Newsy

Brak odpowiedniej wiedzy u pacjentek chorych na raka piersi pogłębia lęk towarzyszący procesowi leczenia. Lekarze odradzają szukania informacji w niesprawdzonych źródłach

2023-06-16  |  06:15
Mówi:Anna Hencka-Zyser, prezeska Fundacji Spa for Cancer
Magdalena Bolesławska, blogerka
dr Leszek Mellibruda, psycholog społeczny i kliniczny
Marta Lech-Maciejewska, blogerka
  • MP4
  • W Polsce każdego roku diagnozę „rak piersi” słyszy 20 tys. kobiet, a kolejne dziesiątki tysięcy zmagają się z nią na co dzień. Każda z nich ma pytania, na które trudno niekiedy znaleźć proste odpowiedzi albo nie ma czasu i przestrzeni, żeby zadać je wszystkie w gabinecie lekarskim. Niewiedza i brak informacji na temat choroby pogłębiają jednak lęk i niepokój, które towarzyszą procesowi leczenia. Dlatego w odpowiedzi na potrzeby kobiet wystartował właśnie kanał informacyjno-edukacyjny „Prosto o zdrowiu”. Jego celem jest zebranie w jednym miejscu wszystkich informacji, które najczęściej są poszukiwane przez pacjentki z rakiem piersi. 

    Pacjentki z rakiem piersi szukają odpowiedzi na wiele pytań, m.in. o to, jak się leczyć, co jest dla nich dobre, o czym powinny wiedzieć, jak wygląda proces przyjmowania chemioterapii i radioterapii, jak radzić sobie emocjonalnie z lękiem i strachem, który towarzyszy diagnozie, i jak się poruszać po tych wszystkich procedurach medycznych, żeby leczenie było efektywne i jak najmniej stresujące – mówi agencji Newseria Biznes Anna Hencka-Zyser, prezeska Fundacji Spa for Cancer. – Każda pacjentka chciałaby zapytać o coś innego, każda pacjentka ma zupełnie inne potrzeby i problemy, stąd tych pytań w raku jest bardzo wiele. Szczęśliwie Pfizer Oncology postanowił pójść tym tropem i zaprosić specjalistów z różnych dziedzin – w tym onkologii, psychologii i seksuologii – aby odpowiedzieć prostym językiem na te czasami trudne pytania.

    Rak piersi to najczęściej rozpoznawany nowotwór złośliwy u kobiet w Polsce (stanowi prawie 24 proc. wszystkich zachorowań). Każdego roku taką diagnozę słyszy ok. 22 tys. kobiet, a u 5–10 proc. z nich nowotwór rozpoznawany jest od razu w stopniu zaawansowanym. To powoduje, że jest drugą – po raku płuca – przyczyną zgonów onkologicznych wśród pań. Ryzyko zachorowania wzrasta już po ukończeniu 35. roku życia, ale największe jest w wieku od 50 do 70 lat, a tendencja jest wzrostowa, co wynika zarówno z czynników środowiskowych i cywilizacyjnych (nieodpowiedni tryb życia, starzenie się społeczeństwa), jak i faktu, że w Polsce na badania związane z chorobami onkologicznymi wciąż zgłasza się relatywnie niewielki odsetek kobiet.

    – Kobiety rozpoczynając wizytę u lekarza, mają już w głowie przede wszystkim nastawienie lękowe, obawiają się, czy to przypadkiem nie jest rak. I taka diagnoza jest pewnym zderzeniem w psychice kobiety – mówi dr Leszek Mellibruda, psycholog społeczny i kliniczny.

    – My, kobiety jesteśmy bardzo emocjonalne i emocjonalnie podchodzimy już do samej diagnostyki, a na pewno do wyniku i tego wyroku, który dostajemy już po badaniach. To jest dla nas ciężkie doświadczenie, często bardzo traumatyczne. Wiem to z własnego doświadczenia kiedy dostałam wyniki po prostu w okienku, bez żadnego objaśnienia, bez konsultacji z lekarzem, w domu sama otworzyłam kopertę, przeczytałam diagnozę i wujek Google powiedział mi, że to rak. A jeżeli tylko czytasz takie hasła, to kończy ci się świat. Pytań w głowie było milion, bardzo różnych, bardzo ciężkich, czy to już jest koniec życia, czy nie. To jest naprawdę mocno traumatyczne przeżycie – dodaje Magdalena Bolesławska, blogerka, pacjentka onkologiczna.

    Szacuje się, że obecnie w Polsce jest ok. 140 tys. kobiet, które walczą z rakiem piersi. Eksperci wskazują, że u pacjentek, które słyszą taką diagnozę, pojawia się ogromna liczba pytań, na które trudno niekiedy znaleźć proste odpowiedzi albo nie ma czasu i przestrzeni, żeby zadać je wszystkie w gabinecie lekarskim. Tymczasem niewiedza i brak informacji na temat choroby pogłębiają lęk i niepokój, które towarzyszą procesowi leczenia.

    – Czasem też sama adrenalina podczas pobytu w gabinecie lekarskim nie sprzyja temu, żeby zadawać lekarzowi pytania tu i teraz. A tych pytań jest bardzo wiele – mówi Anna Hencka-Zyser.

    – Jest ogromne poczucie wstydu, wykluczenia i zamiatania tematu pod dywan. Dodatkowo mam wrażenie, że do chorób nowotworowych przywarło też wiele mitów i zabobonów – dodaje Marta Lech-Maciejewska, blogerka.

    Kobiety, które nie dostają odpowiedzi na nurtujące je pytania, najczęściej szukają ich w internecie. Część z nich ma jednak problem z weryfikacją wszystkich tych informacji i znalezieniem sprawdzonych, rzetelnych źródeł dotyczących swojej choroby i dalszej ścieżki postępowania.

    – Doradcy, terapeuci, pielęgniarki i psycholodzy, którzy zajmują się tą problematyką, są przygotowani do tego, aby uczyć pacjentki, w jaki sposób konstruktywnie i skutecznie zajmować się sobą. Niebezpieczeństwo polega na tym, że jest dość obszerna literatura na ten temat, która może rodzić dezinformację, i że pewne narzędzia można stosować niewłaściwie – mówi dr Leszek Mellibruda.

    – Szukanie informacji na temat chorób nowotworowych w internecie i nieumiejętna weryfikacja źródeł tych informacji może być bardzo szkodliwa i wpędzać nas w jeszcze większe poczucie beznadziei – dodaje Marta Lech-Maciejewska.  Warto szukać źródeł sprawdzonych, ale też dopytywać, znać swoje prawa. W Polsce mamy z tym problem, stawiamy lekarzy na piedestale i boimy się pytać. Trochę nie mamy śmiałości, trochę mamy wyrzuty sumienia, że zabieramy ich cenny czas. A tu chodzi o walkę o nasze życie.

    W odpowiedzi na potrzeby pacjentek wystartował kanał informacyjno-edukacyjny „Prosto o zdrowiu”, czyli kompendium wiedzy, które ma udzielić im przystępnych odpowiedzi na najczęstsze pytania. Pierwszy sezon liczy 10 odcinków rozmów z ekspertami, w których poruszane są takie tematy jak pierwsza wizyta u onkologa, formalności szpitalne, prawa pacjenta, wsparcie psychiczne, seks i intymność w chorobie oraz to, jak zaplanować życie rodzinne i zawodowe, łącząc je z leczeniem onkologicznym.

    – To jest jednak dość innowacyjny pomysł, aby po drugiej stronie siedział ktoś, kto odpowiada na wszystkie pytania, których kobieta być może nie miała odwagi zadać albo nie miała na to przestrzeni – mówi prezeska Fundacji Spa for Cancer. – Każdy z tych odcinków można obejrzeć w zaciszu własnego pokoju, w poczuciu bezpieczeństwa, nawet kilkakrotnie w razie potrzeby. Dlatego tym bardziej zachęcamy do oglądania.

    Do projektu, który powstał z inicjatywy Pfizer Oncology, zaproszenie przyjęli eksperci różnych dziedzin, którzy w przyjazny i zrozumiały sposób dzielą się wiedzą i udzielają przydatnych, praktycznych informacji. Celem jest zebranie w jednym miejscu wszystkich informacji, które są najczęściej poszukiwane przez pacjentki z rakiem piersi. Dziesięcioodcinkowy sezon „Prosto o raku piersi” porusza także tematy nieoczywiste i związane z przełamywaniem stereotypów wokół tej choroby.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.