Czy polska branża cateringów dietetycznych przetrwa COVID-19?
Catering Pomelo
u. Podstołeczna 26
03-901 Józefów
k.czarnecka|pomelo.com.pl| |k.czarnecka|pomelo.com.pl
509138548
https://pomelo.com.pl
Rynek cateringu dietetycznego to jeden z najszybciej rozwijających się obszarów biznesu w Polsce. W 2017 roku jego wartość wynosiła 650 mln złotych, zaś w 2019 wzrosła do około 1 miliarda złotych. Okres od stycznia do końca czerwca był zwykle okresem najwyższego zapotrzebowania na diety pudełkowe. Pandemia koronawirusa nie ominęła również i tej branży, mocno w nią uderzając.
Do połowy kwietnia b.r. można było mówić o spadkach do 35 proc., w zależności od rejonu oraz firmy. Część mniejszych cateringów, które były na granicy rentowności przed wybuchem pandemii, zmuszona była się zamknąć. Konsumenci odczuwali niepewność związaną z ryzykiem utraty etatu i rezygnowali z jednorazowych, dużych wydatków. Zmienił się również model pracy z biurowej na zdalną. Ze względu na obostrzenia i zakaz wychodzenia konsumenci w większości przebywali w domu, mieli więc więcej czasu na gotowanie. Część ludzi wyjechała do swoich domów rodzinnych i przestała zamawiać gotowe pakiety żywieniowe. Te i inne fakty znacznie przyczyniły się do opisywanych spadków zamówień.
Prawie połowa cateringów dietetycznych od marca 2020 r. przeprowadziła redukcje pracowników. Cateringowi Pomelo udało się tego uniknąć. Silni gracze na rynku przetrwali ten okres i wraz ze stopniowym uwalnianiem gospodarki ilość ich klientów również zaczęła rosnąć.
- Pomimo strat spowodowanych obecnością Covid-19, mamy wciąż realną perspektywę potrojenia obrotów do końca bieżącego roku. Szczyt wzrostu jeszcze daleko przed nami, ponieważ największe przychody mogą przyjść w okolicy 2025 roku. - szacuje Bartłomiej Foszer, założyciel Pomelo, jednego z pierwszych cateringów dietetycznych w Polsce.
Na początku roku 2020 mieliśmy ok. 600 podmiotów, które realizują usługi cateringu dietetycznego na terenie całej Polski. Aż 70 proc. tych firm realizuje nie więcej niż 100 dostaw dziennie. Rosnąca popularność diet pudełkowych idzie niewątpliwie w parze z rosnącą edukacją konsumentów w zakresie żywienia. Obserwujemy silny trend konsumencki dotyczący zdrowego stylu życia oraz pełnowartościowego odżywiania się, bierzemy pod lupę choroby cywilizacyjne i ich restrykcje oraz wzrastającą aktywność społeczeństwa.
W okresie letnim wiele zachowań konsumenckich wróciło do normy. Wychodzimy z domu, ćwiczymy, staramy się zdrowo odżywiać, aby wzmocnić odporność organizmu. Stąd przychody firm cateringowych zaczęły znowu rosnąć. Pomimo Covid-19 firma Pomelo zanotowała dwukrotny wzrost obrotów w okresie letnim, w stosunku do roku ubiegłego, co jest bardzo dobrą oznaką odmrażania się polskiej gospodarki.
Nie da się nie myśleć o tym, jak zachowa się wirus jesienią. Poważni gracze na rynku monitorują na bieżąco sytuację w kontekście rosnącej liczby zakażeń i kolejnego lock downu, aby móc reagować na bieżąco, wprowadzić odpowiednie zabezpieczenia i wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Choć ponowne zamknięcie mogłoby okazać się dla mniejszych i średnich firm zabójcze…
- Cała branża diet pudełkowych prawdopodobnie nie wytrzyma drugiego lock down’u. Już pierwsza fala spowodowała, że wiele mniejszych cateringów zamknęło się. - podsumowuje Bartłomiej Foszer, założyciel cateringu Pomelo. I dodaje:
- Planujemy utrzymanie dotychczasowych procedur bezpieczeństwa, a nawet ich wzmocnienie. Od początku staramy się być o krok naprzód w stosunku do nakładanych obostrzeń rządowych. Pracujemy zmianowo, codziennie kontrolujemy temperaturę ciała osób pracujących przy produkcji, regularnie dezynfekujemy sprzęty i często dotykane przedmioty. Zorganizowaliśmy transport wszystkim pracownikom, aby nie musieli korzystać z transportu publicznego. Ci którzy mogli, pracowali z domu. Wszelkie płatności w firmie są dokonywane elektronicznie, nasze posiłki są dostarczane bezkontaktowo, ograniczyliśmy kontakt z kurierami, odbierają je od nas ze specjalnie do tego przeznaczonych pomieszczeń, wszyscy pracownicy dostali od firmy zestaw personalnie dopasowanych witamin i minerałów Sundose, aby zwiększyć ich odporność. Zamówienie cateringu Pomelo jest bezpieczne.
Według danych i wytycznych WHO na całym świecie nie został jeszcze odnotowany przypadek zarażenia wirusem przez żywność i jedzenie dostarczane w pudełkach to bezpieczna forma żywienia w dobie pandemii: nie wymaga robienia zakupów, nie musimy więc narażać się na ryzyko zarażenia w komunikacji lub sklepie, dostawa również jest bezkontaktowa. Klienci mają zapewnione odpowiednio zbilansowane posiłki, które w ogromnej mierze wpływają na rozwój odporności i utrzymanie zdrowia.
Warto ją poznać! Danusia Malinowa Beauty
Think tank Żywność dla Przyszłości prezentuje wnioski z raportu „Talerz Polaka"
DANONE wprowadza programy wspierające ograniczenie emisji gazów cieplarnianych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
Zmiany klimatu uderzają w portfele konsumentów. Podniosą ceny żywności nawet o 3 pkt proc. rocznie
Coraz wyższe średnie temperatury obserwowane na świecie przekładają się na wzrost cen żywności. Problem dotyczy zarówno krajów rozwiniętych, jak i rozwijających się. Naukowcy z Poczdamskiego Instytutu Badań nad Wpływem Klimatu obliczyli, że do 2035 roku zdarzenia klimatyczne podniosą ceny żywności o 0,9–3,2 pkt proc. rocznie, a ogólny poziom inflacji o 0,3–1,1 pkt proc. Naukowcy przeanalizowali dane dotyczące zmian cen artykułów żywnościowych ze 120 krajów świata w ciągu ostatnich 30 lat.
Transport
Chiny przyspieszają inwestycje w odnawialne źródła. Nie przestają jednak rozbudowywać mocy węglowych
Coraz dotkliwsze skutki zmian klimatycznych, ale przede wszystkim chęć zbudowania bezpieczeństwa energetycznego i uniezależnienia się od zewnętrznych dostaw surowców skłoniły rząd w Pekinie do ekspresowych inwestycji w nowe moce odnawialnej energii. W efekcie Chiny wyrastają na globalnego lidera transformacji energetycznej – odpowiadają dziś za największy na świecie przyrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i wiatrakach. Co ciekawe, nie rezygnują jednak przy tym również z inwestycji w energetykę węglową.
Konsument
Niska wiedza ekonomiczna Polaków może wpłynąć na większe zainteresowanie usługami doradców finansowych. Wciąż rzadko korzystamy z ich pomocy
Ponad 70 proc. Polaków ma niską lub przeciętną wiedzę finansową – wynika z badania „Poziom wiedzy finansowej Polaków 2024”. To przekłada się na niewielkie uczestnictwo w rynku kapitałowym i niską skłonność do inwestowania i oszczędzania. Dlatego eksperci upatrują istotnej roli doradców finansowych w zmianie tej tendencji. Większość gospodarstw domowych nie korzysta jednak z tego typu usług. Branża od lat samoreguluje kwestię kompetencji i certyfikatów dla doradców, ale liczy na utworzenie publicznego rejestru, w którym klienci mieliby dostęp do takich informacji, w ten sposób zyskując większe zaufanie do przedstawicieli tego zawodu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.