Mówi: | Ryszard Tomaszewski |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Tesco Polska |
Dzięki zmianom w prawie tony żywności zaczęły trafiać do ubogich
Dzięki zwolnieniu żywności przekazywanej potrzebującym z podatku VAT sklepy spożywcze i producenci żywności mogą brać większy udział w pomocy charytatywnej. Oznacza to także ograniczenie marnowania żywności. Potrzebne są jednak kolejne zmiany w prawie – m.in. w zakresie przepisów o zbiórkach publicznych.
– Do tej pory przedsiębiorcy byli niejako karani za to, że chcą przekazać nadwyżki żywności. Dzisiaj sytuacja się zmieniła i myślę, że to się będzie bardzo mocno rozwijać. Od początku funkcjonowania ustawy, to znaczy od dwóch miesięcy, zebraliśmy i przekazaliśmy ponad 2,5 tony żywności – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco Polska.
Do października ustawa o podatku VAT zezwalała na przekazywanie żywności bez podatku jedynie producentom, ale nie dystrybutorom. Tym samym, sklepy i sieci handlowe, musiały od wartości przekazanych produktów odprowadzać 23-proc. podatek. Teraz sklepy detaliczne mogą podarować dowolne produkty żywnościowe bez konieczności odprowadzania VAT-u.
Dzięki zmianie prawa, żywność zamiast do utylizacji, trafia do najbardziej potrzebujących. Pilotażowy program przekazywania żywności ruszył w jednym z krakowskich sklepów Tesco 16 października. Stopniowo dołączają do niego inne placówki sieci.
– Zmiana ustawy o VAT była pierwszym etapem i dobrym krokiem w kierunku umożliwiania pomocy potrzebującym. Jest jedna jeszcze bardzo duża bariera. Dzisiaj, żeby zorganizować jakąkolwiek dużą akcję charytatywną, trzeba mieć własną fundację. Stać na to jedynie duże przedsiębiorstwa, duże firmy, takie jak nasza – podkreśla Tomaszewski. Niezbędne są zatem ułatwienia w kierunku prowadzenia zbiórek publicznych.
Prezes Tesco Polska przypomina jednak, że przekazywanie żywności ubogim nie zlikwiduje konieczności utylizacji żywności.
– Utylizowanie niewielkiej części żywności będzie, niestety, nadal konieczne. Przekazywanie żywności może dotyczyć bowiem tylko i wyłącznie produktów bezpiecznych, w terminie przydatności do spożycia – tłumaczy Tomaszewski. – Gdy tylko utrwalimy procedury, bo chodzi o łańcuch chłodniczy, chodzi o bezpieczeństwo ludzi, to powinniśmy we wszystkich naszych dużych sklepach przekazywać żywność. Czyli w ciągu najbliższych kilku, może dwunastu miesięcy wszystkie nasze duże placówki będą mogły przekazywać żywność – dodaje.
Poza akcją przekazywania żywności ze sklepów Tesco w miniony weekend po raz kolejny uczestniczyło w Świątecznej Zbiórce Żywności. W ubiegłym roku podczas Świątecznej Zbiórki udało się zebrać ponad 90 ton żywności. Tomaszewski liczy na co najmniej na powtórzenie tego wyniku, tym bardziej, że Tesco zapowiedziało dołożenie dodatkowych 20 proc. do ilości zebranej żywności. Po raz pierwszy także do wolontariuszy dołączyli pracownicy Tesco.
Czytaj także
- 2024-10-31: Rosnące ceny energii i usług podbijają inflację. W pierwszej połowie przyszłego roku będzie się utrzymywać około 5-proc. wzrost cen
- 2024-11-05: Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
- 2024-11-04: Polski rynek roślinny rozwija się wolniej niż na Zachodzie. Kraje z największą konsumpcją mamy szansę dogonić za kilkanaście lat
- 2024-10-10: Już sześciolatki korzystają z bankowości elektronicznej. Często nie są świadome cyberzagrożeń
- 2024-10-16: Mokradła z kluczową rolą dla zagrożonych gatunków ptaków i bioróżnorodności. Coraz więcej podmiotów angażuje się w ich ochronę
- 2024-10-09: Monika Mrozowska: Mamy w mieszkaniu małą lodówkę i dlatego nie robię zakupów na zapas. Dzięki temu nie marnuję jedzenia
- 2024-09-11: Pierwsze pożyczki na zieloną transformację trafiają do miast. Do końca roku zostanie podpisanych 200 umów
- 2024-09-12: Do BGK trafiło już 240 wniosków na pożyczkę wspierającą zieloną transformację miast. Samorządy mogą zyskać 40 mld zł w formie preferencyjnych pożyczek na inwestycje
- 2024-10-02: Jan Błachowicz: Podczas wyprawy do Azji czasami byliśmy głodni. Próbowaliśmy jajka z płodem rozwiniętym w środku
- 2024-10-01: Światowy system żywnościowy może się załamać w ciągu kilkudziesięciu lat. Potrzebne są innowacje i bardziej zrównoważone metody produkcji
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Finanse
Polacy boją się obniżenia poziomu życia na emeryturze. 40 proc. na ten cel oszczędza
Myśląc o emeryturze, dwa razy więcej Polaków odczuwa lęk niż nadzieję – wynika z badania ING Banku Śląskiego. Blisko połowa badanych spodziewa się obniżenia swojego poziomu życia po zakończeniu pracy. Mimo to wciąż mniejszość Polaków, bo 39 proc., oszczędza z myślą o tym okresie życia. Ten odsetek jednak stopniowo rośnie. Ponad 2/3 słabo orientuje się w instrumentach finansowych, które pozwalają gromadzić środki na emeryturę.
Polityka
Wyniki wyborów w USA kluczowe dla przyszłości NATO i Ukrainy. Ewentualna wygrana Donalda Trumpa będzie bardziej nieprzewidywalna
Wynik wyborów prezydenckich w USA może mieć kluczowe znaczenie dla wojny w Ukrainie. Kamala Harris jest zwolenniczką kontynuacji wsparcia militarnego dla Ukrainy i rozpoczęcia negocjacji z Moskwą tylko przy pełnym zaangażowaniu Kijowa. Donald Trump zapowiada zdecydowane działania na rzecz zakończenia wojny, ale nie wiadomo, w jaki sposób miałoby się to odbyć i czy kosztów nie poniesie Ukraina, a w konsekwencji także Europa. Wiele pytań budzą także jego plany co do NATO.
Handel
Polski rynek odzieży sportowej i outdoorowej notuje stabilne wzrosty. Kupujący szukają technologicznych nowinek
Niemal połowa Polaków kupujących artykuły sportowe ćwiczy kilka razy w tygodniu, a 13 proc. robi to codziennie. Większa aktywność powoduje, że rośnie krajowy rynek artykułów sportowych. W latach 2023–2028 ma to być średnio 6 proc. rocznie – wynika z danych PMR. Polscy konsumenci w coraz większym stopniu zwracają uwagę na technologiczne aspekty i rozwiązania w produktach outdoorowych. Producenci tacy jak Columbia Sportswear inwestują więc coraz więcej w patenty i innowacje. W centrum handlowym Westfield Mokotów w Warszawie został właśnie otwarty drugi w Polsce monobrandowy sklep tej marki.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.