Komunikaty PR

Jaki prezent dla kontrahenta i pracownika?

2021-03-07  |  01:00
Biuro prasowe
Kontakt

Marcin Pietraszek
Empemedia

Kazachska
02-999 Warszawa
empe|empemedia.pl| |empe|empemedia.pl
505780488
empemedia.pl

Prezenty wręczane pracownikom stanowią sposób na docenienie ich starań oraz motywację do dalszego zaangażowania na rzecz firmy. Z kolei starannie dobrany prezent wręczany kontrahentowi może być formą podziękowania za współpracę oraz szansą na ocieplenie relacji. Jaki jednak prezent będzie odpowiedni?

Określenie „prezenty w biznesie” nie zawsze będzie oznaczało to samo. Przede wszystkim warto odróżnić kwestie związane z obdarowywaniem kontrahentów z upominkami dla pracowników.

- Wybór prezentu musi być starannie przemyślany. Dla kontrahentów powinniśmy dobierać prezenty eleganckie, ekskluzywne, w miarę wysokiej klasy. Kiedy natomiast szukamy nagród rzeczowych dla pracowników, warto zorientować się w aktualnych trendach – podpowiada Grzegorz Kobryń z serwisów NagrodyB2B i UpominkiB2B.

Niezależnie od tego, czy indywidualnie nagradzamy osoby osiągające najlepsze wyniki, czy też niespodzianki są elementem programu motywacyjnego, w którym punkty można wymieniać na nagrody – dobrze wziąć pod uwagę prezenty modne, choćby elektroniczne gadżety.

Wiele jednak może zależeć także od sytuacji. Jeśli prezent ma uczcić naprawdę rzadki i duży sukces albo dotyczy członka zespołu przechodzącego na emeryturę, wtedy prezent powinien być znacznie bardziej klasyczny i nosić znamiona ekskluzywności.

Jeszcze inna kwestia dotyczy wizerunku firmy, a czasem także dziedziny, w jakiej się specjalizuje. Inne prezenty będą właściwe w firmie o swobodnej kulturze, działającej w obszarze nowych technologii, inne np. w kancelarii prawnej.

Kolejną ważną kwestią jest bliskość relacji z klientem lub współpracownikiem. Im lepiej znamy się na stopie prywatnej, tym bardziej osobisty może być upominek. I na odwrót – im bardziej oficjalna relacja – tym „bezpieczniejszy”, bardziej uniwersalny prezent.

Upominki dla kontrahentów

Wręczając upominek, przedstawiamy siebie i swoją firmę. Mamy szansę ocieplić nasz wizerunek, pokazać klasę i kulturę, albo być sprawcą rysy we wzajemnych stosunkach. Co więc dać? Coś prostego, klasycznego, w dobrym guście.

Takim prezentem – być może nieoczywistym, niekoniecznie kosztownym, a zarazem z klasą, może być porcelana. Porcelanowa filiżanka ze starannie namalowanym ornamentem, wytłoczonym wzorem, czy też złoconymi elementami, na pewno okaże się wyjątkowym podarunkiem dla niejednego prezesa, dyrektora czy menedżera. Istnieje duża szansa, że obdarowana osoba będzie z takiego prezentu korzystała na co dzień, przy okazji pamiętając o tym, kto taki podarunek ofiarował.

Podobny efekt możemy uzyskać wręczając wieczne pióro. Jedyne niebezpieczeństwo tkwi w tym, że może być to kolejne pióro w kolekcji prezentów danej osoby. Pod uwagę można wziąć również artykuły skórzane. Eleganckie, starannie wykonane torby, aktówki czy organizery, to prezenty, które kojarzą się z wysoką jakością i ekskluzywnością. Prezentem może być także zegarek – szczególnie taki, którego wygląd jest klasyczny.

Większość ludzi lubi dobre alkohole. O ile obdarowywana osoba nie jest abstynentem, powinien ucieszyć ją zestaw prezentowy zawierający whisky lub wino z wyższej półki. Zestaw można wzbogacić wyszukanymi słodyczami, takimi jak chałwa, ręcznie robione praliny, czy też unikalne smakołyki z kuchni regionalnej.

Do zestawu prezentowego miło dołączyć odręczny list lub kartkę z kilkoma słowami skierowanymi bezpośrednio do osoby obdarowanej. Taki osobisty akcent z pewnością zrobi dobre wrażenie, czyniąc relację bardziej autentyczną. Upominki wręczane są kontrahentom choćby przy okazji rozpoczynania współpracy. Co jednak ważne, prezent należy przekazać dopiero po podpisaniu umowy i na zakończenie spotkania.

Prezenty dla pracowników

A co z prezentami dla pracowników? Najczęściej nagrody dla nich będą zupełnie inne. Pracowników jest przeważnie więcej i są nagradzani częściej – w związku z tym prezenty dla nich będą zazwyczaj tańsze. Ale to nie jedyna różnica. Upominki lub nagrody rzeczowe dla pracowników występują w zupełnie innym kontekście, dlatego zazwyczaj nie oczekuje się od nich luksusowego charakteru.

Takie prezenty powinny przede wszystkim wywoływać radość, sprawiać przyjemność, zwiększać komfort – w związku z tym mogą to być rzeczy bardzo praktyczne. Gdy nagradzamy pracowników, możemy też w większym stopniu kierować się modą.

Spodobać może się choćby smartwatch, który może pełnić m.in. rolę telefonu, a przy tym nie wymaga ładowania przez 2 tygodnie. W efekcie, można go zabrać nawet na urlop, podczas którego chcielibyśmy odpocząć od smartfona, a zarazem nadal mieć pod ręką najważniejsze funkcje. Takie urządzenie ma także znacznie więcej funkcji, dlatego ucieszą się z niego chociażby osoby aktywnie uprawiające sport, czy też dbające o swoje zdrowie (urządzenie mierzy tętno, a nawet posiada funkcję pomiaru natlenienia krwi).

W sytuacji, gdy pracownicy mogą sami wybierać dla siebie nagrody (np. z katalogu nagród udostępnionego w ramach programu motywacyjnego), bardzo często decydują się na przedmioty z kategorii AGD. I mowa tutaj zarówno o zawsze popularnych tosterach, wysokiej jakości nożach, ekspresach do kawy, jak i o eleganckich lub designerskich zastawach stołowych.

Ale nawet prezent z takiej kategorii może być bardziej zabawny – podarować możemy np. maszynkę do waty cukrowej.  To jeden z tych podarunków, które szczególnie mogą spodobać się pracownikom-rodzicom, a jeszcze bardziej ich pociechom.

Dobrym pomysłem może być właśnie obdarowywanie takimi niespodziankami, które sprawią przyjemność całej rodzinie pracownika. W takiej sytuacji trzeba jednak trochę wyczuć temat – wiedzieć w jakim wieku są dzieci, co lubią i już posiadają.

Zdarzyć się także może, że pracownik w sposób wyjątkowy zasłużył się dla firmy i chcemy nagrodzić go w szczególny sposób. Wtedy można ofiarować prezent takiego rodzaju, jaki dalibyśmy kontrahentowi – np. pióro, dobry alkohol, a może kosz prezentowy wypełniony smakołykami.

Ważne jest też to w jaki sposób wręczymy prezent. Najlepiej, aby nastąpiło to w uroczystej formie, w obecności całego zespołu. Jeśli ze względu na pandemiczne obostrzenia zespół nie może być obecny, a przesyłka musi zostać dostarczona pocztą, warto pochwalić wyróżnionego pracownika w obecności kolegów choćby podczas spotkania on-line. Bardzo miło będzie, jeśli do paczki dołączymy kilka osobistych słów, najlepiej napisanych odręcznie.

A może chcemy nagrodzić pracownika odchodzącego na zasłużoną emeryturę? Wówczas prezent powinien być znaczący, pamiątkowy, przypominający kolegów i sukcesy w pracy. Niespodzianką może być np. wyjątkowy rocznik wina, a do tego album ze zdjęciami kolegów, dokumentujący dni spędzone w firmie. Innym pomysłem może być pióro z grawerem w eleganckim opakowaniu. Można też przygotować zestaw składający się z kilku prezentów dla odchodzącego pracownika – jednak uwaga – nie powinny one kojarzyć się z „emeryckim” życiem.

- Poszukując odpowiednich prezentów nie musimy tracić godzin na odwiedzanie sklepów stacjonarnych, czy nawet internetowych. W Polsce istnieją już platformy zakupowe takie jak UpominkiB2B (z prezentami dla kontrahentów) oraz NagrodyB2B (z prezentami dla pracowników i klientów) – mówi Grzegorz Kobryń. – Są to serwisy podobne do sklepów internetowych, ale przeznaczone dla firm, które szukają prezentów, nagród czy upominków i chcą wszystko załatwić w jednym miejscu. Wybrane prezenty mogą zostać dostarczane zarówno do zamawiającej je firmy, jak i bezpośrednio do każdej z nagrodzonych osób – podkreśla.

Choć wybór odpowiedniego prezentu jest bardzo ważną sprawą, zawsze pamiętajmy o tym, jaki cel nam przyświeca. Zazwyczaj istotne będą zarówno kwestie wizerunkowe, jak i motywacyjne. Ofiarując prezent, doceniamy pracownika, podnosimy jego motywację i wiarę w siebie.  Pracodawca, czy kontrahent, który docenia innych, również na tym zyskuje. Za sprawą prezentów jest odbierany jako empatyczny i skoncentrowany na budowaniu relacji opartych na zaufaniu. Pamiętajmy przy tym, że prezenty nie zawsze muszą być bardzo drogie. Czasem nawet pudełko własnoręcznie upieczonych ciasteczek czy zwykłe słowa uznania potrafią zdziałać cuda.

 

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Firma Polskie startupy na drodze do międzynarodowego sukcesu Biuro prasowe
2024-04-19 | 11:45

Polskie startupy na drodze do międzynarodowego sukcesu

Obecnie na polskim rynku działa ponad 3,3 tysiąca startupów. Mimo że, wiele z tych firm jest w początkowej fazie rozwoju, polski rynek ma potencjał, aby zyskać znaczącą pozycję na
Firma 5 dobrych praktyk firmy Mars wyróżnionych w raporcie FOB 2023
2024-04-18 | 06:00

5 dobrych praktyk firmy Mars wyróżnionych w raporcie FOB 2023

16 kwietnia Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowało coroczny raport „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2023. Dobre praktyki”. Po raz kolejny wyróżniono w nim firmę Mars
Firma Polacy wybierają komunikację miejską: co to oznacza dla firm?
2024-04-18 | 01:00

Polacy wybierają komunikację miejską: co to oznacza dla firm?

W ostatnich latach obserwujemy znaczący wzrost popularności komunikacji miejskiej w Polsce. Zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez Krajowy Rejestr Długów, ponad 86 procent

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.