Komunikaty PR

Kolejna udana interwencja Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców

2024-03-08  |  11:00
Biuro prasowe
Adam Abramowicz

Dzięki skutecznej interwencji Rzecznika, organy podatkowe przyznały się do rażącego błędu, a Przedsiębiorca odzyska nadpłacony podatek akcyzowy, prawie sto tysięcy złotych plus odsetki

„Minister Adam Abramowicz – Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców już od kilku lat skutecznie wspiera biznes w tym branżę producentów i sprzedawców Liquidów. Systematycznie korzystamy z jego pomocy zarówno na ścieżce dialogu legislacyjnego jak i prowadzonego z Krajową Administracją Skarbową w zakresie eliminowania szarej strefy w branży e – papierosów. Nasze dotychczasowe doświadczenie jednoznacznie potwierdza potrzebę konstruktywnej współpracy biznesu z administracją państwową, ponieważ nie ma i nigdy nie będzie dobrych przepisów prawa lub trafnych interpretacji bez ich oparcia o realia prowadzenia działalności gospodarczej” – powiedział Piotr Zieliński Prezes Stowarzyszenia Obrony Praw Przedsiębiorców.”

Ostatni przykład przedsiębiorcy zajmującego się sprzedażą płynów do papierosów elektronicznych doprowadził do szczęśliwego rozstrzygnięcia jednak losy podobnych spraw nadal są niepewne. Opisywana sprawa dotyczy sytuacji, w której przedsiębiorca posiadał w asortymencie sklepowym między innymi glicerynę, glikol propylenowy oraz aromaty spożywcze. Sprzedawał te towary bez nadawania im określonego przeznaczenia, dzięki czemu towary te nie podlegały opodatkowaniu akcyzą – takie stanowisko zostało też wyrażone w interpretacjach indywidualnych wydanych dla Spółki przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. W latach 2021-2022 punkty sprzedaży Spółki poddane zostały licznym kontrolom celno-skarbowym. Naczelnicy poszczególnych urzędów celno-skarbowych w identycznych stanach faktycznych i prawnych albo stwierdzali, że Spółka wykonuje swe obowiązki prawidłowo, albo stwierdzali w tym zakresie nieprawidłowości. W wyniku stwierdzonych nieprawidłowości Naczelnik Urzędu Skarbowego wszczął 3 postępowania podatkowe: za wrzesień 2021 r., grudzień 2021 r., luty 2022 r. i wydał następnie 3 decyzje określające zobowiązanie w podatku akcyzowym. DIAS właściwy dla obszaru funkcjonowania Spółki, utrzymał w mocy decyzje Naczelnika. Naczelnik i DIAS stali na stanowisku, że Spółka powinna odprowadzać akcyzę od glikolu, gliceryny i aromatów spożywczych, gdyż te produkty po połączeniu stanowią płyn do papierosów elektronicznych. Spółka wniosła skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na powyższe decyzje. Przedsiębiorca zwrócił się do Rzecznika po pomoc. Argumentował, że organ w sposób nieuprawniony odmówił mocy ochronnej wynikającej z interpretacji indywidualnych, do których Spółka w dobrej wierze stosowała się w okresie objętym kontrolą. Rzecznik przychylił się do tej argumentacji i włączył się do postępowań.

Po trzech wygranych postępowaniach przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym, których Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców czynnie uczestniczył broniąc i wspierając stanowisko Przedsiębiorcy, sprawy trafiły do ponownego rozpoznania. W jego efekcie Organ podatkowy wydał 3 decyzje, w których uchylił poprzednie wydane w tej sprawie, a każdą z kwot podatku akcyzowego, niesłusznie w nich ustalonego, objął zwolnieniem w pełnej wysokości i stwierdził jego nadpłatę. Te korzystne dla Przedsiębiorcy decyzje będą prawomocne oraz zakończą niemal 3-letnie postępowanie w sprawie.

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców w toku postępowania wielokrotnie wskazywał, że odmowa ochrony wynikającej z interpretacji indywidualnych przez organy podatkowe godzi nie tylko w ważny interes przedsiębiorców, ale także w interes publiczny i zasadę zaufania obywateli do państwa. Przedsiębiorcy bowiem, nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji prawnych wynikających z niejasnych przepisów prawa podatkowego oraz braku utrwalonej praktyki w zakresie ich interpretacji przez same organy podatkowe.

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Światowy Dzień Przewlekłego Zapalenia Zatok Przynosowych z Polipami Nosa Biuro prasowe
2024-04-19 | 14:00

Światowy Dzień Przewlekłego Zapalenia Zatok Przynosowych z Polipami Nosa

Nowoczesne metody leczenia polipów nosa w zasięgu ręki  Osoby, które od lat zmagają się z przewlekłym zapaleniem zatok przynosowych z polipami nosa
Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024
2024-04-16 | 14:15

Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024

Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024 Rozpoczął się nabór wniosków na beneficjentów tegorocznej charytatywnej sztafety biznesowej Poland
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
2024-04-16 | 06:00

PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności

PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności PSPA, największa organizacja branżowa kreująca rynek zrównoważonego transportu w Polsce i w regionie CEE,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.