Mówi: | dr inż. Justyna Żerańska |
Funkcja: | dyrektor generalna |
Firma: | Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego |
Branża kosmetyczna z coraz większym wpływem na krajową gospodarkę. Polska jest piątym największym eksporterem kosmetyków w UE
Z najnowszego raportu „Kosmetyczna Polska”, który opublikowano po siedmiu latach od poprzedniego raportu o stanie sektora, wynika, że krajowa branża kosmetyczna jest w dobrej kondycji, z roku na rok się rozwija, a jej znaczenie zarówno dla polskiej gospodarki, jak i eksportu rośnie. Zmieniają się odbiorcy polskich kosmetyków, co związane jest z brexitem i sankcjami nałożonymi na Rosję. Prognozy zakładają dalszy wzrost wartości sektora, jednak stoi przed nim wiele wyzwań, z których najważniejsze dotyczą implementacji przepisów Europejskiego Zielonego Ładu.
– Po siedmiu latach udało nam się opublikować nowy raport o stanie branży „Kosmetyczna Polska”, który pokazuje, że jesteśmy w dobrej kondycji i pozwala nam optymistycznie patrzeć w przyszłość – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes dr inż. Justyna Żerańska, dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. – Mamy zasoby, żeby dalej się rozwijać, przeznaczać więcej środków na badania i rozwój oraz inwestycje, ponieważ wypracowaliśmy swoistego rodzaju nadwyżki. Rozwijamy się szybko – 5,5 proc. rok do roku, mamy silny eksport, zajmujemy piątą pozycję w Europie, dziewiątą w świecie. To bardzo ugruntowana pozycja i nasze dane pokazują, że będziemy gonić starą Europę mniej więcej w tempie 2 proc., powinniśmy za kilka lat zrównać się z tym potencjałem, jaki posiadają zachodnie gospodarki.
Według danych Cosmetics Europe, przytaczanych w raporcie „Kosmetyczna Polska” Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego i WiseEuropa, wartość rynku kosmetycznego w Europie w 2023 roku wyniosła 96 mld euro (w UE-27 81 mld euro). Tym samym Europa wraz ze Stanami Zjednoczonymi są największymi rynkami kosmetycznymi na świecie. Na trzeciej pozycji znajdują się Chiny, dalej Japonia, Brazylia oraz Indie. W samej UE najwięksi gracze to Niemcy utrzymujące pozycję lidera rynku kosmetycznego pod względem jego wartości (15,9 mld euro), a po nich Francja (13,7 mld euro), Włochy (12,5 mld euro) i Hiszpania (10,4 mld euro). Polska jest piątym co do wielkości rynkiem kosmetyków w UE (5,2 mld euro).
W latach 2014–2023 rynek kosmetyków w Unii Europejskiej urósł o 34 proc., a polski rynek aż o 75,3 proc., co było drugim najlepszym wynikiem w Unii Europejskiej po Litwie (98,9 proc.), której udział w unijnym rynku kosmetyków jest jednak zdecydowanie mniejszy i wynosi 0,5 proc., podczas gdy Polski – 6,4 proc.
Udział Polski w światowym PKB stanowi ok. 1 proc., natomiast w światowym eksporcie kosmetyków już 3,8 proc., co daje nam dziewiątą pozycję (w 2022 roku było to 3,3 proc. i 12. pozycja). Francja, będąca liderem branży kosmetycznej na świecie, dominuje w eksporcie kosmetyków z UE-27 – odpowiada za 30,8 proc. całkowitego eksportu wspólnoty. Niemcy, Włochy i Hiszpania również odgrywają istotną rolę jako główni eksporterzy kosmetyków, mając odpowiednio 16,2 proc., 10,5 proc. i 8,5 proc. udziałów. W niektórych kategoriach pozycja Polski na tle innych europejskich krajów jest jeszcze silniejsza. Nasz kraj jest drugim co do wielkości eksporterem produktów do higieny jamy ustnej i zębów, trzecim – mydła toaletowego i czwartym kosmetyków do pielęgnacji skóry, manikiuru i pedikiuru.
– Jeżeli chodzi o destynacje, do których eksportujemy, to cały czas naszym głównym odbiorcą są Niemcy, natomiast widzimy też pewne zmiany w tym trendzie, czyli większą dywersyfikację rynków, do których docieramy. Oczywiście utraciliśmy rynki wschodnie i eksport na rynek rosyjski bardzo spada właściwie już od 2014 roku, natomiast cieszy nas, że jesteśmy w stanie elastycznie podchodzić do wkraczania na inne rynki – podkreśla Justyna Żerańska.
Z raportu „Kosmetyczna Polska. Raport o stanie branży kosmetycznej”, który ukazał się w lipcu 2024 roku, wynika, że w ubiegłym roku Niemcy odpowiadały za niespełna 22 proc. polskiego eksportu kosmetyków, natomiast na drugim i trzecim miejscu znajdowały się Wielka Brytania i Rosja, których udział jednak systematycznie spada. W przypadku Zjednoczonego Królestwa w 10 lat spadł on z 11 proc. do 8,8 proc., natomiast udział eksportu do Rosji spadł w tym czasie o połowę, do 6,6 proc.
Eksport wyrobów kosmetycznych nie stanowi dominującej części w eksporcie żadnego kraju na świecie. W perspektywie globalnej te produkty odpowiadają za 0,6 proc. światowego eksportu. Lepiej sytuacja wygląda w Unii Europejskiej: wyróżnia się tu Francja, w której udział eksportu kosmetyków w odniesieniu do eksportu całkowitego wynosił w 2022 roku aż 3,5 proc. Polska jest na czwartym miejscu w tej kategorii w Unii Europejskiej – 1,6 proc. udziału – przewyższając tym samym średnią unijną oraz światową.
– Branża kosmetyczna w polskiej gospodarce jest bardzo ważna. Jest jedną z tych, które zostały już dawno wskazane jako czempion polskiej gospodarki i od lat są wspierane przez rząd. Możemy się dzięki temu rozwijać, wyjeżdżać na imprezy targowe, zdobywać nowych klientów – mówi szefowa Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. – W stosunku do innych branż przemysłowych zapewne nie „ważymy” dużo w gospodarce, jednak jesteśmy sektorem, który dostarcza produkty niezbędne konsumentom, stale się rozwijamy i nasz rozwój jest bardzo stabilny.
W latach 2004–2023 rynek kosmetyczny w Polsce rósł średnio o 5,2 proc. rocznie, a w 2023 roku jego wartość wyniosła 25,4 mld zł. Według prognoz Euromonitor International w 2028 roku ma sięgnąć 29,4 mld zł. Będzie mieć na to wpływ m.in. rosnąca zamożność społeczeństwa, a co za tym idzie większe wydatki na produkty kosmetyczne (obecnie w Polsce wynoszą średnio 125 euro per capita rocznie wobec 160 euro średnio w UE-27), a także coraz większa konkurencja na rynku. W latach 2015–2023 na rynku producentów kosmetyków w Polsce liczba zarejestrowanych podmiotów wzrosła z 887 do 1310 działających obecnie (dane na podstawie rejestru REGON). Liczba zakładów wytwarzających i konfekcjonujących produkty kosmetyczne w Polsce wyniosła 623 w 2022 roku i od roku 2013 zwiększyła się ponad 2,5-krotnie (z 241). Wraz ze wzrostem liczby firm idzie w parze zatrudnienie bezpośrednie w sektorze kosmetycznym, które zwiększyło się z 14,4 tys. w 2013 roku do 19,8 tys. w 2021 roku. Szacuje się, że wpływ działalności przemysłu kosmetycznego na zatrudnienie w pozostałych sektorach wynosi 140–160 tys. zatrudnionych, z których 4,5 tys. to wpływ pośredni (handel hurtowy i detaliczny w sklepach specjalistycznych), a 95–120 tys. to wpływ indukowany (zatrudnienie wynikające z działalności bezpośredniej oraz pośredniej).
Przed branżą kosmetyczną stoi obecnie wiele wyzwań, związanych w dużym stopniu z wprowadzaniem Europejskiego Zielonego Ładu. Prawie wszystkie (poza strategią „Od pola do stołu” i większością obszarów dotyczących rolnictwa) filary Zielonego Ładu mają zastosowanie w branży kosmetycznej. Dwa kluczowe to gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ) i strategia chemiczna na rzecz zrównoważenia (CSS). W ramach GOZ wdrażane są regulacje dotyczące opakowań, odpadów oraz ekoprojektowania produktów, a także przepisy zapobiegające greenwashingowi. Częścią filaru GOZ jest również strategia ws. tworzyw sztucznych i ograniczenia dotyczącego produktów jednorazowego użycia z tworzyw sztucznych, stosowanych na przykład w hotelach. Z kolei strategia chemiczna na rzecz zrównoważenia to duży pakiet zmian w regulacjach chemicznych pod hasłem „Zero zanieczyszczeń – nietoksyczne środowisko”. W ramach CSS mają zostać wdrożone nowe koncepcje podejścia do oceny bezpieczeństwa substancji chemicznych oraz oczyszczania ścieków.
W pozostałych filarach Zielonego Ładu (Czysta Energia, Neutralność emisyjna, Budownictwo efektywne energetycznie, Zrównoważony transport, Ochrona ekosystemów i bioróżnorodności) również kryje się wiele istotnych dla branży regulacji, jak przepisy o neutralności klimatycznej, o ograniczaniu wylesiania czy emisjach przemysłowych.
– To wszystko oddziałuje również na branżę kosmetyczną. Jest to bardzo kompleksowa polityka, która przekuwa się na konkretne regulacje, więc zmiany zachodzą w 100 proc. działalności naszych przedsiębiorstw. I to jest prawdziwe wyzwanie – wskazuje Justyna Żerańska. – Jeżeli chcemy dokonać pewnej zmiany na krótkim odcinku, jesteśmy w stanie to zrobić szybko i sprawnie. Natomiast jeżeli zmieniamy wszystkie aspekty naszej działalności w jednym czasie, prowadzimy zmiany w opakowaniach, składnikach, systemie produkcji, logistyce, podlegamy pod zmiany wynikające z ograniczenia emisji i wiele, wiele innych, to ciężko nadążyć za tą zmianą. Utożsamiamy się z celami zrównoważonego rozwoju, ale chcielibyśmy, żeby zostały zrewidowane droga i tempo, które do nich prowadzą.
Czytaj także
- 2025-01-21: Przyszłość relacji transatlantyckich wśród głównych tematów posiedzenia PE. Europa jest gotowa do współpracy
- 2025-01-17: Kolejne cztery lata kluczowe dla transatlantyckich relacji. Polityka administracji Donalda Trumpa może przynieść napięcia
- 2025-01-10: Europejscy młodzi twórcy w centrum polskiej prezydencji w Radzie UE. Potrzebne nowe podejście do wsparcia ich karier
- 2024-12-23: W lutym zmiana na stanowisku Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich. Co roku trafia do niego kilka tysięcy spraw związanych z instytucjami unijnymi
- 2025-01-07: W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników. Ratunkiem dla rynku pracy wzrost zatrudnienia cudzoziemców
- 2024-12-27: Polscy producenci drobiu liczą na ponowne otwarcie chińskiego rynku. Kraje azjatyckie coraz ważniejszym importerem
- 2025-01-14: Producenci drobiu obawiają się liberalizacji handlu z Mercosurem i Ukrainą. Ostrzegają przed zagrożeniem dla bezpieczeństwa żywnościowego w UE
- 2025-01-02: Zmieniają się zagrożenia dla polskiej gospodarki. Ekonomiści boją się skutków szybkiego zadłużania się rządu i napięć geopolitycznych
- 2024-12-19: Ekonomiści obniżają prognozę wzrostu PKB dla Polski. Szybko rosnący dług publiczny wśród największych zagrożeń
- 2024-12-18: Inżynierowie z Warszawy pracują nad innowacjami dla całej Grupy Orange. Ich specjalności to AI i cyberbezpieczeństwo
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Prawo
Ślepe pozwy pomogą walczyć z hejtem w internecie. Spodziewana lawina wniosków może sparaliżować sądy
Wprowadzenie instytucji tzw. ślepego pozwu pozwoli skuteczniej ścigać za naruszenie dóbr osobistych popełnione przez anonimowych internautów. Przepisy pozwolą na złożenie pozwu w sytuacji, gdy poszkodowany nie zna danych identyfikujących hejtera. Krajowa Rada Sądownictwa i Sąd Najwyższy ostrzegają, że nowelizacja może doprowadzić do znacznego przeciążenia sądów, a krótkie terminy na identyfikację sprawcy mogą skutkować wzrostem odszkodowań za przewlekłość postępowania.
Ochrona środowiska
Nowy obowiązek segregowania odpadów budowlanych i rozbiórkowych. Firmy mogą go jednak scedować na wyspecjalizowane przedsiębiorstwa
1 stycznia weszła w życie ustawa zmieniająca przepisy o odpadach, która nakłada na wytwórców odpadów budowlanych i rozbiórkowych obowiązek ich segregacji i zapewnienia dalszego ich zagospodarowania. To efekt implementacji unijnej dyrektywy. Ostateczną treść przepisów branża poznała w ostatnich tygodniach 2024 roku. Nie jest wciąż jasne, czy w przypadku budów dopuszczona będzie frakcja odpadów zmieszanych, których nie da się posegregować. Następnym krokiem będą prawdopodobnie poziomy recyklingu odpadów budowlanych, jakie przedsiębiorcy będą musieli zapewnić. Nowe obowiązki nie dotyczą osób fizycznych.
Handel
T. Bocheński: Współpraca z Donaldem Trumpem może być bardzo trudna. Interes amerykański będzie stawiany na pierwszym miejscu
– Współpraca na linii Unia Europejska – USA w ciągu czterech najbliższych lat rządów Donalda Trumpa może być trudna – ocenia europoseł Tobiasz Bocheński. Polski Instytut Spraw Międzynarodowych ostrzega, że potencjalne zmiany w polityce USA, w tym zwiększenie ceł, mogą dotknąć wszystkich partnerów Stanów Zjednoczonych. Dużą niewiadomą jest również kwestia wsparcia dla Ukrainy i ewentualnego zakończenia wojny. Polityka nowego prezydenta może mieć kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa całej Europy.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.