Mówi: | Krešimir Dulić |
Funkcja: | menedżer ds. rozwoju na rynkach DACH |
Firma: | DJI |
Drony znajdują coraz więcej zastosowań. Wykorzystują do tego nierzadko sztuczną inteligencję
Rośnie zapotrzebowanie na drony dla przedsiębiorstw i do profesjonalnych zastosowań, m.in. w fotowoltaice czy geodezji. Za tym idzie ciągłe usprawnianie ich możliwości operacyjnych. Również drony do użytku konsumenckiego – przy niedużej wadze – są coraz bardziej zaawansowane technologicznie. Zdaniem ekspertów z branży w najbliższej przyszłości urządzenia te będą nie tylko nośnikiem dla kamer o wysokiej rozdzielczości, ale zaadaptują też rozwiązania z zakresu sztucznej inteligencji, jak chociażby widzenie komputerowe. Oczekuje się, że będą współpracowały również z drukarkami 3D i robotami.
– Popyt zdecydowanie rośnie. Jest coraz większe zapotrzebowanie na drony dla przedsiębiorstw i do profesjonalnych zastosowań. Coraz częściej korzysta z nich sektor przemysłowy, na przykład w inspekcji przemysłowej, do fotowoltaiki, turbin wiatrowych i w geodezji, wszędzie tam, gdzie można stosować dron. Rynek więc zdecydowanie rośnie – mówi Krešimir Dulić, menedżer ds. rozwoju na rynkach DACH w DJI, w wywiadzie dla agencji Newseria podczas tegorocznych targów elektroniki użytkowej IFA w Berlinie.
Na targach firma – która wróciła na berlińską imprezę po raz pierwszy od 2019 roku – zaprezentowała m.in. drona dla początkujących Mini 3 Pro, ważącego mniej niż 249 g, a także pierwszego na świecie drona z trzema kamerami optycznymi Mavic 3 Pro. Coraz większe możliwości obrazowania, jakimi cechują się współczesne drony, sprawiają, że ich gama zastosowań również stale się poszerza, zarówno jeśli chodzi o wykorzystanie indywidualne, komercyjne, jak i militarne.
– Prezentujemy tutaj cztery nasze główne produkty. Znajdują one zastosowanie w wielu rozwiązaniach, na przykład w straży pożarnej, policji czy w misjach ratowniczych. Stosowane są także w geodezji, gdzie niezbędna jest duża precyzja przy filmowaniu i modelowaniu obszarów. Jest wiele opcji. Drony można wyposażyć w duże kamery, jak M350, albo mniejsze, jak te z serii M3 – informuje Krešimir Dulić.
Przewidywania analityków rynkowych wskazują, że rynek dronów w najbliższych latach czeka dynamiczny rozwój, zarówno segmentu konsumenckiego, jak i profesjonalnego. Według Grand View Research w 2022 roku ten pierwszy segment wypracował 4,1 mld dol. przychodów i do końca dekady będzie wzrastał w średniorocznym tempie 13,3 proc., co oznacza, że w 2030 roku obroty wyniosą ponad 11 mld dol. Z kolei rynek dronów komercyjnych szacowany jest na blisko 20 mld dol. i będzie rósł nawet w nieco szybszym tempie – o 13,9 proc. rocznie do 2030 roku.
– Trudno dziś przewidzieć przyszłość, ale widzimy duże innowacje. Często wprowadzamy nowe drony, co roku tworzymy coś nowego. Nasze produkty ewoluują i jesteśmy cały czas jeszcze na początku drogi, na której będziemy dostosowywać się do potrzeb klientów, oferując coraz nowsze urządzenia. Mamy różnego rodzaju drony – małe i duże, wyposażone w różne sensory – termalne, RGB, wszystko, co niezbędne do realizacji różnych zadań, i będziemy rozwijać te zastosowania wspólnie z naszymi klientami – wymienia ekspert z DJI.
Analitycy zwracają uwagę na to, że jednym z czynników wpływających na zwiększenie funkcjonalności tych urządzeń jest integracja sztucznej inteligencji. Umożliwia to dostawcom dronów gromadzenie i wykorzystywanie danych wizualnych i środowiskowych poprzez wykorzystanie informacji z czujników podłączonych do drona. Komputerowe widzenie jest kluczowym elementem dronów napędzanych sztuczną inteligencją. Dzięki tej technologii drony mogą identyfikować obiekty w powietrzu oraz analizować i rejestrować dane na ziemi. Dalsze kierunki rozwoju tej gałęzi przemysłu to rozwiązania z zakresu tworzenia sieci dronów, a także dążenie do kompatybilności z drukarkami 3D czy robotami.
– Mamy rozwiązania poprawiające rozdzielczość termowizyjną naszych dronów z wykorzystaniem sztucznej inteligencji, która ulepsza obraz. Posiadamy też szereg innych sensorów, a ponadto otwieramy nasze SDK – zestaw narzędzi dla programistów – dla zewnętrznych dostawców. Oznacza to, że jeśli chcesz zbudować własne rozwiązanie, masz bardzo specjalistyczne zastosowanie, to pomożemy ci w tym. Możesz skorzystać z naszego SDK, pobrać je z naszej strony dla programistów. Oferujemy tzw. Payload SDK, który bardzo ułatwia konfigurację przy budowaniu własnych rozwiązań sprzętowych – wskazuje Krešimir Dulić.
W ubiegłym roku Microsoft uruchomił symulator do szkolenia systemów sztucznej inteligencji w dronach. Symulator ma pomóc w opracowywaniu oprogramowania i szkoleniu, a także przeanalizować, jak wiatr może wpływać na żywotność baterii i jak umożliwić optymalne działanie dronów w trudnych warunkach, na przykład w deszczu.
Czytaj także
- 2024-11-05: Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
- 2024-10-15: Klaudia Carlos: Nie myślę o konkurowaniu z innymi formatami. „Pytanie na śniadanie” jest programem interdyscyplinarnym i wielopokoleniowym
- 2024-11-04: Sztuczna inteligencja wzbudza w Polakach głównie ciekawość i obawy. Ponad połowa widzi w niej zagrożenie
- 2024-10-18: Katarzyna Dowbor: Po rewolucji telewizja publiczna już staje na wszystkie nogi. Dobrze sobie teraz radzimy i wierzymy, że część osób wróci do nas
- 2024-10-28: Beata Tadla: Nowe studio „Pytania na śniadanie” jest bardzo uniwersalne. Wszystko mi w nim pasuje i nie ma kakofonii kolorystycznej
- 2024-10-22: Robert El Gendy: Zauważam inne programy śniadaniowe i dobrze, że one są. Konkurencja nakręca nas do walki o widzów
- 2024-11-12: Tomasz Tylicki: W programach na żywo jak „Pytanie na śniadanie” niezbędna jest swoboda. Jeżeli scenariusz za dużo by nam narzucał, to byłoby sztywno
- 2024-11-06: Robert Stockinger: Wziąłem na siebie odpowiedzialność podnoszenia jakości Telewizji Polskiej i przywracania jej blasku
- 2024-10-18: Nowe technologie zmieniają pracę statystyków. Mogą poddawać szybkiej analizie duże zasoby informacji
- 2024-10-09: Cyfrowi kontrolerzy lotów nie zastąpią na razie całkowicie ludzi. Zaawansowane technologie będą jednak wspierać zarządzanie ruchem lotniczym
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Polityka
Akcesja Ukrainy będzie dużym wyzwaniem dla unijnego rolnictwa. Obie strony czeka kilka lat przygotowań
Ukraina ze względu na wielkość terytorium i żyzne grunty jest rolniczą potęgą. Jej przystąpienie do Unii Europejskiej może być wyzwaniem dla całego europejskiego rolnictwa. Pokazały to ostatnie lata, kiedy zwolnienie z ceł ukraińskich produktów zdestabilizowało sytuację rynków rolnych w części krajów. Ukraińskie rolnictwo wciąż nie spełnia unijnych wymagań. Komisja Europejska oceniła gotowość branży rolnej na 2 w sześciopunktowej skali.
Zdrowie
Ochrona zdrowia w Polsce ma być bardziej oparta na jakości. Obowiązująca od roku ustawa zostanie zmieniona
Od października placówki ochrony zdrowia mogą się ubiegać o akredytację na nowych zasadach. Nowe standardy zostały określone we wrześniowym obwieszczeniu resortu zdrowia i dotyczą m.in. kontroli zakażeń, sposobu postępowania z pacjentem w stanach nagłych czy opinii pacjentów z okresu hospitalizacji. Standardy akredytacyjne to uzupełnienie obowiązującej od stycznia br. ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta, która jest istotna dla całego systemu, jednak zdaniem resortu zdrowia wymaga poprawek.
Konsument
Media społecznościowe pełne treści reklamowych od influencerów. Konieczne lepsze ich dopasowanie do odbiorców
Ponad 60 proc. konsumentów kupiło produkt na podstawie rekomendacji lub promocji przez twórców internetowych. 74 proc. uważa, że treściom przekazywanym przez influencerów można zaufać – wynika z badania EY Future Consumer Index. W Polsce na influencer marketing może trafiać ok. 240–250 mln zł rocznie, a marki widzą ogromny potencjał w takiej współpracy. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikroinfluencerzy, czyli osoby posiadające od kilku do kilkudziesięciu tysięcy followersów, ale o silnym zaangażowaniu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.