Logistyka zawsze w drodze do solidarnego biznesu
Pandemia COVID-19 dotknęła każdego z nas w mniejszym lub w większym stopniu. Jak wynika z badania PWC prawie 90% firm w Polsce odnotowało zakłócenia działalności wynikające ze społecznej izolacji i zmian zachowania klientów. Z kolei 63% średnich firm prowadzących działalność produkcyjną ograniczyło swoją działalność w związku z pandemią. Zmiany zachowań konsumenckich związanych z rzadszymi zakupami i gromadzeniem zapasów potwierdza badanie Izby Gospodarki Elektronicznej, która wskazuje, że połowa badanych zrobiła zapasy na okoliczność kwarantanny, a w pierwszej kolejności znalazły się w nich produkty spożywcze. Jednak zrobienie zapasów, szczególnie świeżych towarów nie jest łatwe, dlatego tak duże znaczenie w dobie pandemii odgrywa branża logistyczna, która nie mogła pozwolić sobie na przestoje czy pauzy. Z myślą o zwróceniu uwagi na codzienną pracę specjalistów logistycznych i współpracy lokalnego biznesu powstała akcja „Świat na Zakręcie: Solidarni w Biznesie” zainicjowana przez operatora logistycznego Green Factory Logistics.
- Czas pandemii to okres, w którym na chwilę nie zwolniliśmy tempa, tak aby móc wszystkim Polakom zapewnić ciągły dostęp do świeżych produktów spożywczych. Podczas społecznej izolacji dzięki niestrudzonej pracy naszych specjalistów udało się zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe Polaków. Dlatego, rozpoczynając naszą akcję, chcieliśmy zwrócić uwagę wszystkich na nieprzerwane działanie logistyki dla codziennego komfortu każdego z nas – podsumowuje Piotr Pietrzykowski, prezes Green Factory Logistics.
W trakcie akcji firma nie tylko pokazywała codzienną pracę ekspertów branży logistycznych, informując o wszystkich procedurach bezpieczeństwa i rygorystycznych normach sanitarnych, lecz zwracała uwagę na szerszy aspekt przeciwdziałania skutkom pandemii dla całego biznesu. Regulacje wprowadzone na czas pandemii, związane ze zmianami funkcjonowania sklepów czy zachowań konsumentów sprawiły, że wiele firm, próbując radzić sobie z nową sytuacją, obcinało wewnętrzne koszty czy szukało pomocy korzystając z rozwiązań tzw. tarczy kryzysowej. Jednak jak pokazała inicjatywa Green Factory Logistics, to za mało – straty poniesione w czasie epidemii będą odrabiane wiele miesięcy po jej zakończeniu, dlatego wzajemna współpraca i pomoc jest jedyną słuszną drogą do odbudowy kondycji biznesu.
- Krajowa gospodarka to wspólny organizm połączony ze sobą łańcuchem dostaw, w którym każdy element ma olbrzymie znaczenie. Poprzez naszą akcję apelujemy do polskich firm, aby wybierały i korzystały z usług polskich partnerów. Solidarne podejście i patriotyzm ekonomiczny jest najrozsądniejszym wyjściem w sytuacji kryzysu – przekonuje Piotr Pietrzykowski.
Izolacjonizm społeczny i ograniczenie ruchu międzynarodowego wpłynęło na to, że konsumenci zwracają coraz większą uwagę na pochodzenie kupowanych produktów. Jak pokazują badania ARC Rynek i Opinia ponad 60% Polaków deklaruje chęć pomocy polskim firmom, z czego 90% deklaruje częstszy zakup polskich produktów. Dlatego lokalni producenci potrzebują wsparcia także od strony biznesu, w myśl realizacji idei patriotyzmu ekonomicznego. Jednak problemem, z jakim często muszą zmagać się mniejsi dostawcy jest trudność w znalezieniu partnera, dlatego że firmy z tej branży koncentrują się na globalnej obsłudze dużych dostawców.
- Negatywnym skutkiem takiej tendencji są ograniczenia w dystrybucji krajowych produktów do konsumentów – zauważa Piotr Pietrzykowski. – Nie każdy producent ma możliwości techniczne i organizacyjne, aby sprostać wymogom współpracy z dyskontami i hipermarketami. W ramach naszej akcji, zaoferowaliśmy pomoc mniejszym producentom w obszarze odpowiedniej dystrybucji ich produktów, dzięki której mogli skorzystać z doświadczenia ekspertów i trafić ze swoją ofertą do konkretnych sklepów. To ważne, bo razem tworzymy miejsca pracy i budujemy polski kapitał.
Do rzeczywistości zainicjowanej przez pandemię większość z nas zdążyła już przywyknąć. Pomimo negatywnego wpływu na biznes, sytuacja zainicjowała także pozytywne zmiany, które mogą wyznaczyć trend także w branży logistycznej. Jedną z nich jest przyspieszająca cyfryzacja, która wpływa na wzrost automatyzacji i robotyzacji w wielu firmach, jako jedno z rozwiązań problemu kurczących się zasobów ludzkich i integracji systemów zarządzania. Wciąż rozwijająca się technologia komunikacji pomiędzy urządzeniami, jako jeden z elementów automatyzacji, może uprościć procesy logistyczne realizowane w magazynach czy wspierać transport towarów, gwarantując bardziej bezpieczne dostawy.
- Ostatnie miesiące bez wątpienia sprawiły, że cały świat znalazł się na zakręcie, a wiele branż, w tym także logistyka, stanęły na wysokości zadania, aby każdemu z nas zapewnić normalne funkcjonowanie każdego dnia. Poprzez akcję „Świat na Zakręcie: Solidarni w Biznesie” chcemy, aby wszystkie idee i działania były kontynuowane z myślą o wspólnym interesie, jakim jest Polska – kwituje Piotr Pietrzykowski.
O Green Factory Logistics
Green Factory Logistics jest największym polskim operatorem logistycznym specjalizującym się w kompleksowych usługach magazynowania, kompletacji i transportu produktów spożywczych w temperaturach kontrolowanych. Firma współpracuje z globalnymi i lokalnymi producentami oraz dystrybutorami branży spożywczej, obsługując wszystkie sieci handlowe. Jako pomysłodawca inicjatywy „Świat na zakręcie: Solidarni w Biznesie”, firma wspiera ideę patriotyzmu gospodarczego jako drogi wyjścia z kryzysu ekonomicznego.
Tarczyński Protein: kabanosy naturalnie bogate w białko. Nowość w przekąskach
COMP ułatwia wprowadzenie systemu kaucyjnego
Nowe otwarcia w G City w 1Q 2024 roku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.