Newsy

Deweloperzy będą budować więcej mieszkań. Ożywieniu na rynku sprzyjają niskie stopy procentowe i stabilna gospodarka

2014-11-18  |  06:30

Polski rynek budowlany przeżywa okres ożywienia. Polacy skuszeni taniejącymi kredytami oraz mniejszą obawą o pracę zaczynają się rozglądać za własnym mieszkaniem. W rezultacie deweloperzy budują ich coraz więcej. Końcówka roku może przynieść jeszcze większych ruch w bankach i u deweloperów, bo od stycznia wymagany wkład własny do kredytu wzrośnie do 10 proc.

Istotne jest to, by klienci, którzy rozważają zakup mieszkania, nie obawiali się utraty pracy – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Tomasz Łapiński, prezes zarządu Ronson Development. – Gdy sytuacja w gospodarce jest stabilna, klienci się tego nie obawiają. To jest kolejny istotny element, który decyduje o tym, czy rynek może rozwijać. Dobra sytuacja w gospodarce i niski poziom stóp procentowych to dwa elementy, które korzystnie oddziałują na naszą branżę i pewnie w przyszłym roku też będą na nią wpływać.

W pierwszych dziewięciu miesiącach roku – jak podaje GUS – oddano do użytku nieco ponad 100 tys. mieszkań. To o blisko 2 proc. mniej niż przed rokiem i o 4,5 proc. mniej niż w 2012 roku. Optymizmem napawają jednak wydane pozwolenia na budowę i liczba rozpoczętych inwestycji. Do końca września wydano 120 tys. pozwolenia na budowę kolejnych mieszkań, czyli prawie o 15 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2013 roku. W tym samym czasie o 17 proc. wzrosła też liczba rozpoczętych budów – w samym tylko wrześniu ich liczba była o jedną piątą większa niż przed rokiem.

Branża już nie liczy na to, żeby było jeszcze lepiej, niż jest teraz – uważa prezes Ronson Development. – Nie sądzę, żeby ktoś dyskontował możliwość dalszego obniżania stóp procentowych. Wydaje mi się, że jest to jeden z kluczowych parametrów, który korzystnie wpływa na sytuację w całej branży. Ważne jest też to, by bezrobocie stało na stabilnym poziomie.

W Polsce większość oddawanych do użytku mieszkań to inwestycje indywidualne. Jednak i firmy budujące mieszkania nie mają powodów do narzekań. Jak policzył GUS, deweloperzy w okresie dziewięciu miesięcy 2014 roku oddali ponad 39 tys. mieszkań. To o 4,1 proc. więcej niż przed rokiem.

Jeżeli zima będzie ciepła, to można się spodziewać, że ewentualnych opóźnień w oddawaniu projektów nie będzie – ocenia Tomasz Łapiński. – Wręcz można zakładać, że nasi wykonawcy mogą jakieś projekty zakończyć przed czasem. W sytuacji, w której sprzedaż jest tak dobra, jak w ostatnich okresach, nie będziemy się wzbraniać przed tym, by inwestycja była ukończona wcześniej.

Z tysiąca mieszkań, których budowę Ronson Development chce zakończyć w przyszłym roku, ponad połowa jest już sprzedana.

Oczywiście wcześniejsze kończenie inwestycji nie jest wskazane, jeśli inwestycja słabo się sprzedaje i przed oddaniem tego budynku deweloper ponosi koszty jego utrzymania – zwraca uwagę prezes Łapiński z Ronson Development. – Jeśli nie ma klientów, taka operacja nie jest wskazana. Jeśli jednak mieszkania są sprzedane i klienci czekają na ich odbiór, przyspieszenie budowy jest korzystne dla każdego.

GUS odnotował też wyraźny wzrost liczby mieszkań, których budowę deweloperzy rozpoczęli. Do września było ich o 39,5 proc. więcej niż w tym samym okresie zeszłego roku. Ten inwestycyjny rozmach potwierdza to, z jakim optymizmem branża postrzega dziś rynek.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Finanse

Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem

Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.

Ochrona środowiska

Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat

Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.

Finanse

72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn

W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.