Prognozy dla rynku data center w Polsce: COVID-19
Marketing
PMR
Królewska 57
30-081 Kraków
marketing|pmrcorporate.com| |marketing|pmrcorporate.com
12 340 51 00
www.pmrmarketexperts.com
Czynnikiem zupełnie nowym dla rynku, nie uwzględnianym wcześniej w ocenie sytuacji na rynku i prognozach jest bez wątpienia pandemia koronawirusa. Pracując nad bieżącą edycją raportu „Rynek centrów danych w Polsce 2020. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2020-2025”, uwzględniliśmy ten czynnik.
<wykres>
Firma PMR przeprowadziła wywiady z menedżerami wyższego szczebla i zarządem uczestników rynku po to, by ustalić jak oceniają całą sytuację z perspektywy prowadzonej przez siebie działalności. Poniżej prezentujemy główne wnioski:
Dostawcy data center monitorują sytuację związaną z koronawirusem i w pełni dostosowali się do panujących warunków epidemiologicznych.
Żadne z 40 największych komercyjnych centrów danych w kraju nie zostało zamknięte dla klientów. W przypadku części dostawców działających globalnie restrykcje zostały wprowadzone w niektórych krajach, np. Equinix mimo pełnej operacyjności wszystkich swoich obiektów ograniczył wstęp klientów do obiektów we Francji, Hiszpanii, Niemczech, Włoszech i Wielkiej Brytanii.
Dostawcy wprowadzili zgodnie dodatkowe obostrzenie związane z wizytowaniem obiektów przez klientów. Jednocześnie jeszcze wydatniej niż zwykle rekomendując skorzystanie z usługi zdalnych rąk i rozważenie pozostawienia swoich techników poza obiektem.
Wpływ COVID-19 na centra danych w krótkim okresie to przede wszystkim gwałtowny wzrost ruchu, z uwagi na przeciążenie internetu przez konsumentów ze względu na wzrost zapotrzebowania na e-learning, pracę zdalną, oglądanie telewizji, online gaming i inne działania. W początkowym okresie pandemii punkty wymiany ruchu notowały rekordowe obciążenia.
Na ten moment jest za wcześnie, by jednoznacznie ocenić wpływ COVID-19 na biznes w średnim i długim terminie. Jest wyczekiwanie i duża niepewność, a efekty zamrażania nowych projektów będzie można odczuć z opóźnieniem, tj. w drugiej połowie roku, a nie już teraz. Wygrają te firmy, które mają wysoki udział usług w modelu abonamentowym, bo nowych projektów praktycznie przez pół roku nie należy się spodziewać. Możliwa jest konieczność renegocjacji umów z częścią ważnych klientów, których kryzys dotknął w pierwszej fali i którzy od razu odczuli jego bezpośredni wpływ. W innym wypadku uzyskanie jakichkolwiek przychodów od takiego klienta jest mocno zagrożone.
Główny plusy pandemii zdaniem dostawców to bez wątpienia wymuszona przyspieszona cyfrowa transformacja przedsiębiorstw, wzrost znaczenia kanału online, e-commerce i pracy zdalnej, jak również popularności rozwiązań chmurowych i usług oferowanych i utrzymywanych przez gwarantujących jakość dostawców zewnętrznych. Firmy zwracają uwagę na wzrost znaczenia usług DRC, business continuity i back-upu.
Główne negatywne skutki pandemii wiążą się w głównej mierze z pogorszeniem sytuacji w gospodarczej i słabszymi wskaźnikami makroekonomicznymi. Mogą w efekcie pojawić się zatory płatnicze, a problemy klientów przekładają się na usługodawców, którzy nie działają w próżni. Kryzys może mocno uderzyć przede wszystkim w segment MŚP. Niekorzystne dla rynku będzie też zamrażanie projektów przez firmy, ograniczenie ekspansji i nowych projektów, a nacisk na szukanie gotówki i zachowanie płynności.
W większości przypadków procesy inwestycyjne dostawców data center nie są zagrożone, zwłaszcza jeśli chodzi o inwestycje już wcześniej zaplanowane. Tutaj firmy nie dostrzegają zagrożeń dla siebie, choć zakładają możliwe opóźnienia i przesunięcia harmonogramu prac, choćby z uwagi na problemy podwykonawców.
Najnowsze materiały prasowe firmy PMR można znaleźć na naszej stronie: https://www.pmrmarketexperts.com/press-room/
AUTOR
Paweł Olszynka
ICT Business Unit Director
KONTAKT DLA MEDIÓW
marketing@pmrcorporate.com
Tel. +48 12 34 05 135
Zatrzymać najlepszych – nowy raport IDEAS NCBR i OPI
Strategiczna współpraca AWS i Deloitte
Zalman Alpha2 36 — efektowne chłodzenie typu AiO
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.