Newsy

Dobre lokalizacje przyciągają najemców mimo dużej konkurencji na rynku nieruchomości

2015-11-18  |  06:40
Mówi:Michał Skotnicki
Funkcja:prezes zarządu
Firma:BBI Development
  • MP4
  • Odpowiednie zlokalizowanie budowanego biura, centrum handlowego czy mieszkania jest gwarancją zainteresowania najemców, nawet jeśli – jak Warszawa – rynek charakteryzuje się dużą konkurencyjnością. BBI Development również stawia na lokalizacje i klimat projektów. Spółka kilka tygodni temu rozpoczęła budowę Kwartału Centralnego – kompleksu biurowo-handlowego w byłej fabryce wódki Koneser. Będzie to m.in. siedziba Google Campus.

    Ruszyliśmy w zeszłym miesiącu z pracami w Centralnym Kwartale wraz z naszym partnerem, firmą Liebrecht & wooD. To prawie 50 tys. mkw. powierzchni użytkowej. Przewidujemy w tym miejscu centrum biurowe – to będzie jedyny park biurowy po prawej stronie Wisły bezpośrednio przy metrze – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Michał Skotnicki, prezes zarządu BBI Development.

    Około 25 tys. mkw. stanowić będzie powierzchnia użytkowa biur. Niemalże 20 tys. mkw. zajmie centrum handlowe, z czego 30 proc. będzie przeznaczone na restauracje i bary. Oprócz tego inwestorzy w ramach Kwartału Centralnego planują wybudować na powierzchni 3,3 tys. mkw. Muzeum Polskiej Wódki, a także hotel z 140 pokojami oraz centrum konferencyjne na ponad tysiąc osób. W październiku BBI Development wraz z Liebrecht & wooD podpisali umowę z Erbudem na rozpoczęcie budowy części biurowo-handlowej.

    Centralny Kwartał to jeden z elementów projektu deweloperskiego mieszczącego się przy starej fabryce wódki Koneser na Pradze, przy ulicy Ząbkowskiej. Na tym terenie powstały już pierwsze budynki mieszkalne z loftami i softloftami.

    Całość Konesera to prawie 80 tys. mkw. To część mieszkaniowa na wysokim poziomie, park biurowy, handel z trzema dziedzińcami publicznymi, Muzeum Wódki, centrum konferencyjne, Google Campus, który będzie otwierany za kilka tygodni, oraz hotel – wymienia prezes zarządu BBI Development. – To daje pewną całość i to jeszcze w tej części Warszawy, która nie była zniszczona. Rewitalizacja okolicznych zabytków, linia metra oraz bliskość centrum sprawiają, że ten projekt jest naprawdę wyjątkowy.

    Skotnicki dodaje, że dzięki temu inwestycja cieszy się dużym zainteresowaniem najemców.

    Na rynku biurowym jest duża konkurencja, więc trzeba się czymś wyróżniać: albo lokalizacją – tak wyjątkową jak Sezam czy Roma Tower, albo innymi atutami, np. zabytkami, sąsiedztwem metra i kilkom innymi funkcjami, jak Centrum Koneser – wymienia Skotnicki. – Zainteresowanie jest także ze strony inwestorów, którzy kupują gotowe obiekty, funduszy kupujących biurowce czy centra handlowe. Stopy kapitalizacji ulegają dalszemu obniżeniu, co jest dobre dla deweloperów.

    Jak podkreśla Skotnicki, również na rynku mieszkaniowym widać ożywienie. Większą sprzedaż notują inwestycje premium o podwyższonym standardzie, ale wciąż jest ich niewiele.

    W Warszawie było ich dotychczas dosłownie kilka i Złota 44 się wyróżnia na tle konkurencji. Sądzę, że najbliższe lata dla tego segmentu będą bardzo dobre – mówi Michał Skotnicki. – Myślę, że ceny lokalizacji mieszkaniowych będą powoli rosły. To już widać od mniej więcej roku, szczególnie w tych wyjątkowych lokalizacjach.

    Centrum Koneser jest kolejną z większych inwestycji BBI Development w Warszawie. Inne projekty spółki to apartamentowiec Złota 44, Roma Tower i Centrum Marszałkowska Sezam.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.