Mówi: | Katarzyna Borucka, dyrektor ds. korporacyjnych, Coca-Cola HBC Polska Piotr Ciąćka, client director, Kantar Millward Brown dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny, SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny |
38 proc. młodych uważa, że do znalezienia pracy potrzebne jest szczęście i dobre kontakty. Startuje program, który ma im pokazać, że możliwości jest dużo więcej
W Polsce jest spora grupa młodych osób, które nie pracują i nie uczą się, wiele z nich wciąż pozostaje na utrzymaniu rodziców. Ich głównym problemem jest ciągłe szukanie pomysłu na siebie i brak motywacji do pracy. Tylko co czwarty przedstawiciel tej grupy był na rozmowie rekrutacyjnej, a doświadczeniem zawodowym może się wykazać jedynie co trzeci. Jednocześnie ich wymagania dotyczące przyszłego zatrudnienia są wysokie i przeważnie nie przystają do rynkowych realiów. W rozwoju ścieżki kariery ma pomóc im program #YouthEmpowered: Możesz więcej niż myślisz, którego organizatorem jest Coca-Cola HBC Polska.
– Dla młodych ludzi głównym problemem jest nie tyle rynek pracy, bo mamy do czynienia ze spadającym bezrobociem, ile motywacja wewnętrzna do poszukiwania pracy. Okazuje się, że dziś młodzi ludzie bardzo często pozostają w domu i są utrzymywani przez rodziców. Cenią sobie tę dziwnie pojętą niezależność i nie za bardzo mają motywację do pracy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Borucka, dyrektor do spraw korporacyjnych w Coca-Cola HBC Polska.
W odniesieniu do grupy młodych ludzi, którzy pozostają poza rynkiem pracy i systemem edukacji, używa się czasem określenia NEET (not in employment, education or training). Badanie przeprowadzone przez Kantar Millward Brown na zlecenie Coca-Cola HBC Polska pokazało, że ponad połowa (51 proc.) tej grupy jest zadowolona ze swojej sytuacji życiowej.
– Ludzie, których określamy mianem NEET, to grupa pozostająca poza rynkiem pracy, edukacją i poza systemem szkoleń. Przedział wiekowy to między 18 a 30 lat, szacunkowo jest ich kilkanaście procent. Połowa z nich deklaruje, że są zadowoleni. Natomiast przy pogłębionych badaniach wychodzi na jaw, że to pewnego rodzaju maska, bo czegoś im jednak w życiu brakuje – mówi Piotr Ciąćka, client director w Kantar Millward Brown.
Młode osoby łączą wymagania wobec przyszłej pracy. Chcieliby dobrze zarabiać, mieć gwarancję zatrudnienia, możliwości rozwoju i przyjazną atmosferę w pracy. Jednocześnie ich oczekiwania nie przystają do rzeczywistości, a skojarzenia z rynkiem pracy są przeważnie negatywne.
– W tej grupie dominują opinie, że bardzo trudno jest znaleźć pracę. Rynek pracy jest określany jako potwór, a pracodawcy jako bardzo wymagający. Jest taka percepcja, że trzeba być dyspozycyjnym, karnym i nie do końca można mieć w pracy własne zdanie. A dla nich bardzo ważne jest spokojne życie, rodzina, zdrowie – podkreśla Piotr Ciąćka.
38 proc. młodych uważa, że do znalezienia pracy potrzebne jest im głównie szczęście i dobre kontakty. Jednocześnie tylko co czwarty (26 proc.) był kiedykolwiek na rozmowie w sprawie pracy, a doświadczeniem zawodowym może się wykazać zaledwie co trzeci (33 proc.) przedstawiciel tej grupy.
– To, że młodzi ludzie się nie uczą ani nie pracują, wynika z wielu czynników, ale nie należy przesadzać z interpretacją ekonomiczną. Sytuacja w Polsce w tej chwili jest nie najgorsza. Problem dostrzegam raczej w tym, że oni po prostu są zdemotywowani. Jedną z przyczyn jest komfort zapewniany przez rodzinę, w której wychowują się młodzi. Rodzice de facto opłacają im codzienne życie i drobne przyjemności. Młodzi w ciągu dnia grają w gry komputerowe, potem spotykają się ze znajomymi, czyli tak naprawdę nic nie robią. Ich sytuacja życiowa jest na tyle komfortowa, że nic nie motywuje ich do szukania pracy czy poszerzania swojej edukacji – wyjaśnia dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny z SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego.
Zmotywowanie do działania i pomoc w odkryciu swoich mocnych stron to dwa główne cele programu „#YouthEmpowered: Możesz więcej niż myślisz”, którego organizatorem jest Coca-Cola HBC Polska. Projekt skierowany jest do osób między 18. a 30 rokiem życia, które z różnych powodów są bierne, tzn. nie uczą się ani nie pracują.
– Nasz program będzie się skupiać na tym, żeby uczyć ich w pierwszej kolejności umiejętności życiowych, później biznesowych, ale też pobudzać w nich motywację do tego, żeby znaleźć spełnienie w pracy i rozwoju zawodowym – mówi dyrektor do spraw korporacyjnych w Coca-Cola HBC Polska.
Akcja ma pomóc młodym znaleźć pomysł na siebie i zaistnieć na rynku pracy. W pierwszym etapie w miejscowościach w całej Polsce prowadzone będą bezpłatne warsztaty, w trakcie których trenerzy pokażą, jak rozwijać umiejętności przydatne w życiu zawodowym i kompetencje miękkie. Drugi etap programu to uruchomienie platformy e-learningowej, poprzez którą dostęp do warsztatów będą mieć wszyscy chętni. Bonusem będzie możliwość pracy z mentorami – pracownikami Coca-Cola HBC Polska.
– Zmotywowanie tej grupy do wejścia na rynek pracy na pewno będzie dużym wyzwaniem. W pierwszej kolejności uruchamiamy pilotażową wersję programu. Będziemy obserwować, co może młodych zmotywować, i monitorować, co się z tymi ludźmi później dzieje. Istotnym elementem tego programu jest mentoring, czyli zaoferowanie ludziom kontaktu z osobami z firmy Coca-Cola, które wesprą ich w znalezieniu motywacji do wejścia na rynek pracy. W przyszłości rozważamy także tzw. job shadowing, czyli umożliwienie tym ludziom obserwowania innych w pracy – mówi Katarzyna Borucka.
Program „#YouthEmpowered: Możesz więcej niż myślisz” będzie realizowany przez koalicję, w skład której wszedł szereg organizacji pozarządowych, m.in.: Fundacja Sempre a Frente, Stowarzyszenie Morena, Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju i Pomocy „Q Zmianom” oraz Polski Czerwony Krzyż. Patronuje mu Krajowa Izba Gospodarcza. Poza Polską, grupa Coca-Cola HBC prowadzi ten program w 28 krajach.
– Tego typu projekty mogą zmieniać sytuację młodych ludzi na rynku pracy czy edukacji na wiele sposobów. Bez wątpienia beneficjentami będą ci, którzy bezpośrednio wezmą udział w warsztatach, ale mogą się oni stać także inspiracją i przykładem dla innych. Opowiedzą o tym swoim znajomym, a tamci zaczną się zastanawiać: „Może ja też mógłbym coś zmienić w swoim życiu?” Oni mogą zmienić swoje życie, ale także mogą pokazać innym, że taka zmiana jest możliwa – mówi psycholog dr Ewa Jarczewska-Gerc.
Czytaj także
- 2024-04-17: Luna: Trochę podupadłam na zdrowiu i mój głos nie działa tak, jak bym chciała. Czuję się bezradna i bezsilna
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-17: Chiny przygotowują się do ewentualnej eskalacji konfliktu z USA. Mocno inwestują w swoją niezależność energetyczną i technologiczną
- 2024-04-12: Budowa sieci ładowania elektryków znacząco przyspieszy. W życie wchodzą nowe unijne przepisy
- 2024-04-11: Greenpeace: Prawie 6 tys. ciężarówek pełnych drzew wyjeżdża codziennie z polskich lasów. Wycinki trwają tam, gdzie nie wolno
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-16: Polskie uczelnie są coraz bliższe wprowadzenia mikropoświadczeń. Dla studentów takie certyfikaty to szansa na wzmocnienie pozycji na rynku pracy
- 2024-03-28: Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
- 2024-04-02: Rynek wynajmu krótkoterminowego bardzo szybko rośnie. Co roku przybywa na nim kilka tysięcy apartamentów i domów wakacyjnych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Bankowość
Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze
Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.
Infrastruktura
Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach
W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.
Konsument
Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi
Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.