Mówi: | Paweł Tamborski |
Funkcja: | Wiceminister Skarbu Państwa |
Debiut Grupy PHN możliwy jeszcze przed wakacjami
Przygotowania do debiutu Grupy Polski Holding Nieruchomości idą pełną parą. Jeszcze w kwietniu do Komisji Nadzoru Finansowego może wpłynąć prospekt emisyjny spółki. Ministerstwo chce być gotowe do prywatyzacji jak najwcześniej, ale moment transakcji zależeć będzie od nastrojów inwestorów na giełdzie.
- Plan jest taki, żeby w najbliższym czasie, na koniec miesiąca złożyć prospekt emisyjny w Komisji Nadzoru Finansowego i to jest realizowane - mówi Paweł Tamborski, wiceminister skarbu państwa.
Głównym akcjonariuszem Grupy PHN jest Skarb Państwa, który posiada obecnie 100 proc. akcji. Grupa powstała w lipcu ubiegłego roku, po fuzji 3 spółek nieruchomościowych: Polski Holding Nieruchomości, Intraco i Budexpo. Majątek po fuzji, czyli 180 nieruchomości, w tym niezabudowane działki o powierzchni 1,3 tys. ha, wyceniany jest na ponad 2,6 mld zł.
Jak zapowiada wiceminister skarbu, giełdowy debiut spółki możliwy jest jeszcze w tym półroczu.
- To jest kwestia naszej decyzji. Chcemy być gotowi możliwie najwcześniej. Analizujemy to, co się dzieje na rynkach kapitałowych, by móc wybrać: czy przeprowadzić transakcję, czyli wejść na rynek przed wakacjami czy tuż po wakacjach - wyjaśnia Paweł Tamborski.
Podobnie jak w ubiegłym roku, resort nie zamierza forsować prywatyzacji na siłę i poczeka na dobrą sytuację na giełdzie.
- To jest kwestia chłonności rynku, tego czy inwestorzy są w tym momencie zainteresowani wydawaniem pieniędzy na nowe propozycje i czy, co do zasady, będzie dobra atmosfera do emisji nowych akcji - podkreśla wiceminister skarbu.
W tym roku rząd chce uzyskać 10 mld zł z prywatyzacji. W II półroczu planowana jest jeszcze sprzedaż udziałów państwa w Zespole Elektrowni Pątnów-Adamów-Konin. Ponadto Skarb Państwa chce sprzedać kolejne pakiety akcji spółek, które już są notowane na GPW. Chodzi m.in. o PKO BP, KGHM, PZU czy GPW.
Czytaj także
- 2024-02-01: Stan Bałtyku się nie poprawia, a wręcz pogarsza. Cierpią na tym turystyka i rybołówstwo
- 2023-11-24: Polski deficyt publiczny i dług niebezpiecznie szybko rosną. Dalsze wzrosty rodzą ryzyko dużego kryzysu w finansach publicznych
- 2023-10-16: Do rozwoju nowych technologii niezbędny jest stabilny dostęp do surowców krytycznych. Polska szuka nowych źródeł ich pozyskiwania
- 2023-07-26: Muzeum Narodowe w Gdańsku zyskuje nowego mecenasa. To oznacza więcej projektów edukacyjnych dla odwiedzających
- 2023-02-15: Uczniowie z całej Polski współautorami specjalnego albumu o Krzysztofie K. Baczyńskim. Zrobione przez nich zdjęcia ilustrują wiersze poety
- 2023-01-03: WEI: Rok wyborczy będzie sprzyjać rozdawnictwu. W 2022 roku nowe „prezenty” od rządu kosztowały podatników ponad 57 mld zł
- 2022-08-04: Kraje Azji i Afryki liderami w walce z globalnym ociepleniem. To one są najbardziej narażone na skutki zmian klimatu
- 2022-06-10: Jeszcze w czerwcu może się wyjaśnić kwestia statusu kandydackiego dla Ukrainy. Dołączanie do UE może jednak potrwać nawet kilkanaście lat
- 2022-04-27: Polska może skorzystać na akcesji Ukrainy do UE. Poprawi się jej bezpieczeństwo i pozycja na arenie europejskiej
- 2022-02-10: Rząd na razie nie przewiduje nowelizacji budżetu w związku z wysoką inflacją. Wyższe wpływy do budżetu częściowo pochłoną wydatki na tarcze antyinflacyjne
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Media i PR
Komunikacja celów środowiskowych w centrum zainteresowania biznesu. Takich informacji coraz częściej szukają konsumenci
Z roku na rok coraz więcej firm kładzie nacisk na kwestie zrównoważonego rozwoju. Trend ten lata temu rozpoczęły przedsiębiorstwa świadome swojego wpływu na środowisko naturalne, klimat i lokalne społeczności, w których funkcjonują. Obecnie coraz częściej katalizatorem napędzającym tego typu działania są wymagania konsumentów, którzy oczekują od firm takiej odpowiedzialności, a także coraz większa presja regulacyjna ze strony UE. Z każdym rokiem przybywa deklaracji biznesu dotyczących ograniczania emisji, dążenia do neutralności klimatycznej i nowych, prośrodowiskowych inicjatyw. – Teraz cała sztuka w tym, żeby te działania dobrze komunikować – mówi Aleksandra Majda, ekspertka ESG Impact Network i Agencji Go Green.
Bankowość
Przewodniczący KNF: Niepokoi nas ograniczone zainteresowanie przedsiębiorców inwestycjami. To wpływa na niski popyt na kredyty inwestycyjne
W I kwartale 2024 roku banki poprawiły wyniki, mimo że bazą porównawczą jest znakomity dla nich 2023 rok. Mają więc możliwości udzielania kredytów firmom na rozwój. Problemem jest jednak wstrzemięźliwa postawa samych przedsiębiorstw w zaciąganiu pożyczek inwestycyjnych oraz poszukiwaniu innych źródeł finansowania inwestycji. Bolączką polskiego rynku jest zwłaszcza słabość rynku kapitałowego, czyli finansowania poprzez giełdę.
Przemysł
Trwają intensywne przygotowania do polskiej misji na Międzynarodową Stację Kosmiczną. Siedem eksperymentów jest już w trakcie budowy
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w kosmosie, wpływ długotrwałego pobytu w kosmosie na zdrowie psychiczne, ale też na układ odpornościowy – to niektóre z obszarów eksperymentów, które zostaną przeprowadzone w warunkach mikrograwitacji podczas pierwszej polskiej misji na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej. W ubiegłym tygodniu Europejska Agencja Kosmiczna podpisała siedem kontraktów na ich realizację z polskimi instytucjami i firmami. – Ta lista będzie się wydłużać i mam nadzieję, że wszystkie wybrane 18 projektów poleci na stację kosmiczną – mówi Sławosz Uznański, astronauta, który będzie przeprowadzać te eksperymenty na orbicie.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.