospodarki. Prognozy PMR wskazują, że do 2030 roku operatorzy w Polsce będą dysponować centrami danych o mocy przekraczającej 500 MW, co oznacza, że wzrośnie ona ponad trzykrotnie względem 2024 roku. Przyspieszona cyfryzacja i dynamiczny rozwój sztucznej inteligencji sprawiają, że w ciągu kilku następnych lat zużycie energii elektrycznej w centrach danych tylko w Europie wzrośnie o 66 proc. Dlatego coraz więcej firm sięga po zrównoważone rozwiązania i energię pochodzącą ze źródeł odnawialnych.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.