Komunikaty PR

Fremantle łączy siły z IBI. 150 mln na produkcję hitowych tytułów

2024-03-25  |  11:00
Biuro prasowe

Liderzy Fremantle Jennifer Mullin, Andrea Scrosati i Guy Hameiri oraz dyrektor wykonawczy IBI Investment House Dave Lubetzky. Źródło: IBI/Fremantle

IBI Investment House oraz Fremantle wcielają w życie unikalny pomysł na połączenie celów domu inwestycyjnego i firmy zajmującej się produkcją filmową i telewizyjną. Spółki powołały fundusz o wartości 150 mln euro, którego celem będzie finansowanie jakościowych projektów, które trafią na ekrany kin i platformy streamingowe. Obie firmy mają prężnie działające w Polsce oddziały.

Rozwój serwisów streamingowych to jeden z głównych czynników, który sprawił, że rywalizacja na rynku filmowym i telewizyjnym stała się bardziej zacięta niż kiedykolwiek. I choć trudno stwierdzić, które wytwórnie czy firmy produkcyjne wyjdą z niej obronną ręką, pewne jest, jedno – konkurencja podnosi poziom, na czym skorzystają widzowie. Jakościowe produkcje, przygotowane z udziałem najbardziej utalentowanych twórców, wymagają jednak odpowiedniego finansowania. Skąd je pozyskać? 

Nowatorska współpraca IBI i Fremantle. Firma znana z hitowych produkcji i seriali dostanie 150 mln euro na nowe tytuły

W poszukiwaniu odpowiedzi na to pytanie do innowacyjnego wniosku doszli liderzy IBI Investment House – założonego w Izraelu domu inwestycyjnego oraz Fremantle – jednej  z największych spółek zajmujących się produkcją filmową i telewizyjną. Podczas ostatniego Festiwalu Filmowego w Wenecji, gdzie promowała ona jeden ze swoich najnowszych obrazów, „Biedne istoty”, firmy ogłosiły nawiązanie strategicznego partnerstwa. W jego efekcie powstał fundusz o wartości 150 mln euro, którego celem będzie finansowanie wysokiej jakości projektów telewizyjnych i filmowych.

Fremantle to międzynarodowa spółka działająca – wcześniej pod innymi nazwami – od 1917 roku. Kontroluje ona wiele innych firm produkcyjnych, które stoją za dziesiątkami hitowych seriali jak „Peaky Blinders”, „Młody Papież” czy oscarowymi filmami – „Bohemian Rhapsody”, „Jak zostać królem” czy „Ręka Boga” (nominacja). Posiada też prawa autorskie do formatów telewizyjnych, które biły rekordy popularności również w Polsce – „Idol”, „Mam Talent!” czy „X-Factor”.

Fremantle działa na 22 rynkach telewizyjnych, w tym w Polsce. Głównym klientem powstałej w 1998 roku spółki Fremantle Polska (od 2008 roku FremantleMedia Polska) jest TVP, dla której produkowane są takie programy jak „Familiada” czy „Rolnik szuka żony”, ale także TVN („Na Wspólnej” i „BrzydUla”). Dla telewizji Polsat produkowane były z kolei programy: „Idź na całość”, „Top Chef” czy show Kuby Wojewódzkiego oraz seriale „Kocham Klarę” i „Miodowe lata”.

IBI wesprze Fremantle w finansowaniu produkcji premium. Powstaje film z Angeliną Jolie

W tym roku, w ramach utworzonego wspólnie z IBI funduszu, dofinansowane zostaną trzy projekty: biograficzny film „Maria” o losach największej na świecie śpiewaczki operowej Marii Callas, w którą wcieli się Angelina Jolie, sześcioodcinkowy serial  „Shelter” w reżyserii Jeremy'ego Webba („The Last of Us”, „The Umbrella Academy”); oraz czteroczęściowy thriller „Generation Loss", czteroczęściowy thriller napisany przez Sarę Dollard („Bridgertonowie”, „Doctor Who”).

Na mocy umowy, która będzie obowiązywać przez cztery lata, Fremantle wniesie do funduszu IBI kolejne projekty ze swojej sieci firm studyjnych, przyspieszając produkcję każdego tytułu. Projekty będą powstawać pod nadzorem szefa pionu produkcji dramatycznych Fremantle, Christiana Vespera, a dyrektorem generalnym nowego funduszu będzie Guy Hameiri. – To ekscytująca szansa dla rynku i naszej branży – ocenił izraelski producent.

Fremantle będzie też wyłącznym dystrybutorem treści tworzonych w ramach funduszu, które trafią na ekrany kin lub do serwisów streamingowych czy telewizji. To pierwsza tego typu współpraca między inwestorem spoza branży filmowej a firmą produkcyjną. Do tej pory podobne ruchy wykonywali giganci technologiczni, tacy jak Alibaba czy Amazon, tworząc spółki celowe, które przejmowały znane domy produkcyjne i wytwórnie filmowe (odpowiednio Skydance Media i Metro Goldwyn Meyer).

IBI działa też w Polsce. 300 mln zł finansowania dla polskich firm

- We Fremantle zawsze koncentrujemy się na innowacjach, a sojusz z IBI jest doskonałym przykładem tego etosu i podejścia – powiedziała Jennifer Mullin, dyrektor generalna Fremantle Group. - To wyjątkowa okazja dla naszych inwestorów, by po raz pierwszy uczestniczyć w finansowaniu międzynarodowych produkcji z udziałem największych talentów – ocenił z kolei Dave Lubetzky, prezes IBI Investment House. Dla firmy z Izraela partnerstwo z Fremantle to nowa forma dywersyfikacji portfela inwestycyjnego.

IBI to fundusz dysponujący aktywami o wartości niemal 22 mld dolarów (ponad 85 mld). Specjalizuje się on w pozabankowym finansowaniu firm poprzez pożyczki zabezpieczone hipoteką. To jeden z największych domów inwestycyjnych w Izraelu i wiodący globalny gracz w dziedzinie alternatywnych produktów inwestycyjnych i innowacyjnych usług finansowych. Od 2021 roku firma ma także oddział w Polsce – IBI Secured Funding Polska.

– Jednym z głównych celów długoterminowej strategii grupy jest rozszerzenie portfela produktów o możliwości inwestycyjne charakteryzujące się wyższym stosunkiem ryzyka do zysku – mówi dyrektor zarządzający IBI Polska, Itsik Cohen. Przez niemal 3 lata działalności firma udzieliła finansowania niemal stu polskim przedsiębiorstwom na kwotę ponad 300 mln zł. W ostatnim czasie IBI ogłosiła współpracę m. in. z działającą w branży deweloperskiej Grupą Landeskrone, której prezesem jest książę Jan Lubomirski

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Kultura BRAK ZDJĘCIA
2024-04-24 | 01:00

Jak dbać o prawa autorskie?

Od 1995 roku dzięki inicjatywie UNESCO obchodzimy 23 kwietnia Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich. Z tej okazji powinniśmy przyjrzeć się dobrym praktykom dbania o prawa autorskie, np. dorobkowi Tove Jansson, autorki Muminków.
Kultura Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Chińskiego 2024
2024-04-16 | 20:00

Obchody Międzynarodowego Dnia Języka Chińskiego 2024

Ośrodek „Instytut Konfucjusza w Krakowie” serdecznie zaprasza wszystkich na obchody Międzynarodowego Dnia Języka Chińskiego ONZ. Wydarzenie odbędzie się w sobotę 20 kwietnia
Kultura Przyszłość historycznych holenderskich wiatraków jest bezpieczna
2024-03-28 | 15:00

Przyszłość historycznych holenderskich wiatraków jest bezpieczna

Partnerstwo – z Fundacją Światowego Dziedzictwa Kinderdijk – będzie polegało na wykorzystaniu wiedzy technicznej AkzoNobel oraz innowacyjnych powłok firmy w celu konserwacji

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.