Mówi: | Bogdan Biniszewski |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | ComPress SA |
Administracja planuje obniżyć wydatki na PR. Wzrosną za to one w handlu i bankowości
Tylko 14 proc. firm planuje w tym roku zwiększyć nakłady na działania komunikacyjne, z czego ponad połowa podniesie budżet zaledwie o 10 proc. Taka tendencja dominuje w branży finansów i bankowości oraz w handlu. Cięcia deklaruje mniej więcej tyle samo (15 proc.) firm, głównie z administracji. Jednak zdecydowana większość chce utrzymać wydatki na public relations na poziomie z 2012 roku – wynika z badania przeprowadzonego przez PMR Research wspólnie z ComPress S.A.
Zdecydowana większość badanych przedsiębiorstw (od 57 proc. do 71 proc. w zależności od sektora) planuje utrzymać wydatki na PR w 2013 r. na poziomie z 2012 r.
– Budżety na marketing, w tym PR, w 2013 roku nie zmienią się. Jest to dla branży PR optymistyczny sygnał, bo przynajmniej wydatki nie spadną – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Bogdan Biniszewski, prezes zarządu firmy ComPress.
Tym bardziej, że w ubiegłym roku firmy, zarówno w Polsce, jak i na świecie, raczej szukały w tej dziedzinie oszczędności, co oznaczało zmniejszenie nakładów na działania marektingowe, a co za tym idzie również ograniczenie zakresu tych działań.
W tym roku więcej wydać planują przede wszystkim firmy zajmujące się finansami i bankowością (28 proc.) oraz handlem (18 proc.). Redukcje dotkną firm pracujących na rzecz administracji. Deklarowane zmiany są jednak minimalne: większość chce ciąć lub zwiększać budżetu na PR w granicach 10 proc. Tylko w przypadku 2-3 proc. wszystkich firm redukcja wydatków wyniesie 30 proc. i więcej.
Większość badanych firm stawia na standardowe narzędzia PR i w tym roku będzie koncentrować się na media relations, PR produktowym i działaniach w internecie. Chociaż o potrzebie obecności w sieci mówi się od wielu lat, firmy do tej pory nie przeznaczały na ten cel dużych środków.
– W raporcie firmy wskazują, że zwiększą te wydatki. To dobrze, ponieważ działania internetowe są bardzo skuteczne i myślę, że każdą firmę w mniejszym bądź większym stopniu stać na takie działania, by zaistnieć w internecie, pokazać, że jesteśmy tam obecni, mieć stronę na Facebooku. To nie są kosztowne działania – dodaje Biniszewski.
Zarządzający trzymają się wypróbowanych metod i rozwiązań, które na swój sposób gwarantują bezpieczeństwo. Coraz większy nacisk kładą na wsparcie sprzedaży i komunikację wewnętrzną (odpowiednio 68 proc. i 66 proc. firm deklaruje, że chce na te cele zwiększać nakłady).
– Przeznaczanie budżetów na komunikację wewnętrzną jest spowodowane tym, że firmy mogą obawiać się za chwilę zmiany rynku pracodawcy na rynek pracownika. Komunikacja wewnętrzna służy temu, żeby firma otoczyła pracownika większą opieką, poinformowała go i przywiązała do siebie – mówi Bogdan Biniszewski.
Co trzecia firma zapytana o to, na które działania z zakresu PR w tym roku ograniczy budżet, wskazała tzw. CSR, czyli Corporate Social Responsibility/
– Społeczna odpowiedzialność biznesu przeżywała swoje złote lata kilka lat temu. Od 2-3 lat jest trochę w odwrocie. Wydaje mi się, że też związane jest to ze spowolnieniem gospodarczym. Musimy poczekać, bo to piękna dziedzina PR, można rzeczywiście wykazać się kreacją, pokazać, że pracodawcy dbają nie tylko o wyniki finansowe, ale również o coś więcej – mówi prezes ComPress. – Według mnie to jedno ze skuteczniejszych działań PR, jeśli nie jest to robione pod publikę.
PMR i ComPress o plany wydatków na PR zapytały ponad 500 polskich firm, które zatrudniają ponad 100 osób, a w swojej strukturze mają dedykowane działy marketingu i PR. Analiza objęła sześć branż: administrację – rządową lub samorządową, finanse i bankowość, handel hurtowy lub detaliczny, ICT (IT i telekomunikacja), ochronę zdrowia oraz produkcję przemysłową lub spożywczą.
Czytaj także
- 2024-03-15: Polscy seniorzy w ogonie UE pod względem umiejętności cyfrowych. Rząd chce zaangażować w edukację media publiczne
- 2024-02-08: Polscy przedsiębiorcy z optymizmem podchodzą do gospodarczych zapowiedzi rządu. Oczekują więcej wolności i stabilności prowadzenia biznesu
- 2024-01-31: Bank Millennium: polska gospodarka będzie stopniowo wracać do równowagi. Główną siłą napędową będą lepsze nastroje konsumentów
- 2024-01-09: Polska gospodarka w tym roku ma się rozwijać wyraźnie szybciej niż w poprzednim. Obawy dotyczą inflacji i sposobów wyjścia z tarcz antyinflacyjnych
- 2023-12-27: Polska gospodarka dogania niemiecką, ale coraz wolniej. Prowzrostowe reformy mogłyby przyspieszyć ten pościg nawet o ćwierć wieku
- 2023-11-27: W 2024 roku polska gospodarka ma przyspieszyć, ale globalne otoczenie będzie ten proces utrudniać. Wiele zależy też od decyzji nowego rządu
- 2023-04-03: Kryzys skłania firmy do cięcia wydatków na marketing. Jednak dla części z nich to może być dobry czas na inwestycje
- 2023-04-18: Rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w e-commerce. Chętnych do pracy nie brakuje, ale trudno o dobrych pracowników
- 2023-03-27: Mazowsze będzie mieć nowy system ostrzeżeń ws. jakości powietrza. Automatycznie powiadomi o przekroczeniu norm zanieczyszczeń
- 2023-02-02: Konsumenci oczekują szybkiego kontaktu i personalizacji oferty. Firmy zamierzają zwiększyć inwestycje w obsługę klienta aż o jedną czwartą
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.