Rok 2022 pod znakiem pracy hybrydowej
Agnieszka Łukasiak
Citrix
ul. Marszałkowska 126/134
00-008 Warszawa
a.lukasiak|ntpr.pl| |a.lukasiak|ntpr.pl
0-503-173-656
www.citrix.com.pl
Dziś biznes zmaga się z wieloma wyzwaniami: od problemów z pracownikami, przez zakłócenia w łańcuchu dostaw po presję cenową i trwającą pandemię. Trudno określić, co stanie się w przyszłym roku, jednak jedno jest pewne: model pray na stałe uległ zmianie. Nieplanowane inwestycje poczynione w ciągu ostatniego roku, mające na celu dostosowanie organizacji do wymogów pracy zdalnej, zniosły wiele jej barier i udostępniły szersze spectrum form pracy. Oto elementy, które wpłyną na jej stosowanie również w przyszłym roku:
Innowacje
Wybuch pandemii wygenerował potrzebę znalezienia nowych sposobów działania. Wiele firm musiało wprowadzić innowacje nie tylko w ramach wewnętrznych działań, ale także w metodach angażowania klientów. Technologie, których użyto by przetrwać, ustąpiły miejsca świadczeniu usług w nowych modelach biznesowych (np. telemedycyna czy zdalne nauczanie).
Według badania Citrix “The Era of Hyper Innovation” inwestycje w nowe technologie i elastyczne modele pracy w ciągu ostatniego roku spowodowały wzrost przychodów w różnych branżach o 678 miliardów dolarów. A aż 69 procent badanych managerów z całego świata twierdzi, że by utrzymać ten wzrost zwiększy inwestycje w badania i rozwój w ciągu najbliższych 12 miesięcy.
Wirtualne organizacje
Choć dla wielu organizacji praca zdalna była często wymuszonym działaniem, pracownicy przystosowali się do niej. Wiele osób chce nadal móc tak pracować w nadchodzącym roku i w przyszłości, przynajmniej przez część czasu. Choć na początku sceptycznie nastawieni, managerowie dostrzegają pozytywny wpływ elastycznej pracy na ludzkie zaangażowanie, utrzymanie równowagi między ich życiem zawodowym i prywatnym, dobre samopoczucie, utrzymanie wartościowych specjalistów, po koszty operacyjne i środowisko. To spowoduje stałe stosowanie modelu pracy hybrydowej, łączącej życie biurowe z pracą w domu wraz z potrzebnymi inwestycjami w odpowiednie do tego narzędzia i procesy.
Cyfrowe biuro
Bezpieczna praca w spójny i przejrzysty sposób powinna być możliwa niezależnie od fizycznej lokalizacji pracownika. W nadchodzącym roku rola fizycznego biura w firmach ulegnie zmianie. Organizacje będą częściej udostępniać pracownikom specjalnie zaprojektowane cyfrowe miejsca pracy, w których Ci będą mogli uzyskać dostęp do firmowych zasobów oraz efektywnie współpracować z kolegami, partnerami i klientami, bez względu na fizyczną lokalizację. Ponadto coraz więcej organizacji wdroży również zasady i polityki normujące pracę w taki sposób, by żaden pracownik nie był w niekorzystnej sytuacji z powodu miejsca, w którym się znajduje.
Nowa umowa społeczna
Mimo trudnej sytuacji ekonomicznej na świecie, wiele przedsiębiorstw zmaga się z niedoborem pracowników w określonych specjalizacjach, takich jak zarządzanie chmurą, cyberbezpieczeństwo, AI i analityka. Aby powstrzymać ten trend, w nadchodzących miesiącach sporo firm sięgnie po nowe zachęty dla pracowników. Między innymi, zamiast narzucać im styl pracy i jej miejsce, odda te decyzje w ręce pracowników ufając im, że będą podejmować adekwatne wybory w zależności od tego, co muszą zrobić. W razie spotkania z klientami lub współpracownikami mogą wybrać się do biura. Jeśli chcą czasu na skupienie na pracy indywidualnej, mogą pracować z domu.
Oferowany przez firmy model pracy hybrydowej i cyfrowe technologie, z jednej strony zapewnią pracownikom elastyczność i autonomię znaną freelancerom czy pracownikom kontraktowym, z drugiej dadzą im stabilność zatrudnienia, istotną w kontekście przedłużającej się pandemii i trudności ekonomicznych na świecie.
Fundacja Tech To The Rescue wesprze ponad 100 organizacji
Forum Sektora Kosmicznego 2024 już w czerwcu
Szpitale i przychodnie chronią zdrowie, ale nie chronią PESEL-i pacjentów
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.