Newsy

ANR: na inwestorów czeka 1,7 tys. ha gruntów w specjalnych strefach ekonomicznych

2014-11-25  |  06:45
Mówi:Tomasz Ciodyk
Funkcja:dyrektor Zespołu Gospodarowania Zasobem
Firma:Agencja Nieruchomości Rolnych
  • MP4
  • Agencja Nieruchomości Rolnych chce sprzedać 1,7 tys. ha gruntów inwestycyjnych, które znajdują się na terenach specjalnych stref ekonomicznych (SSE). Największe powierzchnie czekają na inwestorów w woj. dolnośląskim (800 ha), zachodniopomorskim i opolskim (po około 300 ha). Na kupionych od ANR działkach powstało m.in. centrum logistyczne Amazona we Wrocławiu i budowana jest fabryka Volkswagena pod Wrześnią.

    ANR ma bardzo wiele różnorodnych nieruchomości położonych na terenie praktycznie całego kraju – informuje Tomasz Ciodyk, dyrektor Zespołu Gospodarowania Zasobem Agencji Nieruchomości Rolnych. – Od bardzo dużych powierzchni, na których można wybudować zakłady produkcyjne, do małych obszarowo, na których można np. wybudować domy jednorodzinne. Są to nieruchomości o różnym przeznaczeniu: na cele przemysłowe, handlowe, usługowe czy rekreacyjne.

    Część z tych działek znajduje się na terenach specjalnych stref ekonomicznych. Łącznie na inwestorów czeka 1,7 tys. ha gruntów, z czego blisko połowa w województwie dolnośląskim.

    Na działkach kupionych od ANR w Bielanach Wrocławskich amerykański koncern Amazon, gigant sprzedaży internetowej, wybudował jedno z trzech w Polsce centrów logistycznych na Europę. Pod Wrocławiem powstały dwie hale, każda o powierzchni około 100 tys. mkw. (90 proc. zajmują magazyny). Na terenie nieruchomości znalazło się miejsce także na dwa tysiące miejsc parkingowych dla aut osobowych, około setki TIR-ów i dwie drogi dojazdowe. Obecnie Amazon prowadzi największą rekrutację pracowników w kraju. Docelowo chce na stałe zatrudnić około 2,5 tys. osób.

    Innym przykładem działalności ANR, która prowadzi do rozwoju ekonomicznego kraju i tworzenia miejsc pracy, była sprzedaż ponad 20 ha gruntów w województwie dolnośląskim, w miejscowości Środa Śląska – mówi Tomasz Ciodyk. – Tam z kolei w lipcu br. rozpoczął działalność zakład produkcji katalizatorów samochodowych firmy BASF.

    Sprzedaż, jak twierdzi Ciodyk, odbywa się głównie w trybie przetargu ustnego, czyli licytacji. Wygrywa ten oferent, który zaproponuje najwyższą cenę. Ogłoszenia o aktualnych postępowaniach publikowane są w urzędach gmin, miastach, biurach agencji i internecie.

    Przykładów takich przetargów w ciągu ostatnich kilku lat mamy bardzo dużo – przekonuje dyrektor Zespołu Gospodarowania Zasobem Agencji Nieruchomości Rolnych. – W br. najważniejszym wydarzeniem było udostępnienie przez ANR ponad 260 ha gruntów o wartości ponad 100 mln zł w wielkopolskiej gminie Września pod budowę zakładu produkcji samochodów koncernowi Volkswagen Group. Nastąpiło to za pośrednictwem wałbrzyskiej SSE.

    W ofercie agencji znajdują się również obiekty zabytkowe: pałace, dwory lub zespoły parkowo-pałacowe czy dworsko-pałacowe, najwięcej w województwach dolnośląskim i wielkopolskim.

    Tego typu nieruchomości są najczęściej dobrem niepowtarzalnym, bardzo charakterystycznym – zauważa Ciodyk. – Przy sprzedaży nieruchomości wpisanych do rejestru zabytków agencja udziela nabywcy 50 proc. rabatu od ceny sprzedaży, ale zaoszczędzone środki muszą być zainwestowane w renowację obiektu. Remont czy odbudowa musi nastąpić w ciągu pięciu lat od daty nabycia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Finanse

    Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

    Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

    Ochrona środowiska

    Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

    Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

    Finanse

    72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

    W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.