Komunikaty PR

Skill blending i kluczowe kompetencje dla przyszłości firm

2023-02-06  |  17:00
Biuro prasowe
Do pobrania RAPORT ( 2.01 MB )

Skill blending i kluczowe kompetencje dla przyszłości firm

Efektywne łączenie kompetencji miękkich z twardymi to recepta na rozwój kadr i przygotowanie na przyszłość. Blisko 8 na 10 badanych uważa, że zacierać się będą granice między tymi dwoma kategoriami umiejętności. Przy nacisku na digitalizację i umiejętności twarde, firmy często zapominają o kompetencjach miękkich. Badania wskazują, że wielu pracodawców nie docenia ich znaczenia dla przyszłości firmy. Ich niedobór z kolei już dziś bywa przyczyną konfliktów, a nawet odejść z firm.

Kwestia znajomości technologii słusznie stała się w ostatnich latach przedmiotem wielu dyskusji. Dane z Polski i zagranicy podkreślają, że kompetencje cyfrowe będą odgrywać coraz większą rolę. Wzrasta także świadomość, że bez umiejętności miękkich funkcjonowanie w cyfrowej rzeczywistości będzie znacznie trudniejsze.

Dziś dobry pracownik to taki, który posiada umiejętności twarde, ale także potrafi komunikować się i współpracować z zespołem. Przykładem może być choćby rynek technologiczny, na którym to właśnie programiści posiadający umiejętności miękkie osiągają największe sukcesy i mogą obierać np. ścieżki menedżerskie lub przekazywać swoją wiedzę innym w przystępny sposób. Lekarze czy nauczyciele powinni wykazywać się empatią, dziennikarze zdolnościami analitycznymi, menedżerowie umiejętnościami interpersonalnymi, a urzędnicy powinni nabywać kompetencje cyfrowe.

Kluczowe kompetencje dla przyszłości firm

Na szczycie listy kompetencji, które są ważne dla przyszłości współczesnych organizacji, specjaliści HR ds. szkoleń stawiają właśnie umiejętność miękką – zdolności interpersonalne. Za zdecydowanie istotną uznało ją aż 3 na 4 badanych. Dopiero na kolejnych miejscach podium znalazły się kompetencje cyfrowe (69%) oraz produktywność w pracy zdalnej i hybrydowej, związane z wykorzystaniem technologii do wykonywania obowiązków. Wśród obszarów, które za zdecydowanie ważne uznała ponad połowa badanych ekspertów, znalazły się kolejne umiejętności miękkie: efektywna komunikacja (55%) oraz zdolność do zarządzania zespołem (51%).

Stan kształcenia kompetencji miękkich

Zestaw kompetencji, których poszukują dziś pracodawcy zmienia się. Obecnie równie ważne, co kompetencje cyfrowe czy umiejętność pracy w hybrydowych modelach są: elastyczność, zdolność komunikacji i budowy relacji. Zmiany są widoczne: zdecydowana większość badanych ekspertów przyznaje, że w Polsce przykłada się dziś dużo większą uwagę do rozwoju kadr w tej dziedzinie, niż jeszcze 10 lat temu.

  • Biorąc pod uwagę tempo zmian, obecny progres to za mało. Zdecydowana większość specjalistów ds. szkoleń uważa, że w Polsce nadal przykłada się niewystarczającą wagę do kształcenia kompetencji miękkich – taką opinię wyraża aż 84% z nich. Dotyczy to zarówno sytuacji w skali makro, jak i mikro. W rzeczywistości połowa badanych ekspertów uważa, że ich firma angażuje się w kształcenie umiejętności miękkich – mówi Daniel Idźkowski, Country Director GoodHabitz Poland.

Analizując budżety przeznaczone na szkolenia, widać, że zarządy firm stawiają obszar kompetencji miękkich na dalszym planie. Około połowa respondentów uważa, że w ich firmie wyższe środki przeznacza się na szkolenie kompetencji twardych. Tymczasem aż 44% badanych ekspertów oczekiwałoby, że sytuacja będzie odwrotna. Taki odsetek spośród nich oczekuje, że na szkolenia z kompetencji miękkich będzie przeznaczane ponad połowa całego budżetu ich firmy na rozwój kompetencji pracowników.

Wpływ umiejętności miękkich na relacje w zespołach

Potrzeba zwiększania budżetów na szkolenie kompetencji miękkich ma swoje konkretne uzasadnienie. Ich brak niesie realne konsekwencje, dostrzegalne tak dla pracowników, jak i kadry zarządzającej. Niedobór kompetencji miękkich może skutkować poważnymi problemami, od zmniejszonej efektywności, przez wewnętrzne konflikty, aż po ostateczne odejścia z firmy.

Co interesujące, na zbyt niski poziom kompetencji miękkich współpracowników zwracają uwagę zarówno menedżerzy i pracownicy. Badani dostrzegają konflikty wywoływane przez menedżerów nie posiadających tych kompetencji (70% ekspertów), jak też i gorsze wyniki pracowników nie potrafiących się komunikować w zespole (65%). Przeciwdziałać temu można właśnie przez odpowiednie szkolenie. Jak wskazują odpowiedzi badanych, w 6 na 10 firm pracownicy chętnie korzystają z benefitów w obszarze kształcenia kompetencji miękkich.

Skill blending – nowy wymiar rozwoju

Opinie specjalistów HR ds. szkoleń wskazują, że kształcenie kompetencji miękkich w najbliższych latach może zyskać zupełnie inny wymiar. Ich rolą coraz częściej będzie umożliwianie efektywnego łączenia technologii i twardej wiedzy z potencjałem zespołów i ich poszczególnych członków. Zdolność do współpracy projektowej, skutecznej komunikacji, kreatywnego podejścia do dostępnych narzędzi, unikania konfliktów i nieporozumień w pracy na odległość – to tylko część umiejętności miękkich, których rola rośnie i ewoluuje.

Efektem tych zmian jest rosnący nacisk na tzw. skill blending. Za tym terminem kryje się sprawne łączenie kompetencji twardych czy cyfrowych z rozwojem umiejętności miękkich. Aż 96% badanych przez nas ekspertów HR ds. szkoleń uważa, że w najbliższych latach na znaczeniu będzie zyskiwać łączenie kompetencji miękkich z cyfrowymi. Ponadto o tym, że granice między różnymi rodzajami kompetencji będą się zacierać, przekonanych jest blisko 8 na 10 respondentów.

Zachodzące obecnie przemiany przyspieszyły od wybuchu pandemii COVID-19, ale mają one miejsce realnie już od dłuższego okresu. Już pod koniec 2019 roku eksperci PFR, DELab UW i Google podkreślali, że równolegle z rozwojem kompetencji cyfrowych potrzebny jest rozwój umiejętności miękkich, które pozwalają ludziom odróżnić się od maszyn i wykorzystywać unikalne umiejętności – takie jak np. rozwiązywanie problemów, empatia, zarządzanie ludźmi czy krytyczne rozumowanie. W efekcie, jak wynika z badania GoodHabitz, 8 na 10 ekspertów HR ds. szkoleń jest przekonanych, że we współczesnych organizacjach pracownicy muszą rozwijać zupełnie inne kompetencje, niż jeszcze 5 lat temu.

  • Realizacja coraz bardziej złożonych procesów wymaga coraz większych umiejętności – zarówno w obszarze cyfrowym, jak i kompetencji miękkich. Ważne jest posiadanie zestawu umiejętności i specjaliści, którzy mają wiedzę specjalistyczną, ale potrafią też zrozumieć biznes klienta: utrzymać z nim relację, zarządzić procesem. Osoby, które dbają o swój rozwój, mają otwarty umysł, potrafią dzielić się swoim sukcesem zwiększają swoją atrakcyjność na rynku pracy. To dzięki połączeniu kompetencji zarówno w obszarze cyfrowym, jak i kompetencji miękkich, mogą przejmować globalne funkcje stając się liderami, a nie tylko dostarczycielami usług – dodaje Anna Berczyńska, Wiceprezeska ds. Talentów, ABSL.

 

Więcej informacji
Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Praca Uchodźcy na rynku pracy Biuro prasowe
2024-04-25 | 15:30

Uchodźcy na rynku pracy

Norwegia jest jednym z europejskich liderów, która rozwija różnorodne metody wsparcia dla uchodźców, ułatwiając im integrację na lokalnym rynku pracy. Badania
Praca Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?
2024-04-17 | 15:26

Jak zachować spokój w czasach kryzysu i niepewności?

Budowanie odporności psychicznej to nie tylko klucz do przetrwania kryzysu, ale także droga do osobistego i zawodowego rozwoju. Przygotujmy się na trudne czasy, szukając wsparcia i stosując
Praca Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl
2024-04-17 | 08:30

Polacy chcą pracować na swoim, a firmom jest to na rękę. Analiza CVeasy.pl

Samozatrudnieni stanowią blisko 19% wszystkich pracujących Polaków. Węższa grupa wolnych strzelców realizujących projekty na zlecenie różnych firm obejmuje 330 tys.

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie

Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.

Transport

Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych

Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.

Konsument

Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy

Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.