Komunikaty PR

Aktywność fizyczna Polaków – czy jest z nami aż tak źle?

2020-08-13  |  09:00
Biuro prasowe

Jak mówi znane polskie przysłowie – „ruch to zdrowie”. Każdy z nas wie, że aktywność fizyczna pozytywnie wpływa na nasz organizm i nasze samopoczucie, zwłaszcza gdy spędzamy większość czasu w jednej pozycji, np. przy biurku. Czy to jednak mobilizuje Polaków i Polki, aby więcej czasu przeznaczali na ćwiczenia fizyczne? Jak pod tym względem wypada Polska na tle innych europejskich narodów? I jak zachęcić Polaków i Polki, żeby uprawiali więcej sportu?

 

 

Co trzeci mieszkaniec Polski wciąż stroni od sportu

 

Chociaż stereotyp Polaka, który swój wolny czas spędza na kanapie przed telewizorem, jest dość mocno zakorzeniony w naszej kulturze, to jednak coraz więcej naszych rodaków zaczyna uprawiać sport. Jak wynika z badania MultiSport Index 2019 przeprowadzonego przez Kantar, w ubiegłym roku 64% Polek i Polaków było aktywnych fizycznie. To o 2 punkty procentowe więcej niż w 2018 roku. Jest to grupa, która uprawia jakikolwiek sport przynajmniej raz w miesiącu. Są to proste czynności, jak spacery czy jazda na rowerze do pracy. Najczęściej aktywną fizycznie grupą są osoby młode, od 15 do 24 roku życia (zadeklarowało to aż 80% ankietowanych w tym wieku). Przybywa też osób, które ćwiczą regularnie – aż 19% badanych przyznało się do tego, że uprawia sport 5 razy w tygodniu. Czy to jest jednak powód do dumy i oznaka, że wspomniany stereotyp zniknął na dobre? Niestety nie – co trzeci mieszkaniec naszego kraju w 2019 roku nie podjął żadnej aktywności fizycznej. Jest to jeden z najgorszych wyników wśród państw Unii Europejskiej.

 

Aktywność fizyczna raz w miesiącu – czy to wystarczy?

 

Radość z rosnącej liczby ćwiczących Polaków umniejsza również fakt, że aktywność fizyczna raz w miesiącu to niestety wciąż zbyt mało, żeby określać się mianem sportowego narodu. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) minimalny czas ruchu dla osób dorosłych to 150 minut umiarkowanego lub 75 minut intensywnego wysiłku fizycznego na tydzień. Oczywiście każdy jest inny i potrzebuje różnej aktywności, ale dane te i tak są przerażające, także wśród dzieci. WHO wskazuje, że minimalna dawka ruchu dla dzieci w wieku od 5 do 17 lat to 60 minut dziennie. Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV–VIII szkół podstawowych wynosi jedynie 4 godziny lekcyjne, a dla uczniów szkół ponadpodstawowych – 3 godziny lekcyjne w tygodniu. Rodzice sami powinni więc dbać o to, żeby ich dzieci uprawiały sport. Jak to jednak zrobić w dobie cyfryzacji, smartfonów i Internetu?

 

Zachęcamy do uprawiania sportu

 

Z pomocą przychodzi… cyfryzacja, smartfony i Internet, dzięki którym dostęp do profesjonalnych ćwiczeń do wykonania w domu jest łatwiejszy. Wystarczy włączyć na ekranie dowolnego urządzenia elektronicznego trening ze znanym sportowcem czy trenerem i po prostu uprawiać sport. To jednak nie do końca zastąpi ruch na świeżym powietrzu. To właśnie dzięki aktywnościom na zewnątrz mamy najwięcej energii, dotleniamy swój organizm, hartujemy go i dostajemy ogromny zastrzyk witaminy D. Z setek bezpłatnych treningów zarówno online, jak i offline dla każdego będzie można skorzystać 19 września w ramach Narodowego Dnia Sportu. To wielkie święto wszystkich osób aktywnych fizycznie i doskonały pretekst do rozpoczęcia nowego, sportowego życia przez tzw. „kanapowców”. Celem kampanii jest popularyzacja sportu wśród dzieci i dorosłych oraz stworzenie możliwości do poznania i spróbowania swoich sił w nieznanych dotąd dyscyplinach sportowych. „Poprzednie edycje Narodowego Dnia Sportu przyciągały tysiące osób, a wydarzenia w ramach NDS liczyliśmy w setkach. W tym roku – z powodu niepewnej sytuacji epidemiologicznej – część naszych działań przenosimy do przestrzeni wirtualnej. Chcemy udowodnić wszystkim Polakom, że do uprawiania pełnowartościowego sportu wystarczy kawałek podłogi w naszym mieszkaniu. Nie rezygnujemy jednak z tego, z czego Narodowy Dzień Sportu słynie. Organizujemy bezpłatne treningi w całym kraju, angażując lubianych i utytułowanych sportowców, ośrodki sportowe, siłownie i kluby fitness” – mówi Krystyna Radkowska, Prezeska Fundacji Zwalcz Nudę, organizatora kampanii społecznej.

 

 

Bezpłatne treningi w ramach Narodowego Dnia sportu odbędą się 19 września m.in. w Warszawie, Wrocławiu, Toruniu czy mniejszych miejscowościach, takich jak Ciechocinek, Biała Podlaska oraz Bełchatów. Treningi organizowane online będzie można obejrzeć na stronie www.narodowydziensportu.pl oraz na Facebooku Narodowy Dzień Sportu. Kampania społeczna jest współfinansowana przez Ministerstwo Sportu.

 

 

Narodowy Dzień Sportu

19 września

Strona internetowa: www.narodowydziensportu.pl

Facebook: www.facebook.com/NarodowyDzienSportu

Newseria nie ponosi odpowiedzialności za treści oraz inne materiały (np. infografiki, zdjęcia) przekazywane w „Biurze Prasowym”, których autorami są zarejestrowani użytkownicy tacy jak agencje PR, firmy czy instytucje państwowe.
Ostatnio dodane
komunikaty PR z wybranej przez Ciebie kategorii
Sport Biznes jednoczy siły w charytatywnym wyścigu ALL4Kids Charity Race Biuro prasowe
2024-04-17 | 11:00

Biznes jednoczy siły w charytatywnym wyścigu ALL4Kids Charity Race

ALL4Kids to dobroczynna platforma utworzona z inicjatywy Rothschild & Co, która już od kilku lat jednoczy kilkadziesiąt firm i setki pracowników - we wspólnym pomaganiu.
Sport Hubert Hurkacz nowym ambasadorem oraz inwestorem Waterdrop
2024-04-04 | 11:17

Hubert Hurkacz nowym ambasadorem oraz inwestorem Waterdrop

Lider w branży napojów ogłasza rozpoczęcie współpracy z wybitnym polskim tenisistą Hubertem Hurkaczem. Polak, zajmujący obecnie dziesiąte miejsce w światowym rankingu ATP,
Sport Co drugi rowerzysta boi się jazdy po ulicy – badanie rankomat.pl
2024-03-26 | 01:00

Co drugi rowerzysta boi się jazdy po ulicy – badanie rankomat.pl

Tylko 56 proc. rowerzystów czuje się bezpiecznie podczas jazdy po ulicy razem z samochodami – wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie multiporównywarki rankomat.pl. Mimo

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zwolnienia lekarskie w prywatnej opiece medycznej są ponad dwa razy krótsze niż w publicznej. Oszczędności dla gospodarki to ok. 25 mld zł

Stan zdrowia pracujących Polaków wpływa nie tylko na konkurencyjność firm i koszty ponoszone przez pracodawców, ale i na całą gospodarkę. Jednak zapewnienie dostępu do szybkiej i efektywnej opieki zdrowotnej może te koszty znacząco zmniejszyć. Podczas gdy średnia długość zwolnienia lekarskiego w publicznym systemie ochrony zdrowia wynosi 10 dni, w przypadku opieki prywatnej to już tylko 4,5 dnia – wynika z badania Medicover. Kilkukrotnie niższe są też koszty generowane przez poszczególne jednostki chorobowe, co pokazuje wyraźną przewagę prywatnej opieki. Zapewnienie dostępu do niej może ograniczyć ponoszone przez pracodawców koszty związane z prezenteizmem i absencjami chorobowymi w wysokości nawet 1,5 tys. zł na pracownika.

Ochrona środowiska

Trwają prace nad szczegółami ścisłej ochrony 20 proc. lasów. Prawie gotowy jest także projekt ws. kontroli społecznej nad lasami

Postulat ochrony najcenniejszych lasów w Polsce znalazł się zarówno w „100 konkretach na pierwsze 100 dni rządów”, jak i w umowie koalicyjnej zawartej po wyborach 15 października 2023 roku. W wyznaczonym terminie nie udało się dotrzymać wyborczej obietnicy, ale prace nad nowymi regulacjami przyspieszają. Wśród priorytetów jest objęcie ochroną 20 proc. lasów najbardziej cennych przyrodniczo i ustanowienie kontroli społecznej nad lasami. Ministerstwo Klimatu i Środowiska konsultuje swoje pomysły z przedstawicielami różnych stron, m.in. z leśnikami, ekologami, branżą drzewną i samorządami.

Motoryzacja

Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut

Według danych IBRM Samar w Polsce w pierwszych dwóch miesiącach 2024 roku zarejestrowano 533 auta chińskich producentów. Jednak niedługo mogą się one pojawiać na polskich drogach znacznie częściej, ponieważ swoją obecność na tutejszym rynku zapowiedziało już kilku kolejnych producentów z Państwa Środka. Chińskich samochodów, przede wszystkim elektryków, coraz więcej sprzedaje się również w Europie. Prognozy zakładają, że ich udział w europejskim rynku do 2025 roku ma zostać niemal podwojony. – Jakość produktów dostarczanych przez chińskich producentów jest dzisiaj zdecydowanie lepsza i dlatego one z powodzeniem konkurują z producentami europejskimi – mówi Wojciech Drzewiecki, prezes IBRM Samar.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.