Newsy

Sposoby na oszczędzanie bez podatku Belki

2011-12-01  |  15:00
Wszystkie newsy
Mówi:Paweł Majtkowski
Funkcja:Główny analityk
Firma:Expander

Około 4 miesiące zostały tym, którzy oszczędzają na lokatach jednodniowych. Po tym terminie fiskus sięgnie po podatek nawet od jednogroszowego zysku z lokat. Batem na wykorzystujących lukę w prawie ma być ustawa okołobudżetowa, która przygotowało Ministerstwo Finansów.

Do tej pory właściciele depozytów z dzienną kapitalizacją nie płacili podatku Belki, jeśli dzienny zysk z lokaty wyniósł do 2,50 zł. Od przyszłego roku opodatkowaniu będzie podlegała każda kwota. Ze wstępnych wyliczeń resortu finansów wynika, że zmiana ustawy pozwoli ściągnąć fiskusowi około 380 mln zł podatku od oszczędności Polaków rocznie.

Zdaniem Pawła Majtkowskiego, głównego analityka firmy Expander dotychczasowi właściciele lokat antybelkowych nie zamierzają łatwo złożyć broni. W walce z nowymi przepisami MF chcą pomagać im instytucje finansowe, tworząc nowe produkty finansowe.

- Wydaje mi się, że ponieważ wielu z nich przyzwyczaiło się do tego, ażeby podatku Belki nie płacić będzie poszukiwało tych alternatywnych sposobów lokowania pieniędzy bez podatku Belki - właśnie w polisolokaty. Być może część z nich – co bym bardzo rekomendował, pomyśli o długoterminowym oszczędzaniu. W takim wypadku o wiele łatwiej jest uniknąć podatku Belki. To mogą być też długoterminowe programy oszczędnościowe także ubrane w formę polis ubezpieczeniowych. To mogą być też IKE, to mogą być też IKZE, to mogą być produkty, które teraz pojawiają się po raz pierwszy na rynku – mówi Majtkowski.

Nowy podatek zacznie obowiązywać w ciągu 3 miesięcy od opublikowania ustawy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Media i PR

Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci

Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.

Bankowość

Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne

W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.

Przemysł

Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy

Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.