Mówi: | Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska |
Funkcja: | Dr n. med., kierownik ds. profilaktyki i medycyny pracy w Medicover |
190 tys. dni Polacy spędzili w 2011 r. na zwolnieniach lekarskich. Ich łączny koszt to prawie 12 mld zł
Polska przoduje w Europie pod względem absencji chorobowych. Tylko w ubiegłym roku kosztowały pracodawców ponad 4,5 mld zł. Na złym stanie zdrowia pracowników tracą więc, i przedsiębiorcy, i sami podatnicy. Eksperci zwracają uwagę, że dobre samopoczucie i zdrowie zatrudnionych będzie odgrywało coraz większą rolę, zwłaszcza w przypadku starzejących się społeczeństw i tam, gdzie wydłużany jest wiek emerytalny.
– Absencja chorobowa nie jest jedynym kosztem problemów zdrowotnych. Pracownik z dolegliwościami zdrowotnymi na stanowisku pracy nie jest tak efektywny jak osoba zdrowa – przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria dr n. med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska, kierownik ds. profilaktyki i medycyny pracy w Medicover. – Dlatego warto zainwestować w opiekę medyczną, aby objawy czy dolegliwości pacjentów były jak najwcześniej wykrywane i odpowiednio leczone.
Dzięki temu można uniknąć zarówno absencji chorobowej, jak i nieefektywnej obecności w pracy. Ta ostatnia doczekała się specjalnego terminu: prezenteizm. Chodzi o osoby zmagające się np. z katarem, kaszlem, bólem głowy czy pleców, które pomimo odczuwanych dolegliwości, przychodzą do pracy. Taki pracownik nie tylko nie wykonuje swoich zadań efektywnie, ale – w przypadku np. infekcji oddechowej – zaraża innych.
– Prezenteizm nie jest jeszcze docenianym elementem braku zdrowia czy kosztem dla pracodawcy w Polsce. Natomiast jest już bardzo dokładnie mierzony na przykład w Stanach Zjednoczonych i stanowi jeden z ważniejszych kosztowych elementów choroby – informuje doktor.
W 2011 r. Polacy przebywali na zwolnieniach lekarskich przez ok. 190 tys. dni. Koszt zasiłków chorobowych wyniósł 11,7 mld zł, z czego 7,2 mld zł sfinansował Fundusz Ubezpieczeń Społecznych, a 4,5 mld zł – wypłacili pracodawcy. Aby je zredukować, pracodawcy inwestują coraz częściej w prywatną opiekę medyczną dla swoich pracowników.
– Prywatna opieka zdrowotna jest tym benefitem, który pracownicy stawiają na pierwszym miejscu spośród tych, jakie mogą otrzymać od szefa. Jednak przedsiębiorcy najczęściej proponują szkolenia – przyznaje dr n. med. Katarzyna Gorzelak-Kostrzewska.
Jak przekonuje ekspertka, Polacy także wybierając pracodawcę zaczynają kierować się możliwościami, które ten oferuje, a opieka zdrowotna staje się nierzadko kartą przetargową.
– Szefowie nie powinni traktować prywatnej opieki zdrowotnej wyłącznie jako benefitu dla pracownika. Dobrze skonstruowany system może przynieść korzyści również pracodawcy – zapewnia ekspertka. – Zwłaszcza, że mamy jedną z największych absencji chorobowych wynoszącą ok. 5 proc. W krajach Zachodnich ten procent waha się między 3,5 a 4 proc.
Badanie firmy PMR „Najbardziej pożądane korzyści pozapłacowe w największych miastach w Polsce, 2011” pokazało, że ok. 43 proc. pracodawców zdecydowało się na prywatną opiekę zdrowotną dla pracowników. A najwięcej, bo 70 proc. oferowało pakiet szkoleń zewnętrznych.
Polacy coraz częściej decydują się na ponoszenie kosztów związanych z szybszym uzyskaniem opieki zdrowotnej lub jej lepszej jakości. Według danych GUS-u w minionym roku statystyczny Polak wydał o 40 proc. więcej na leczenie niż w 2005 r.
Marzena Kołoszczyk, dyrektor ds. marketingu Medicover przytacza badania, z których wynika, że już około połowa polskiego społeczeństwa decyduje się na płacenie za zdrowie z własnej kieszeni. Wciąż jednak niewielu z nas ma wykupione ubezpieczenie zdrowotne lub abonament.
Korzystając z prywatnej opieki medycznej, największe kwoty Polacy przeznaczają na opiekę ambulatoryjną (wizyty u lekarzy i badania) oraz leki. Spore wydatki ponoszą też na opłaty w szpitalu publicznym korzystając z usług, które nie są finansowane z Narodowego Funduszu Zdrowia.
Nasze serce niszczą stres, brak ruchu i zła dieta. To zabija 200 tys. osób rocznie
W Polsce jest ponad 13 razy mniej dawców szpiku niż w Niemczech
Kobiety częściej chorują, ale mężczyźni żyją krócej
Czytaj także
- 2024-04-24: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Mamy wieloletnie doświadczenie telewizyjne. To nam pozwoliło zbudować wideopodcast „Serio?” od strony merytorycznej i technicznej
- 2024-04-11: Katarzyna Cichopek i Maciej Kurzajewski: Regularne badania profilaktyczne stawiamy sobie za punkt honoru. Chcemy być zdrowi i aktywni
- 2023-11-09: Katarzyna Warnke: „Zielona granica” przywróciła ludzkie podejście do sprawy uchodźców. Niestety wiele rządów i instytucji nastawia nas w tej kwestii lękowo i agresywnie
- 2023-11-15: Katarzyna Warnke: My Polacy skrzętnie chowamy naszą seksualność w jakiś ciemny kąt i trochę się jej wstydzimy. A przecież już nawet sama rozmowa na ten temat może być podniecająca
- 2023-09-12: ZUS coraz szybciej się cyfryzuje. Większość funkcji jest już dostępna nie tylko przez PUE, ale też aplikacje mobilne
- 2023-07-04: Katarzyna Butowtt: Początek reklam w Polsce był dosyć dziwny, siermiężny, ale szybko się rozwinął. Było to dla nas bardzo opłacalne wyzwanie
- 2023-06-14: Katarzyna Butowtt: Nie nadawałam się do prowadzenia agencji modelek. Mój biznes był przejrzysty, ale klienci stosowali metody, do których nie chciałam się naginać
- 2023-06-07: Katarzyna Butowtt: Od ponad 10 lat jestem wolontariuszem Fundacji Dr Clown. Terapia śmiechem ma dla pacjentów kolosalne znaczenie
- 2023-02-08: Katarzyna Zdanowicz: Gama kolorów i fasonów odpowiednich na wizję się zmienia. Po kilkunastu latach pracy w telewizji już nie mam ochoty na granatowe marynarki
- 2023-04-12: Katarzyna Zdanowicz: W moim podcaście interesuje mnie nie tyle osoba, która ma znane nazwisko, tylko jej historia. Wiele opowieści robi na mnie wrażenie i na długo zostaje w myślach
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.