Komunikaty PR

Kompetencje przyszłości - wiesz, czego niebawem będą oczekiwali pracodawcy?

2024-04-12  |  10:55

Opiekunowie mają unikatowe kompetencje, które będą kluczowe w przyszłości… również na rynku pracy. Zaskakująca kampania Fundacji Nutricia

Trendy zdrowotne i demografia nie pozostawiają złudzeń: każdy z nas będzie opiekunem i/lub pacjentem. IX edycja kampanii „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą” Fundacji Nutricia pod hasłem „Opiekun – kompetencje przyszłości” ma uczulić społeczeństwo na potrzeby osób, które pełnią rolę opiekunów i są aktywne zawodowo.

Eksperci, m.in. z World Economic Forum, wskazują, że umiejętności takie jak empatia, konsekwencja, uważność, doskonała organizacja czy zdolność adaptacji, charakterystyczne dla opiekunów, są również kompetencjami przyszłości, coraz bardziej cenionymi, choćby na rynku pracy.

- W nowej odsłonie kampanii szczególną uwagę poświęcamy opiekunom – nieocenionym bohaterom codzienności, którzy każdego dnia stają przed wyzwaniami wymagającymi wyjątkowych umiejętności i kompetencji – mówi Anna Cywińska, Prezes Zarządu Fundacji Nutricia. - W dzisiejszym szybko zmieniającym się świecie, gdzie technologia odgrywa coraz większą rolę, nie możemy zapominać o ludzkiej stronie opieki. Kompetencje miękkie stanowią fundament skutecznej opieki nad bliskimi – podkreśla.

Dyskusja o kompetencjach przyszłości

W czasach, w których eksperci podkreślają, że największa rewolucja związana z rozwojem AI, dzieje się właśnie w obszarze medycyny i farmacji, jasne jest, że nowe technologie znacząco poprawiają komfort życia zarówno pacjentów, jak i opiekunów. Jowita Michalska, ekspertka w obszarze nowych technologii i kompetencji przyszłości, założycielka Digital University, zwraca szczególną uwagę na narzędzia wspierające opiekunów: - Nowoczesne technologie, w tym AI, mogą znacząco odciążyć opiekunów w ich codziennych obowiązkach. Istnieją już narzędzia, które pomagają w organizacji czasu czy zdalnego monitorowaniu stanu zdrowia podopiecznych. Dzięki temu wielu opiekunów może być aktywnych zawodowo. Jednakże, AI nigdy nie zastąpi człowieka – to emocje, empatia i kompetencje miękkie sprawiają, że opieka jest skuteczna i ma głęboki, ludzki wymiar.

Wśród kompetencji miękkich, które już dziś doceniane są na rynku pracy, a według prognoz, będą coraz istotniejsze są choćby: perfekcyjna organizacja pracy, wielozadaniowość, empatia, umiejętności negocjacyjne. To także cechy każdego opiekuna, który na co dzień zmaga się z wieloma wyzwaniami. Kampania ma przypominać, że przerwa w aktywności zawodowej, wynikająca z choroby bliskiej osoby nie powinna być traktowana jako słaba strona kandydata do pracy. Wręcz przeciwnie – opiekując się bliskim, taka osoba zdobyła zupełnie nowe umiejętności, bardzo istotne z perspektywy pracodawcy.

Potwierdzają to też dane, Raport: „Future of skills. Employment in 2030” (*1) wskazuje, że w nadchodzących latach wzrośnie zapotrzebowanie na umiejętności miękkie, a warunkiem dobrej pracy będzie również ciągła nauka i doskonalenie się. Na wartości wciąż zyskują tak charakterystyczne umiejętności i cechy opiekunów, jak: aktywne słuchanie, współdziałanie, kompleksowe rozwiązywanie problemów, jasne komunikowanie, organizowanie czasu czy szybkie reagowanie (*2).

Dlatego partnerem IX edycji kampanii „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą” Fundacji Nutricia, został portal Pracuj.pl – największy serwis rekrutacyjny w Polsce. Eksperci portalu wskazali dobre praktyki, które może zastosować pracodawca w kontakcie z pracownikiem-opiekunem.

- Tworzenie środowiska pracy, które z empatią podchodzi do potrzeb pracowników opiekujących się chorymi bliskimi, jest niezbędne dla budowania zdrowej i zintegrowanej kultury organizacyjnej. Indywidualne podejście do każdego pracownika i dostosowanie wsparcia do unikalnych sytuacji to działania, które nie tylko przynoszą ulgę pracownikom i ich rodzinom, ale także wzmacniają ich lojalność wobec firmy. Takie podejście wpływa korzystnie na zaangażowanie pracowników, poprawia atmosferę w miejscu pracy oraz podnosi ogólne zadowolenie w organizacji. Pracodawcy, którzy konsekwentnie pracują nad stworzeniem otwartego i wspierającego środowiska, budują silną reputację jako pracodawcy odpowiedzialni i atrakcyjni na rynku pracy. W długoterminowej perspektywie, firmy, które efektywnie odpowiadają na potrzeby swoich pracowników, mogą oczekiwać wzrostu produktywności, obniżenia absencji oraz ograniczenia rotacji pracowniczej, co stanowi fundament dla trwałego sukcesu i rozwoju organizacji – komentuje Anna Hołdyńska, koordynatorka zespołu komunikacji i influencer marketingu w Pracuj.pl.

Na konferencji prasowej inaugurującej kampanię zaprezentowano także premierowo niezwykle wzruszające video, nawiązujące do popularnych spotów rekrutacyjnych. W materiale perfekcyjnym kandydatem do pracy okazał się właśnie… opiekun. Film pokazuje codzienną pracę opiekunów przez pryzmat wyzwań, z jakimi się mierzą oraz emocjonalny aspekt „zawodu opiekuna”.

Głosy doświadczenia

Na śniadaniu prasowym nie zabrakło osób, które przedstawiły swoje historie i podzieliły się doświadczeniami, dając uczestnikom spotkania unikalną perspektywę życia z chorobą i rolę, jaką w nim odgrywa opiekun.

Joanna Górska, dziennikarka radiowa i telewizyjna, prowadząca konferencję, która przeszła leczenie onkologiczne, opowiedziała o trudnych momentach związanych z chorobą. Zwróciła też uwagę na kwestie żywieniowe, które dla osoby chorej często stanowią wyzwanie. - Przez całą chorobę czułam wielkie wsparcie Roberta, który stał się moim opiekunem. Szczególnie trudno było, gdy po chemioterapii zachorowałam na zapalenie jamy ustnej. Przypadłość była bardzo uciążliwa, nie mogłam jeść wielu produktów, mówić. Porozumiewałam się z bliskimi, pisząc na kartce lub robiąc notatki w telefonie. Wtedy żywienie medyczne, zalecone przez lekarza, było dla mnie ogromnym wsparciem – powiedziała dziennikarka.

Natomiast perspektywę opiekuna przedstawił narzeczony Joanny – Robert Szulc, wiceprezes Fundacji Silni Sobą: - Były momenty w chorobie Joasi, że spałem po trzy godziny na dobę. Rzeczywiście prawidłowe żywienie było bardzo ważnym elementem codziennej opieki. Oboje wiedzieliśmy, że odpowiednio odżywiony organizm będzie miał więcej siły do walki z chorobą.

- Wsparcie w postaci żywienia medycznego, umożliwiające pokrycie zapotrzebowania na energię i składniki odżywcze, powinno być traktowane jako integralny element leczenia i rekonwalescencji. Bo bez żywienia nie ma leczenia. Opiekun musi przeanalizować wiele elementów – jak często, co podawać do jedzenia, ile, w jaki sposób przygotowywać posiłki. Musi szybko tę nową wiedzę przyswoić i ją zastosować, co więcej, kwestię posiłków połączyć też z innymi aspektami opieki nad chorym.  – podkreślała Anna Cywińska.

Robert Szulc zwrócił też uwagę na codzienność łączoną z pracą zawodową: Ogromnie ważne było też codzienne wsparcie, dobra organizacja dnia – oprócz opieki nad Joasią prowadziłem i prowadzę do dziś firmę, więc obowiązków mam bardzo dużo. To, na czym szczególnie mi zależało, to dbanie o normalność – by każdego dnia podkreślać w relacji z Joasią, że jesteśmy razem na dobre i na złe.

Co jeszcze w ramach kampanii?

W ramach kampanii na portalu Pracuj.pl pojawiły się artykuły poradnikowe na temat kompetencji przyszłości. Cenne wskazówki znajdą również pracodawcy, którzy przeczytają o tym, jak wspierać pracowników, którzy opiekują się bliskimi.

Natomiast na platformie LinkedIn zostanie zainicjowana dyskusja wśród top ekspertów HR i CEO na temat kompetencji przyszłości w kontekście roli opiekuna. Jej celem jest zachęcenie do docenienia umiejętności opiekuńczych i ich wpływu na profil zawodowy.

Nie zabraknie również human stories na profilu @JestemOpiekunem, które mają na celu pokazanie codziennego życia opiekunów i kompetencji, jakie są niezbędne do realizacji ich zadań. Ponadto kampania zakłada aktywne działania media relations oraz digitalowe, aby poprzez edukację szerzyć ideę, by każdy opiekun miał dostęp do wsparcia i zasobów niezbędnych do zapewnienia najwyższej jakości opieki.

Opiekunem może stać się każdy

Trendy zdrowotne i zmiany demograficzne rzucają światło na nieuniknioną rzeczywistość, gdzie każdy z nas może znaleźć się w roli opiekuna lub pacjenta. Badania pokazują, że już w tym momencie 61% Polaków zna osobiście bądź poznało opiekuna osoby starszej lub przewlekle chorej, natomiast blisko 28% Polaków opiekowało się nieodpłatnie osobą przewlekle chorą (*3). Mówiąc o roli opiekuna, nie można pominąć tak ważnego aspektu, jakim jest żywienie medyczne. Hasło kampanii, „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”, ma za zadanie uwypuklić, jak istotną rolę w procesie leczenia i rekonwalescencji odgrywa odpowiedni sposób żywienia pacjenta i stan odżywienia jego organizmu.

 

***

O kampanii „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”

Kampania edukacyjna „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą” ma na celu budowanie świadomości na temat żywienia medycznego jako integralnego elementu opieki zdrowotnej oraz wsparcie pacjentów i ich opiekunów w procesie leczenia. Od pierwszej edycji zrealizowanej w 2016 działania obejmowały edukację na temat wsparcia żywieniowego w chorobie nowotworowej. W kolejnych latach kampania została poszerzona o aktywności dedykowane neurologii, a także dotyczące żywienia dojelitowego przez specjalny dostęp do przewodu pokarmowego (bezpośrednio do żołądka lub jelita) z uwzględnieniem różnych jednostek chorobowych, w których jest ono stosowane.

Inicjatywa została powołana w 2016 roku przez firmę Nutricia. Od V edycji realizowana jest przez Fundację Nutricia.

Kampanię od początku powstania wspiera wiele towarzystw naukowych i organizacji pacjentów.

www.zywieniemedyczne.pl

O Fundacji Nutricia

Fundacja Nutricia została powołana w 1996 r. przez firmę Nutricia Polska Sp. z o.o. Od początku swojej działalności Fundacja podnosi świadomość na temat roli żywienia, początkowo angażując się m.in. w edukację żywieniową w okresie 1000 pierwszych dni życia dziecka. Od 2019 r. misją Fundacji Nutricia jest edukacja o roli żywienia na różnych etapach życia człowieka. Swoje działania Fundacja kieruje do dzieci i rodziców, pacjentów oraz ich bliskich, przedstawicieli środowiska medycznego, instytucji publicznych i organizacji pozarządowych. Fundacja prowadzi ogólnopolskie programy edukacyjne, takie jak: „1000 pierwszych dni dla zdrowia” czy kampania „Żywienie medyczne – Twoje posiłki w walce z chorobą”. Realizuje także ogólnopolski konkurs grantowy, umożliwiając naukowcom prowadzenie badań naukowych z zakresu żywienia człowieka.

 


(*1) http://umiejetnosci2030.pl/#umiejetnosci-przyszlosci

(*2) Tamże.

(*3) Badanie opinii przeprowadzone 20.01-03.02.2023 roku przez SW RESEARCH metodą wywiadów on-line (CAWI) na grupie 1200 Polaków, w tym około 50% opiekunów/byłych opiekunów osób starszych i chorych.

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Światowy Dzień Przewlekłego Zapalenia Zatok Przynosowych z Polipami Nosa Biuro prasowe
2024-04-19 | 14:00

Światowy Dzień Przewlekłego Zapalenia Zatok Przynosowych z Polipami Nosa

Nowoczesne metody leczenia polipów nosa w zasięgu ręki  Osoby, które od lat zmagają się z przewlekłym zapaleniem zatok przynosowych z polipami nosa
Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024
2024-04-16 | 14:15

Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024

Ruszają poszukiwania beneficjentów Poland Business Run 2024 Rozpoczął się nabór wniosków na beneficjentów tegorocznej charytatywnej sztafety biznesowej Poland
PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności
2024-04-16 | 06:00

PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności

PSPA to teraz PSNM - Polskie Stowarzyszenie Nowej Mobilności PSPA, największa organizacja branżowa kreująca rynek zrównoważonego transportu w Polsce i w regionie CEE,

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.