Newsy

Były szef KNF: klientom firm pożyczkowych może zaszkodzić zarówno nadmiar, jak i niedobór regulacji

2014-01-20  |  06:45

Zwiększenie przejrzystości działań firm pożyczkowych oraz wprowadzenie rozsądnych regulacji chroniących klienta – to według ekonomisty Stanisława Kluzy sposób na uporządkowanie rynku pożyczek pozabankowych. Obecnie nad regulacją rynku pracuje Ministerstwo Finansów.

 W pierwszej kolejności rekomendowałbym wprowadzenie rozwiązań polegających na możliwości wykonywania tzw. pasywnego nadzoru. Żeby nadzór, identyfikując firmę udzielającą pożyczki, miał prawo zawsze wejrzeć zarówno w jej sprawozdania finansowe, jak i ofertę klientowską – podkreśla dr Stanisław Kluza, były minister finansów i przewodniczący KNF.

Jego zdaniem, w przypadku wykrycia naruszenia zasad związanych ze sposobem zarządzania środkami finansowymi można by uruchomić procedurę wprowadzenia firmy pod nadzór kapitałowy lub bankowy. Z kolei przy naruszeniach interesów klientów interweniować by miał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

 Nadzór nad rynkiem finansowym w szczególności powinien być nadzorem nakierowanym na ograniczenie ryzyk systemowych zarówno dla pojedynczych podmiotów, jak i dla całego sektora finansowego, a w rezultacie dla stabilności finansowej w gospodarce – przekonuje Kluza w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes. Uważam, że nadmiar regulacji jest szkodliwy, ale i niedomiar regulacji również przynosi złe efekty.

Rynek firm pożyczkowych jest dosyć rozdrobniony. Ponieważ pożyczają zwykle małe kwoty, to na poziomie pojedynczego klienta ryzyko nie jest duże.

 Na poziomie całej gospodarki, patrząc na całe środowisko osób niezamożnych i w nagłej potrzebie, jest to istotny segment. Oznacza to, że firmy pożyczkowe w szczególności powinny być przejrzyste w swoich produktach – podkreśla Stanisław Kluza.

Zadłużenie w firmach pożyczkowych szacowane jest na 4 mld zł, co stanowi 0,7 proc. ogólnego zadłużenia gospodarstw domowych. Z usług takich firm korzysta 4 proc. gospodarstw domowych.

Według projektu nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym przygotowanego przez Ministerstwo Finansów, regulacja obejmie m.in.: wprowadzenie rejestru firm pożyczkowych przy Ministerstwie Gospodarki i minimalnego progu kapitału założycielskiego na poziomie 200 tys. zł, uregulowanie wymiany informacji między bankami i przedsiębiorstwami pożyczkowymi. Resort finansów zaproponował również zwiększenie sankcji za nielegalne prowadzenie działalności bankowej oraz wprowadzenie górnego limitu kosztów pożyczek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Polityka

Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna

Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.

Handel

Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek

Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.