Newsy

Biedronka promuje zdrowe odżywianie wśród dzieci. Planuje przeprowadzać rocznie 400 warsztatów edukacyjnych

2016-05-05  |  06:40
Mówi:Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR Jeronimo Martins Polska

Hanna Stolińska, dietetyk w Instytucie Żywności i Żywienia

  • MP4
  • Sieć Biedronka chce kształtować zdrowe nawyki żywieniowe wśród najmłodszych. We współpracy z Green Factory i Instytutem Żywności i Żywienia zainicjowała cykl warsztatów edukacyjnych dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Uczestnicy zajęć uczą się, jak planować codzienną dietę, komponować pełnowartościowe posiłki i przyrządzać zdrowe odpowiedniki tradycyjnych słodyczy. Biedronka planuje przeprowadzać ok. 400 warsztatów rocznie. 

    Jeżeli my, dostarczając odpowiedni produkt, przy okazji będziemy edukować młodzież, to ona będzie wiedziała, w jaki sposób planować swoją dietę, w jaki sposób zdrowo się odżywiać, po jakie produkty sięgać, co jest istotą odżywiania w młodym wieku. Wtedy będziemy wiedzieli, że ta młodzież potem przeniesie te nawyki dalej – mówi agencji informacyjnej Newseria Anetta Jaworska-Rutkowska, kierownik ds. relacji zewnętrznych i CSR w Jeronimo Martins Polska S.A.

    We współpracy z Green Factory oraz Instytutem Żywności i Żywienia sieć Biedronka zainicjowała w lutym tego roku cykl warsztatów kulinarno-edukacyjnych „Zielona Kraina” dla dzieci w wieku szkolnym. Zajęcia obejmują interaktywne pogadanki dotyczące zasad prawidłowego żywienia, wspólne przygotowywanie posiłków ze świeżych owoców i warzyw, prezentację zawodu dietetyka i kucharza oraz gry i zabawy edukacyjne. Dzieci uczą się samodzielnie konstruować codzienny jadłospis, odpowiednio komponować pełnowartościowe posiłki oraz przyrządzać zdrowe zamienniki tradycyjnych słodyczy.

    W pierwszej połowie 2016 roku odbędzie się w sumie 200 bezpłatnych warsztatów we Wrocławiu, Białymstoku, Kielcach i Poznaniu. Weźmie w nich udział około 4,5 tys. uczniów i 200 nauczycieli. Sieć Biedronka ma nadzieję, że projekt „Zielona Kraina” będzie się dynamicznie rozwijał – co roku w jego ramach ma się odbywać ok. 400 warsztatów. Organizatorzy mają nadzieję, że dzięki temu zmienią się nawyki żywieniowe nie tylko polskich dzieci, lecz także ich rodziców.

    Bardzo skuteczne jest uczenie rodziców poprzez dzieci. Bardzo często zdarza się, że dzieci, wyedukowane podczas takich warsztatów, przynoszą do domu nowe pomysły na odżywianie, nowe receptury i rodzicom bardzo trudno jest się nie włączyć w to nowe zadanie – mówi Anetta Jaworska-Rutkowska.

    Biedronka uruchomiła także stronę internetową projektu „Zielona Kraina”, na której zamieszczane są konspekty lekcji związanych ze zdrowym odżywianiem. Przygotowane one zostały przez specjalistów z Instytutu Żywności i Żywienia. Mogą stanowić uzupełnienie warsztatów lub być samodzielnym źródłem wiedzy z zakresu zdrowego odżywiania.

    W Polsce przybywa dzieci borykających się z nadwagą. Z danych Instytutu Żywności i Żywienia wynika, że z nadmiarem kilogramów ma problem ponad 22 proc. uczniów szkół podstawowych i gimnazjów. 30 lat temu odsetek ten wynosił zaledwie 10 proc. Otyłości sprzyja przede wszystkim nieregularne spożywanie posiłków, jedzenie wysokokalorycznych przekąsek pomiędzy posiłkami, zbyt duża ilość oczyszczonych produktów zbożowych, słodyczy, słodkich napojów i nektarów w diecie. Codzienny jadłospis najmłodszych zawiera także zdecydowanie za mało warzyw – najczęściej tylko w postaci pomidora do kanapki na drugie śniadanie.

    Problemem jest także duża ilość pełnotłustych produktów mlecznych, słodkie desery mleczne, zbyt duża ilość mięsa, i to poddanego niezdrowej obróbce termicznej, czyli smażeniu w głębokim tłuszczu, w panierce, np. paluszki rybne. Ryba jest zdrowa, ale jeżeli jest w mące, usmażona, to nie jest już zdrowym produktem – mówi Hanna Stolińska, dietetyk w Instytucie Żywności i Żywienia.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

    Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

    Problemy społeczne

    Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

    Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

    Konsument

    Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

    Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.