Mówi: | Jarosław Śliwa |
Funkcja: | prezes zarządu |
Firma: | Siódemka SA |
Dobre perspektywy rozwoju przed rynkiem usług kurierskich. W walce o klienta firmy wprowadzają innowacyjne rozwiązania
Rynek e-commerce prężnie się rozwija. Eksperci spodziewają się dynamiki wzrostu na poziomie kilkudziesięciu procent. Coraz większa sprzedaż online przekłada się na coraz lepszą sytuację w branży usług kurierskich. W związku z dużą konkurencją i większymi wymaganiami klientów na rynku zaczną pojawiać się coraz tańsze i wygodniejsze rozwiązania.
Polacy coraz częściej decydują się na zakupy przez internet. Wartość rynku e-commerce wyniosła na koniec 2013 roku ponad 26 mld zł.
– Dynamika wzrostu będzie dwucyfrowa. Ostrożne prognozy mówią o tym, że tempo będzie 20-30-proc., możemy się jednak spodziewać w krótkim czasie podwojenia wartości tego rynku – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes Jarosław Śliwa, prezes zarządu spółki Siódemka, jednej z liderów branży kurierskiej w Polsce.
Pod względem tempa wzrostu Polska jest w czołówce europejskiej, do krajów Europy Zachodniej jednak sporo jej brakuje. Na koniec 2013 roku działało 14 tys. sklepów internetowych (według badań Comarch), dla porównania w Niemczech było 100 tys., a we Francji 117 tys. e-sklepów. Jak zaznacza Śliwa, rozwój e-commerce daje duże możliwości rozwoju przede wszystkim małym i średnim firmom.
– E-commerce to po pierwsze świadomość klientów, że można kupować w sieci, po drugie łatwość w dystrybucji i obsłudze logistycznej. Daje to możliwość rozwijania małego i średniego biznesu bez dużych nakładów – przekonuje Śliwa.
Rosnąć będzie zarówno liczba sklepów, jak i transakcji, a to dobra wiadomość dla rynku usług kurierskich. W ubiegłym roku przesyłki nadane przez sklepy internetowe stanowiły ponad 25 proc. rynku. Jak mówi Śliwa, sektor usług kurierskich wart jest obecnie ok. 4,5-5 mld zł.
– Dzisiaj wiele osób jest doskonale świadomych tego, czego może oczekiwać po usłudze kurierskiej. Powszechność zakupów w sieci i dostępność firm, które świadczą usługi przesyłek, ugruntowują pozycję firm kurierskich. Rośnie też świadomość konsumenta o tym, czego oczekiwać, ile zapłacić, czy jakiej usługi dodatkowej oczekiwać od firmy kurierskiej – ocenia Jarosław Śliwa.
Ze względu na dużą konkurencję firmy kurierskie wprowadzały przez ostatnie lata udogodnienia informatyczne. Dzięki temu klient może sprawdzić status przesyłki, czyli to, gdzie w danym momencie się ona znajduje i jaki jest jej przewidywany czas dostawy. Wymagania klientów rosną, chcą mieć np. możliwość zmiany miejsca dostawy już w trakcie realizacji zamówienia.
– Jako firma jesteśmy przygotowani na tego typu oczekiwania. Budujemy sieć punktów obsługi klienta, mamy już 1,2 tys. takich punktów. Wkrótce zaoferujemy na rynku usługę, dzięki której klient będzie mógł wskazać sposób odbioru, przez kuriera lub w punkcie blisko swojego miejsca zamieszkania – mówi prezes Siódemki.
Jak podkreśla Śliwa, usługi kurierskie stoją na wysokim poziomie, a Polska w pewnym sensie przoduje we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań. Klienci w Polsce, w przeciwieństwie do mieszkańców Europy Zachodniej, wciąż preferują jednak tradycyjne metody płatności.
– Lubimy płacić gotówką w momencie odbioru towaru. Wynika to bardziej z przyzwyczajeń i mentalności niż z ograniczeń technicznych i braku możliwości zapłaty kartą kredytową – zaznacza Jarosław Śliwa.
Czytaj także
- 2024-04-24: Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
- 2024-04-24: 72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
- 2024-04-22: Bezpieczeństwo paliwowe w Polsce wymaga inwestycji w nowe moce magazynowe. Branża przyspiesza też zieloną transformację
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-23: Efekt Taylor Swift na rynku najmu krótkoterminowego. Europejska trasa koncertowa pozwoli wynajmującym zarobić miliony
- 2024-04-23: Dwie duże marki chińskich samochodów w tym roku trafią do sprzedaży w Polsce. Są w stanie konkurować jakością z europejskimi producentami aut
- 2024-04-22: Rynek makaronów w Polsce wart jest około 800 mln zł. Producenci pracują nad nowymi funkcjami tych produktów w diecie
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-05: Wydatki na zbrojenia nabierają tempa. Przez ostatnie 30 lat państwa NATO tkwiły w letargu
- 2024-04-03: Wielu Polaków od bankructwa po utracie pracy dzieli jedna pensja. 61 proc. uważa, że wydarzenia ostatniego roku powinny skłonić ich do regularnego oszczędzania
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Zmiany klimatu i dezinformacja wśród największych globalnych zagrożeń. Potrzeba nowego podejścia do zarządzania ryzykiem
Niestabilność polityczna i gospodarcza, coraz większa polaryzacja społeczeństwa, kryzys kosztów utrzymania, rosnąca liczba konfliktów zbrojnych i ryzyka cybernetyczne związane z rozwojem sztucznej inteligencji – to największe zagrożenia dla biznesu wskazywane w tegorocznym „Global Risks Report 2024”. Z raportu wynika, że obawy o bliską i dalszą przyszłość wciąż są zdominowane przez ryzyka klimatyczne i środowiskowe. Jednak w tym roku przykryły je niebezpieczeństwa związane z dezinformacją, wspieraną przez AI, która może wywoływać coraz większe niepokoje społeczne. – W tym roku na świecie 3 mld ludzi weźmie udział w wyborach, więc konieczność zaradzenia temu ryzyku staje się coraz pilniejsza – podkreśla Christos Adamantiadis, CEO Marsh McLennan w Europie.
Ochrona środowiska
Ciech od czerwca będzie działać jako Qemetica. Chemiczny gigant ma globalne aspiracje i nową strategię na sześć lat
Globalizacja biznesu, w tym możliwe akwizycje w Europie i poza nią – to jeden z głównych celów nowej strategii Grupy Ciech. Przedstawione plany na sześć lat zakładają także m.in. większe wykorzystanie patentów, współpracę ze start-upami w obszarze czystych technologii i przestawienie biznesu na zielone tory. – Mamy ambitny cel obniżenia emisji CO2 o 45 proc. do 2029 roku – zapowiada prezes spółki Kamil Majczak. Nowej strategii towarzyszy zmiana nazwy, która ma podsumować prowadzoną w ostatnich latach transformację i lepiej podkreślać globalne aspiracje spółki. Ciech oficjalnie zacznie działać jako Qemetica od czerwca br.
Finanse
72 proc. firm IT planuje podwyżki. W branży wciąż ogromna jest różnica w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn
W ubiegłym roku rynek pracy IT był znacznie mniej dynamiczny niż w poprzednich latach – wynika z „Raportu płacowego branży IT w 2024” Organizacji Pracodawców Usług IT. Przy wysokim poziomie podwyżek specjaliści rzadziej zmieniali pracę, ale niektórych zmusiły do tego cięcia w zatrudnieniu wynoszące w zależności od wielkości firmy od 12 do 26 proc. Ten rok zapowiada się bardziej optymistycznie: 61 proc. przedsiębiorstw planuje zwiększać zatrudnienie, a 72 proc. – pensje. Eksperci zwracają uwagę na wciąż duży rozstrzał między wynagrodzeniami kobiet i mężczyzn w tej branży.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.