Newsy

Chmura może pomóc firmom dostosować się do nowych przepisów o ochronie danych osobowych. Został na to niecały rok

2017-07-26  |  06:50
Mówi:Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu Orange Polska

Adam Wojtkowski, dyrektor generalny Oracle Polska

  • MP4
  • Za niecały rok wejdzie w życie unijne rozporządzenie RODO. Nałoży ono szereg nowych wymogów na firmy i organizacje, które gromadzą i przetwarzają dane osobowe. Informacje o klientach będą musiały być pod szczególną ochroną, dlatego ataki hakerskie i wycieki danych będą dla firm poważnym problemem. Coraz więcej z nich migruje do chmury, która zapewnia wysoki poziom bezpieczeństwa i usprawnia zarządzanie przedsiębiorstwem.

    – Firmy czeka szereg zmian na poziomie technicznym i organizacyjnym. Ustawa RODO nałoży obowiązek stworzenia całego ekosystemu informatycznego, raportowania oraz analizowania wszelkich konsekwencji z tego wynikających. To potężne przedsięwzięcie dla firm – mówi agencji Newseria Biznes Bożena Leśniewska, wiceprezes zarządu Orange Polska.

    Unijne rozporządzenie RODO, dotyczące ochrony danych osobowych, wejdzie w życie za niecały rok (25 maja 2018 roku). Nowe przepisy zwiększą kontrolę konsumentów nad ich danymi osobowymi oraz nałożą szereg wymogów na organizacje, które gromadzą i przetwarzają takie informacje.

    Począwszy od maja przyszłego roku, firmy i przedsiębiorcy będą musieli wdrożyć rozwiązania techniczne i organizacyjne, które zagwarantują wysoki poziom bezpieczeństwa danych osobowych ich klientów. Nowe prawo wymaga, żeby firmy zadbały o ochronę danych już na etapie projektowania swoich systemów informatycznych. Zostaną też zobowiązane do tego, żeby każdorazowo uzyskiwać zgodę swoich klientów na przetwarzanie ich danych osobowych, a także do tego, by na ich żądanie usunąć ze swoich zasobów wszelkie dane na ich temat.

    Zniszczenie, naruszenie bezpieczeństwa czy wyciek danych przedsiębiorstwa będą musiały obowiązkowo raportować do GIODO i powiadamiać o tym swoich klientów. 

     Rozwiązania chmurowe mogą pomóc firmom w dostosowaniu się do wymagań RODO. W tę technologię „zaszyta” jest zgodność z oczekiwaniami regulacyjnymi. Modelowanie środowisk, procesów i data management, czyli sposób zarządzania danymi, to zagadnienia ujęte w format takiej chmury – mówi Adam Wojtkowski, dyrektor generalny Oracle Polska.

    Rozwiązania chmurowe wpisują się w wymogi unijnego rozporządzenia RODO, ponieważ gwarantują bardzo wysoki poziom ochrony danych osobowych, które gromadzą i przetwarzają przedsiębiorstwa.

    Wszystkie działania, począwszy od konstruowania produktu, poprzez jego projektowanie i wykonanie, są dopasowywane do wymagań regulatora. Choć Oracle rozwija całe portfolio produktów za oceanem, to rozwiązania chmurowe spełniają wszystkie wymagania prawne w tych krajach, w których są one oferowane. Dotyczy to także polskiego rynku. W związku z tym klient dostaje produkt, który niejako z definicji ma już wbudowane mechanizmy i instrumenty spełniające oczekiwania regulatora – podkreśla Adam Wojtkowski.

    Cyberbezpieczeństwo to jedno z głównych wyzwań dla biznesu. Zespół CERT Orange Polska prognozuje, że w tym roku nastąpi wzrost liczby ataków z wykorzystaniem internetu rzeczy. Nie należy również spodziewać się spadku liczby ataków typu malware, ransomware czy phishingu. Ostatnie przykłady międzynarodowych ataków hakerskich powodują znaczący wzrost świadomości klientów biznesowych w zakresie wdrażania konieczności zabezpieczeń, jednak wciąż nie jest to wystarczający poziom.

    – Obserwujemy, że klienci zaczynają szukać pomocy w zakresie cyberbezpieczeństwa dopiero wtedy, gdy spotkają się z problemem, gdy pojawia się atak. Mimo coraz większej świadomości użytkowników, badania pokazują, że głównym źródłem wycieku danych w firmach jest nadal pracownik. Najwięcej złośliwego oprogramowania dystrybuowane jest pocztą korporacyjną. To pokazuje, jak ważne jest wdrożenie odpowiednich usług zabezpieczających, które będą blokowały złośliwe aktywności, zanim dotrą one do stacji roboczych pracowników – mówi Bożena Leśniewska.

    Dlatego – jak podkreśla – tak ważne jest proaktywne podejście i wdrożenie zabezpieczeń jeszcze zanim pojawią się ataki.

    Naszą rolą jest wsparcie klientów w walce z cyberprzestępczością i zapewnienie im komfortu prowadzenia bezpiecznego biznesu. W ofercie Orange Polska i Integrated Solutions mamy szereg rozwiązań, które pokrywają szerokie spektrum potrzeb firm w zakresie ochrony danych oraz bezpiecznego korzystania z internetu – mówi Bożena Leśniewska. – Przykłady ostatnich cyberataków pokazują, że żaden z czołowych dostawców chmury nie padł ofiarą ataków złośliwego oprogramowania.

    Dlatego coraz więcej firm przenosi swoje dane i systemy do chmury. Eksperci podkreślają, że nie jest to łatwe przedsięwzięcie, dlatego dostawcy technologii – poza samymi rozwiązaniami IT – oferują także pomoc merytoryczną.

    Zainteresowanie polskich firm doradztwem w zakresie wdrożenia chmury mocno rośnie w ostatnim czasie – mówi wiceprezes zarządu Orange Polska. – Przez dłuższy czas mieliśmy sytuację, w której o digitalizacji i cyfryzacji biznesu mówiło się jak o słowach kluczach, modnych pojęciach. Natomiast teraz stają się one faktem. Przewidujemy, że w ciągu kilku kolejnych lat w Polsce nastąpi zdecydowany wzrost w zakresie transformacji cyfrowej, zarówno dużych, jak i średnich firm. To cały szereg zjawisk, które wymagają konsultacji i pomocy fachowców, którzy rozumieją tę cyfrową przemianę.

    Eksperci podkreślają, że migracja firm do chmury przyspieszy też proces transformacji cyfrowej polskiej gospodarki. 

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.