Newsy

BRE Bank Hipoteczny zmienia profil działalności

2013-03-25  |  06:00

BRE Bank Hipoteczny zmienia model funkcjonowania i zamierza ponownie stać się platformą refinansującą kredyty hipoteczne, udzielane w grupie BRE. – To jest efekt kryzysu finansowego – mówi prezes Piotr Cyburt. Bank ma zająć się głównie emisją hipotecznych listów zastawnych, co powinno ułatwić klientom dostęp do kredytów.

Decyzja o zmianie strategii działania wiąże się z całkowitym przemodelowaniem oferty BRE Banku Hipotecznego.

 – Zajmowaliśmy się głównie finansowaniem niewielkich nieruchomości komercyjnych, a więc lokale usługowe, biura, magazyny, niewielkie centra handlowe – wylicza Piotr Cyburt.

Dodaje jednocześnie, że bank nie zamierza się wycofywać z dotychczasowej działalności. Jednak kryzys finansowy na tyle mocno pokrzyżował plany dalszego rozwoju w tym sektorze, że zmiany są konieczne. 

 – Na tle tego, co dzieje się po kryzysie w Europie, nowych regulacji, przede wszystkim w Bazylei III, a w następstwie tego dyrektywy CDR4, zaczęliśmy zastanawiać się, w jaki sposób moglibyśmy wrócić do źródeł – mówi Agencji Informacyjnej Newseria prezes BRE Banku Hipotecznego. – Chodzi o sytuację, w której Bank Hipoteczny na zdecydowanie większą skalę w ramach grupy, w której funkcjonuje, ma pełnić rolę emitenta listów zastawnych i refinansować długoterminowe aktywa, które grupa posiada, czyli innymi słowy – kredyty hipoteczne.

Listy zastawne to papiery dłużne, których zabezpieczeniem są wierzytelności banku z tytułu udzielonych kredytów. Środki pozyskane z emisji listów bank może przeznaczyć na kolejne kredyty. W listy inwestują głównie podmioty instytucjonalne, np. towarzystwa ubezpieczeniowe czy fundusze inwestycyjne, głównie z powodu niskiego ryzyka inwestycyjnego.

Emisja listów zastawnych wpisuje się również w zalecenia Komisji Nadzoru Finansowego rozwoju średnio- i długoterminowych instrumentów dłużnych, refinansujących akcje kredytowe poszczególnych banków. 

  Widać, że po kryzysie zmieniła się struktura refinansowania banków. W związku z tym nowe regulacje będą wymagały od banków, żeby jako źródło refinansowania posiadały trochę bezpiecznych instrumentów, które mogą w ostatecznym rozrachunku tanio sprzedać inwestorom, bo są bezpieczne mówi Piotr Cyburt. – Jako bardzo bezpieczny, uregulowany w sposób systemowy, prawnie instrument refinansowania banków, listy umocniły swoją pozycję i mają w bilansach banków np. w Europie Zachodniej dosyć spory udział – tłumaczy.

Jak podkreśla, w polskim sektorze instrumenty te praktycznie nie liczą się w bilansach banków, stanowią niespełna 1 proc. ich wielkości. Tylko dwa istniejące banki hipoteczne finansują się listami zastawnymi.

Pod koniec roku rynek hipotek powinien sie ożywić

 – Na pewno to, nad czym pracujemy, czyli te listy zastawne, powinny ułatwić klientom dostęp do kredytu hipotecznego – mówi Piotr Cyburt. – Bank w ten sposób będzie miał środki na refinansowanie długoterminowych kredytów.

Jednak, w ocenie szefa BRE Banku Hipotecznego, na ożywienie na rynku kredytowym trzeba jeszcze poczekać. Ma na to wpływ nie tylko brak rządowego programu zachęt dla kredytobiorców, ale też nastroje wśród konsumentów.

 – Ludzie w obawie przed spowolnieniem gospodarczym i jego skutkami podchodzą z dużo większą rezerwą do podejmowania decyzji inwestycyjnych o dłuższym horyzoncie czasowym. Zakup mieszkania jest decyzją na wiele lat, a jeśli temu towarzyszy zaciągnięcie kredytu, to każdy sobie zadaje pytanie o ryzyko utraty pracy i o to, czy warto się zadłużać, czy może lepiej poczekać. Myślę, że musi się zmienić nastawienie społeczne na bardziej optymistyczne – mówi prezes BRE Banku Hipotecznego. – Może pod koniec roku będzie trochę lepiej.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.