Co warto wiedzieć o powłokach pokryć dachowych z blachy?
Wybierając pokrycie dachowe z blachy, klienci zazwyczaj zwracają uwagę na estetykę i cenę. To kryteria zrozumiałe dla każdego, które nie wymagają specjalistycznej, technicznej wiedzy. Tymczasem istnieje cały szereg innych, bardzo ważnych kwestii, którym warto jest przyjrzeć się bliżej. Jedną z najważniejszych jest powłoka pokrycia dachowego.
Pokrycia dachowe z blachy nie stanowią jednorodnych płyt, posiadają kilka różnych warstw otaczających stalowy rdzeń. Najbardziej zewnętrzną warstwą jest powłoka lakiernicza. Za co jest odpowiedzialna? Jakie są jej właściwości? Co brać pod uwagę, aby dokonać odpowiedniego wyboru? Wyjaśniamy to razem z polskim producentem pokryć dachowych z blachy, firmą Regamet.
Funkcja estetyczna
To najbardziej oczywista właściwość powłoki. Jak mówi ekspert firmy Regamet, za estetykę odpowiada jej zewnętrzna warstwa (powłoka lakiernicza), pod którą skrywa się właściwe „serce produktu” pokrywającego dach. – To, czy pokrycie jest idealnie gładkie i błyszczące, czy też raczej matowe i niejednorodne (taka faktura „matu gruboziarnistego” charakteryzuje najnowsze, a zarazem najlepsze pokrycie z naszej oferty, PURTEXT STRONG 300), zależy właśnie od rodzaju wybranej powłoki – tłumaczy Bartłomiej Ukowski.
Powłoka lakiernicza wiąże się również z kolorem pokrycia. Warto wiedzieć, że z reguły producenci nie oferują tej samej gamy kolorystycznej dla wszystkich dostępnych powłok. Zatem klient, decydując o wyborze pokrycia dachowego z blachy, rozpatruje trzy aspekty, jeśli chodzi o estetykę: kształt, fakturę oraz kolor. Z wymienionych, tylko pierwszy nie jest związany z wybieraną powłoką.
Funkcja ochronna
Powłoka lakiernicza powinna być rozpatrywana również pod kątem grubości. Poza względami estetycznymi, służy ona także do ochrony przed różnymi uszkodzeniami, które mogą się wydarzyć podczas transportu i montażu (jak choćby wszelkiego typu zarysowania czy mikropęknięcia). Im będzie ona grubsza, tym lepiej. Najlepsze powłoki charakteryzują się współczynnikiem na poziomie 50 μm.
Pokrycia dachowe są narażone na nieuniknione zagrożenia w postaci czynników atmosferycznych tj. promieniowanie UV. – Wpływ promieniowania słonecznego to jeden z najlepszych testów jakości powłok pokryć dachowych z blachy – tłumaczy Bartłomiej Ukowski, dyrektor handlowy Regamet. – To, czy pokrycie będzie wyglądało estetycznie jeszcze wiele lat od montażu, zależy właśnie od odporności powłoki na promieniowanie UV. W przypadku pokryć dachowych z blachy określa się to według 5-stopniowego współczynnika RUV. Im wyższa wartość współczynnika, tym większa pewność, że dach będzie robił dobre wrażenie jeszcze wiele lat po montażu – dodaje ekspert.
Kolejnym zagrożeniem, na które narażone są tego typu pokrycia, jest korozja. Dlatego warstwą powłoki pod powłoką lakierniczą, a mającą bezpośrednią styczność ze stalowym rdzeniem, jest warstwa cynku, podawana zawsze w gramach na m2. W większości przypadków parametr ten wynosi Zn275 g/m2, ale jak mówi Bartłomiej Ukowski, w najlepszych powłokach zawartość cynku jest większa.
– W przypadku powłoki PURTEXT STRONG 300 stworzonej na wyłączność we współpracy z amerykańskim koncernem US Steel, warstwa ta wynosi aż Zn300 g/m2. Tak wysoka wartość cynku zapewnia blachodachówkom czy panelom dachowym podwyższoną odporność na korozję. Zarówno po wielu latach kontaktów z opadami, jak i na skutek cięć poszczególnych elementów przy montażu, ogniska korozji będą ograniczone do minimum, dlatego między innymi wspomniana powłoka została przez nas objęta aż pięćdziesięcioletnią gwarancją[1] – tłumaczy Bartłomiej Ukowski.
Dobrze wiedzieć o wszystkim, za co odpowiedzialna jest powłoka pokrycia dachowego z blachy. Posiadając tę wiedzę, podjęcie decyzji podczas zakupu z pewnością będzie łatwiejsze!
Więcej: www.regamet.com.pl
[1] Szczegóły gwarancji dostępne w punktach sprzedaży i na stronie WWW.
#nowehistorie w relacjach pomiędzy inwestorami, a służbami konserwatorskimi
Z jakimi problemami borykają się właściciele podczas wykańczania mieszkania
Popyt na komfortowe przestrzenie dla studentów wciąż rośnie
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.