Święta 2021 bez fajerwerków. Zwłaszcza dla seniorów
Z najnowszego Barometru Providenta wynika, że tegoroczne święta będą raczej skromne. Przeciętna polska rodzina wyda na nie średnio 952 zł.[1] To o 200 zł więcej niż w ubiegłym roku, ale o ponad połowę mniej niż jeszcze przed pandemią. Co piąty Polak otwarcie deklaruje, że nie będzie go stać na wszystkie świąteczne sprawunki. Blisko połowa (45 proc.) kupi co prawda potrzebne rzeczy, ale wybierze najtańsze zamienniki, by związać koniec z końcem. Nie wszyscy rodacy będą wypatrywać też prezentów pod choinką. Jeszcze w 2018 czy 2019 roku 80 proc. Polaków spodziewało się, że znajdzie jakiś upominek w skarpecie, w tym roku prezentów spodziewa się 60 proc. A jak będą wyglądały święta seniorów?
Jak wynika z Barometru Providenta jeszcze w 2019 roku przeznaczaliśmy na Boże Narodzenie ok. 1700 zł. Pandemia wpłynęła na pogorszenie sytuacji finansowej wielu gospodarstw domowych a Polacy zaczęli zaciskać pasa – w tym roku na świąteczne wydatki przeznaczą 952,40 zł. Większość ankietowanych będzie finansować gwiazdkę z bieżących dochodów, ale 25 proc. będzie musiało sięgnąć po swoje oszczędności. Tych nie chcą ruszać przede wszystkim osoby w wieku 55+. Co czwarta z nich deklaruje, że będzie musiała zrezygnować z części świątecznych wydatków.
- Sytuacja finansowa osób starszych pogarsza się z roku na rok. Z ostatniego badania opinii, które przeprowadziliśmy wśród osób starszych wynika, że 94 proc. seniorów dotkliwie odczuwa podwyżki, a ponad 50 proc. ma dosyć ciągłego oszczędzania. Co trzeci emeryt otwarcie przyznaje, że w obecnej sytuacji rezygnuje z zakupu niektórych rzeczy, 26 proc. twierdzi że wybiera tańsze zamienniki, kolejne 26 proc. że stara się żyć jeszcze bardziej oszczędnie niż przed pandemią – mówi Robert Majkowski, Prezes Funduszu Hipotecznego DOM. – Według seniorów w ostatnim roku najbardziej podrożało jedzenie, kosmetyki, produkty pierwszej potrzeby. Tak odpowiedziało 73 proc. ankietowanych – dodaje Robert Majkowski.
Z analizy Personnel Service wynika, że osoba, która zarabia średnią krajową powinna pracować 5 dni, by pokryć koszty związane z tegoroczną gwiazdką. Polacy, którzy zarabiają najniższą krajową musieliby pracować dwa razy tyle. Gdyby statystyczny senior chciał wydać na święta 950 zł, to musiałby przeznaczyć na nie ok. połowę swoich świadczeń emerytalnych. Średnia emerytura w Polsce wynosi 2500 zł brutto. Warto jednak przypomnieć, że ponad
100 tys. emerytów pobiera tzw. świadczenia minimalne. Z danych GUS wynika, że najniższa emerytura w Polsce to 1250,88 zł brutto, czyli czyli 1066,24 zł na rękę. Większość budżetu seniorzy przeznaczają zazwyczaj na zakup leków oraz wydatki związane z utrzymaniem mieszkania.
- Święta seniorów są często skromne, a na dodatek samotne. Ta samotność odczuwalna jest ze zwiększoną siłą zwłaszcza w dobie pandemii, gdy dystans społeczny i izolacja dyktują codzienność. Warto pamiętać o osobach starszych, schorowanych i samotnych. Dobrze rozejrzeć się wokół siebie, zastanowić się jak możemy wesprzeć emerytów, nie tylko finansowo ale również emocjonalnie – podsumowuje Robert Majkowski.
[1] Barometr Providenta. Badanie zostało zrealizowane przez ASM – Centrum Badań i Analiz Rynku techniką CAWI na próbie N=1078 dorosłych Polaków, w październiku 2020 roku. Szczegóły: https://media-provident.pl/pr/707172/barometr-providenta-czeka-nas-oszczedna-gwiazdka
Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
Toyota Bank podwyższa oprocentowanie Lokaty Plus na okres 6 i 9 miesięcy
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.