Newsy

E-klienci w UE dodatkowo chronieni

2012-03-01  |  06:25
Mówi:Anna Ostrowska Tomańska
Funkcja:Adwokat
Firma:Kancelaria Prawna Deloitte Legal
  • MP4
    Według nowej unijnej dyrektywy niezadowoleni z zakupu będą mieli 14 dni na zwrot towaru, a koszt przesyłki w takim przypadku pokryje sklep. Jednakowe zasady będą obowiązywały w całej Unii, co pomoże pobudzić transgraniczny e-handel.

    Unijna dyrektywa, przyjęta w październiku ubiegłego roku, ma za zadanie zwiększyć ochronę konsumentów w sieci.

     - Celem regulatora, którym jest Komisja Europejska jest pobudzenie handlu w UE. Według KE, handel internetowy rozwija się dynamicznie, ale w poszczególnych państwach UE, czyli jest fragmentaryczny. Jej celem jest też minimalizacja barier pomiędzy państwami UE - mówi Anna Ostrowska Tomańska, adwokat w Kancelarii Prawnej Deloitte Legal.

    Różne regulacje w 27 państwach członkowskich powodują, że tylko 6 proc. konsumentów w UE decyduje się na zakup w sklepie zagranicznym.

     - Dyrektywa ujednolici te zasady w całej UE: począwszy od okresu na odstąpienie od umowy - wszędzie ten okres będzie taki sam, będzie wynosił 14 dni - poprzez poszczególne obowiązki, np. zwrot kosztów przesyłki towarów czy określony termin na dokonanie tego zwrotu - wymienia Krzysztof Furtan z Kancelarii Prawnej Deloitte Legal.

    Ponadto w całej UE będzie jednakowy formularz odstąpienia od umowy. Wyeliminowane zostaną również opłaty za korzystanie z kart kredytowych i infolinii prowadzonych przez przedsiębiorców.

    Jednolite zasady otworzą rynek europejski. To oznacza, że na polskim e-rynku pojawią się nowe firmy, a konkurencja stanie się silniejsza. Ale polscy przedsiębiorcy będą mogli konkurować o klientów w innych europejskich krajach.

     - Pojawia się pewna perspektywa dla przedsiębiorców do tego, żeby działać na obcych rynkach, a dodatkowo dla konsumentów, żeby odnaleźć tańsze produkty na takich samych zasadach kupowane w innych państwach UE. Na pewno może to spowodować pojawienie się, nowych pomysłów na biznes, chociażby takich jak porównywarka europejska albo porównywarki dotychczas istniejące, ale tłumaczone na języki ojczyste państw UE - uważa Krzysztof Furtan.

    Dla ok. 10 tys. sklepów internetowych wejście w życie nowych przepisów będzie oznaczało dostosowanie regulaminów czy formularzy zamówień. Zainteresowani europejskim rynkiem będą musieli zainwestować w tłumaczenie stron internetowych czy obsługę kurierską. Jednym słowem, przedsiębiorcy poniosą dodatkowe koszty.

     - Przedsiębiorcy będą mieli dodatkowe koszty, będzie im trudniej i pytanie, czy będą jeszcze bardziej obniżać swoją marżę, która w przypadku handlu internetowego i tak jest bardzo mała. Czy po prostu wszelkie dodatkowe koszty przeniosą na konsumentów i tym samym efekt, który miała wywołać dyrektywa, nie będzie spełniony - zastanawia się Krzysztof Furtan z Deloitte Legal.

    Państwa członkowskie mają 2 lata, żeby dostosować krajowe przepisy do wymogów dyrektywy.

     - Musimy wprowadzić nowe przepisy do grudnia 2013 roku tak, aby mogły one zacząć obowiązywać na rynku od czerwca 2014 roku. Czyli po ich uchwaleniu przedsiębiorcy będą mieli jeszcze pół roku na dostosowanie swojej działalności, regulaminów sklepów internetowych, przejrzenie umów, ewentualnie na ekspansje na inne rynki - podkreśla Anna Ostrowska Tomańska, adwokat w Kancelarii Deloitte Legal.

    Nad zmianą przepisów będzie pracował zespół w Ministerstwie Sprawiedliwości.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Handel

    Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

    Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

    Problemy społeczne

    Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

    Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

    Konsument

    Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

    Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.