Newsy

Branża ubezpieczeniowa odpowiada za 2 proc. polskiego PKB. Łączną wartość inwestycji w gospodarkę szacuje się na 160 mld zł

2017-11-16  |  06:50

Wpływ branży ubezpieczeniowej na polską gospodarkę to nie tylko 1,6 mld zł podatków i ponad 220 tys. etatów w różnych sektorach. Całkowita wartość dodana generowana przez branżę wynosi blisko 36 mld zł, czyli 2 proc. PKB, a łączną wartość inwestycji branży w polską gospodarkę ocenia się na 160 mld zł. Bez ubezpieczeń trudniejsze byłoby też prowadzenie biznesu. Obecnie ubezpieczeniami objęte jest 60 proc. majątku polskich firm.

– Gdy potocznie mówimy o ubezpieczeniach, mamy obraz ubezpieczeń w wymiarze bardzo indywidualnym, bo te są najbardziej dostępne – mamy ok. 10 mln domów, mieszkań, nieruchomości ubezpieczanych w Polsce i 23,5 mln polis OC komunikacyjnego. Za tym indywidualnym wymiarem nie widzimy jednak, jak ubezpieczenia wpływają na polską gospodarkę, a co za tym idzie – na nasze życie i poziom zamożności – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Jan Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń.

Z przygotowanego przez PIU raportu „Jak ubezpieczenia zmieniają Polskę i Polaków” wynika, że wpływ branży ubezpieczeniowej na polską gospodarkę to 1,6 mld zł podatków odprowadzonych w 2016 roku oraz 225 tys. wygenerowanych etatów w różnych sektorach (łącznie miejsc pracy jest ok 400 tys.). Jednak do tego należy doliczyć dodatkowe dobra i usługi wytwarzane w polskiej gospodarce dzięki wypłatom z tytułu ubezpieczeń. Całkowita wartość dodana wygenerowana przez branżę sięga 36 mld zł, czyli stanowi ok. 2 proc. PKB.

– Ubezpieczenia inwestują w gospodarkę 160 mld zł. To olbrzymia kwota. Ubezpieczyciele mają największy wpływ na branże handlu i napraw samochodów, gdzie generujemy wartość dodaną ok. 7,9 mld zł, finanse i nieruchomości to 3,2 mld zł. W dalszej kolejności jest jeszcze transport i logistyka, gdzie generujemy 1,4 mld zł – wymienia Jan Grzegorz Prądzyński.

Ubezpieczyciele są po bankach największym krajowym inwestorem instytucjonalnym w Polsce. Lokują 60 mld zł swoich aktywów w obligacje, a 17,4 mld zł długoterminowo w akcje spółek. W ten sposób gwarantują rozwój przedsiębiorstw i finansują kluczowe dla kraju obszary.

Specyfiką branży ubezpieczeniowej jest długoterminowość naszych inwestycji. O ile banki to sprinterzy, o tyle my jesteśmy maratończykami. Długoterminowe są nie tylko nasze inwestycje, lecz także jest nasze zaangażowanie w stosunku do naszych klientów – podkreśla prezes PIU.

Branża ubezpieczeniowa jest też gwarantem bezpieczeństwa działania firm. Obecnie objętych ubezpieczeniem jest 60 proc. majątku polskich przedsiębiorstw, przede wszystkim tych największych (ponad 90 proc. jest ubezpieczonych). Wartość ubezpieczonego majątku firm od pożarów i innych żywiołów sięga 1,7 bln zł.

 Przedsiębiorcy w Polsce zdają sobie sprawę z konieczności zabezpieczenia swojego majątku. Zabezpieczamy również płynność finansową polskich przedsiębiorstw – to 460 mld zł ubezpieczonego obrotu firm w 2016 r. Prowadzenie działalności gospodarczej bez ubezpieczeń byłoby dla polskich przedsiębiorców dużo trudniejsze – podkreśla Jan Grzegorz Prądzyński.

Dodatkowo poprzez reasekurację start-upów oraz inwestycje w insurtechy ubezpieczyciele mają swój wkład we wzrost innowacyjności polskiej gospodarki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Bankowość

Ponad 70 proc. budynków w Polsce wymaga gruntownej modernizacji. 1 mln zł trafi na granty na innowacje w tym obszarze

Ograniczenie zużycia energii w budynkach to jeden z najbardziej efektywnych ekonomicznie sposobów redukcji emisji dwutlenku węgla. Tymczasem w Unii Europejskiej zdecydowana większość budynków mieszkalnych wymaga poprawy efektywności energetycznej. Innowacji, które mają w tym pomóc, poszukuje ING Bank Śląski w piątej edycji swojego Programu Grantowego dla start-upów i młodych naukowców. Najlepsi mogą liczyć na zastrzyk finansowania z przeznaczeniem na rozwój i komercjalizację swojego pomysłu. Budżet Programu Grantowego ING to 1 mln zł w każdej edycji.

Infrastruktura

Branża infrastrukturalna szykuje się na inwestycyjny boom. Projektanci i inżynierowie wskazują na szereg wyzwań w kolejnych latach

W kolejnych latach w polskiej gospodarce ma być odczuwalne przyspieszenie realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Ma to związek z finansową perspektywą unijną na lata 2021–2027 i odblokowaniem środków z KPO. To inwestycje planowane na dziesiątki albo nawet na setki lat, a w dyskusji dotyczącej takich projektów często pomijana jest rola projektantów i inżynierów. Przedstawiciele tych zawodów wskazują na szereg wyzwań, które będą rzutować na planowanie i realizowanie wielkich projektów infrastrukturalnych. Do najważniejszych zaliczają się m.in. relacje z zamawiającymi, coraz mniejsza dostępność kadr, konieczność inwestowania w nowe, cyfrowe technologie oraz unijne regulacje dotyczące zrównoważonego rozwoju w branży budowlanej.

Konsument

Techniki genomowe mogą zrewolucjonizować europejskie rolnictwo i uodpornić je na zmiany klimatu. UE pracuje nad nowymi ramami prawnymi

Techniki genomowe (NTG) pozwalają uzyskiwać rośliny o większej odporności na susze i choroby, a ich hodowla wymaga mniej nawozów i pestycydów. Komisja Europejska wskazuje, że NTG to innowacja, która może m.in. zwiększyć odporność systemu żywnościowego na zmiany klimatu. W tej chwili wszystkie rośliny uzyskane w ten sposób podlegają tym samym, mocno wyśrubowanym zasadom, co GMO. Dlatego w ub.r. KE zaproponowała nowe rozporządzenie dotyczące roślin uzyskiwanych za pomocą technik genomowych. W lutym br. przychylił się do niego Parlament UE, co otworzyło drogę do rozpoczęcia negocjacji z rządami państw UE w Radzie. Wątpliwości wielu państw członkowskich, również Polski, budzi kwestia patentów NGT pozostających w rękach globalnych koncernów, które mogłyby zaszkodzić pozycji europejskich hodowców.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.