Komunikaty PR

W tych branżach w 2022 roku wydłużył się czas oczekiwania na przelew

2023-01-31  |  15:00
Biuro prasowe
  • Wg danych faktura.pl w 2022 roku zapisany na fakturach wystawianych przez firmy MSP termin przelewu wyniósł średnio 13,2 dnia.
  • Jest on niemal taki sam jak w 2021 roku, jednak są branże, które na przelew w 2022 roku czekały dłużej niż wcześniej np. handel hurtowy i detaliczny; działalność związana z obsługą rynku nieruchomości; rolnictwo oraz działalność usługowa.
  • W handlu problemy generują opóźnienia w płatnościach z bramek płatniczych, kłopoty ma e-commerce, ale są także w sprzedaży hurtowej owoców i warzyw.

 

Dane pochodzą z platformy faktura.pl, gdzie podmioty MSP wystawiają rocznie ponad 600 tys. faktur. Średni termin przelewu w 2022 roku dla wszystkich branż firm z kategorii MSP wyniósł 13,2 dnia. Jest więc niemal identyczny jak w 2021 roku (13,3 dnia).

- Fakt, że nominalny termin przelewu na fakturach nie wzrósł w ubiegłym roku, jest dobrą wiadomością. W mojej ocenie nie wynika to jednak z dążenia przedsiębiorców do szybszego regulowania należności czy bardziej skrupulatnego pilnowania terminów zapisanych na dokumentach. Powodem jest raczej determinacja odbiorców tych przelewów, w pilnowaniu płynności na rachunkach i ich brak zgody na wydłużanie terminów zapłaty. Wysoka inflacja i niestabilna sytuacja gospodarcza sprawiają, że większość małych i średnich firm nie może sobie pozwolić na długie oczekiwanie na przelew – mówi Grzegorz Grodek, prezes faktura.pl.

Trzeba jednak pamiętać, że termin przelewu wynoszący niespełna dwa tygodnie jest wartością średnią, zatem wielu przedsiębiorców na przelew musi czekać znacznie dłużej – nawet miesiąc czy dwa. Faktury z 60-dniowym terminem płatności niestety nie są rzadkością. Są natomiast ogromnym problemem dla małych, rodzinnych firm czekających tak długo na przelew.

 

W tych branżach w 2022 roku było trudniej o płynność, kłopoty w e-commerce

Termin na przelew dla całej kategorii MSP nie wzrósł, jednak analiza poszczególnych branż pokazuje, że są takie, w których na pieniądze w 2022 roku czekało się dłużej niż w 2021 r. Należą do nich handel hurtowy i detaliczny wraz z naprawą samochodów; działalność związana z obsługą rynku nieruchomości; rolnictwo, leśnictwo, łowiectwo i rybactwo oraz pozostała działalność usługowa.

Najwyższy wzrost, o blisko 1 dzień (średnio do 12,8 dnia), miał miejsce w przypadku handlu hurtowego i detalicznego. Ten parametr może potwierdzać dane o kryzysie w e-commerce. Według danych GUS w lutym b.r. rozpoczął się spadek w dynamice sprzedaży internetowej, który trwa do dziś. W maju 2022 r. GUS odnotował spadek udziału e-commerce w handlu ogółem do 8,9 proc. Regres odnotowały przede wszystkim przedsiębiorstwa specjalizujące się w sprzedaży tekstyliów, odzieży i obuwia (z 22,3 proc. w maju do 21,7 proc. w czerwcu) oraz mebli, RTV i AGD (odpowiednio z 16,7 proc. do 16,4 proc.).

 

Handel cierpi na opóźnienia płatności z bramek płatniczych

Zgodnie z prognozą Statista Digital Market Outlook w 2022 r. po raz pierwszy w historii przychody z e-commerce spadły. Główne powody to problemy w łańcuchach dostaw, inflacja, recesja i wzrost bezrobocia. W ostatnich dniach z Polski wycofała się duża platforma.

- Po dodatkowe finansowanie zgłasza się do nas coraz więcej firm z branży e-commerce, która po bardzo dobrym 2021 roku, dzisiaj obserwuje lub przewiduje lekkie schłodzenie biznesu. Już w zeszłym roku finansowaliśmy wiele tego typu wniosków. Konsumenci zaciskają pasa, więc branża handlowa szuka rozwiązań, które pomogą im przejść przez trudny okres. – mówi Mateusz Skowronek z eFaktor.

 

Handel hurtowy owoców i warzyw też dłużej czeka, nawet duże firmy to odczuwają

Wg eksperta, w sprzedaży hurtowej też już od jesieni zeszłego roku widać znaczące wzrosty terminów płatności. Dotyczy to przede wszystkim sprzedaży sprzętu komputerowego, a także maszyn produkcyjnych wykorzystywanych w wielu branżach. Przedłużeniu ulegają też rozliczenia w hurtowym handlu owoców i warzyw. W tym przypadku nawet duzi producenci zaczęli interesować się i korzystać z usług faktoringowych, tak aby złagodzić wydłużony czas płatności od swoich kontrahentów.

- Firmy handlowe rzeczywiście często szukają możliwości przyspieszenia płatności za faktury. To pozwala im zasypać lukę przychodową, która powstała w związku z wydłużonymi terminami płatności na dokumentach sprzedażowych. Szczególnie w przypadku współpracy małej firmy z dużą siecią normą jest wyznaczanie przez większego partnera dłuższych terminów płatności. Mniejszy podmiot dbając o relacje z dużym płatnikiem, nie zawsze ma na tyle odwagi, żeby twardo negocjować szybsze przelewy. Jednak współpraca z większym kontrahentem, choć niesie pewne negatywne konsekwencje, jest też ważna w przypadku starania się o finansowanie, np. faktoringowe. W tym przypadku współpraca z dużą siecią handlową znacząco zwiększa prawdopodobieństwo wypłacalność, a zatem zwiększa szanse na finansowanie – ocenia Mateusz Skowronek z eFaktor.

 

Najdłużej czekały firmy transportowe, najkrócej finansowe i ubezpieczeniowe

Wg danych faktura.pl najdłużej w 2022 roku na przelew czekały małe i średnie firmy zajmujące się transportem i gospodarką magazynową (średnio 20,9 dnia), opieka społeczna i pomoc zdrowotna (15,1 dnia) oraz budownictwo (13,8 dnia). We wszystkich tych grupach czas oczekiwania w 2022 roku skrócił się jednak w stosunku do 2021 r.

Najkrócej w 2022 roku na przelew czekały natomiast firmy zajmujące się działalnością finansową i ubezpieczeniową (średnio 10 dni) oraz działalnością związaną z zakwaterowaniem i usługami gastronomicznymi (10,9 dnia). To o połowę krócej niż w transporcie i gospodarce magazynowej.

 

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Finanse Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA Biuro prasowe
2024-04-25 | 16:00

Przyszłość profesji finansowej: wyniki najnowszego badania AICPA & CIMA

Role związane z tworzeniem wartości i zrównoważonym rozwojem zyskają na znaczeniu, rekompensując utratę stanowisk spoza zakresu partnerstwa biznesowego na rzecz
Finanse Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu
2024-04-24 | 10:30

Nieznaczny spadek obrotów w faktoringu

Pierwszy kwartał 2024 roku na rynku faktoringu przyniósł nieznaczny spadek obrotów w relacji do analogicznego okresu rok temu. Firmy zrzeszone w Polskim Związku Faktorów w
Finanse Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP
2024-04-24 | 08:00

Członkowie Zarządu Toyota Bank Polska S.A. wyróżnieni medalami Prezydenta RP

W trakcie uroczystego wieczoru na zakończenie konferencji E-Leasing Day 6.0, organizowanej przez Związek Polskiego Leasingu (ZPL), zostały wręczone odznaczenia państwowe dla osób

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.