Newsy

Firmy w Polsce będą coraz częściej decydować się na outsourcing swoich zasobów informatycznych

2015-01-08  |  06:20

Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na przekazanie obsługi swoich zasobów IT firmom wyspecjalizowanym w tego rodzaju usługach. Taka strategia w wielu wypadkach okazuje się korzystna finansowo i operacyjnie. Zdaniem Tadeusza Czichona, prezesa ATM SA, spółki świadczącej usługi w centrach danych, w Polsce należy budować świadomość dostępności i zalet outsourcingu, a wtedy popularność tego rozwiązania będzie szybko rosła.

Świadomość przedsiębiorców o korzyściach płynących z outsourcingu, choć rośnie, jest w Polsce wciąż relatywnie niska. Daleko nam jeszcze pod tym względem do krajów rozwiniętych w tym zakresie. Większość rodzimych przedsiębiorstw nadal woli mieć zasoby IT pod własną kontrolą. Ta sytuacja jednak się zmienia, szybko gonimy czołówkę. Te procesy są nieuniknione – mówi agencji Newseria Biznes Tadeusz Czichon, prezes zarządu ATM SA.

Tendencja do korzystania z outsourcingu wynika także z rozwoju technologii chmury obliczeniowej. Przenoszenie danych do chmury to globalny trend, który w najbliższych latach będzie przybierał na sile. Rozwiązania cloud computing mają wiele odmian – począwszy od najprostszych, do jakich można zaliczyć samo udostępnienie infrastruktury, po stosowanie aplikacji działających w oparciu o chmurę. Są to usługi dopasowane zarówno do potrzeb sektora dużych, jak i mniejszych przedsiębiorstw. Czas wdrożenia modelu outsourcingowego jest zależny od wielkości organizacji.

Decyzje w małych firmach są zazwyczaj podejmowane znacznie szybciej niż w dużych. Gdy właściciele tych pierwszych widzą, że oferowane przez nas rozwiązanie jest korzystne ekonomicznie, a jednocześnie równie lub bardziej bezpieczne niż rozwiązania dotychczasowe, decyzje o zmianie zapadają dość szybko. Natomiast w przypadku firm o dużych zasobach IT, proces podejmowania tego typu decyzji jest o wiele dłuższy, a ich realizacja trudniejsza i bardziej czasochłonna – mówi Tadeusz Czichon.

Podjęcie decyzji o wyborze zewnętrznego dostawcy usług IT wiąże się także z przygotowaniem strony organizacyjnej, technologicznej oraz informatycznej całego przedsięwzięcia. Im większa jest firma, tym więcej posiada urządzeń informatycznych, dlatego więcej czasu potrzeba na przygotowanie całej infrastruktury do działania w nowej konfiguracji. Poszerzając swoją ofertę usług w centrach danych, ATM uwzględnia możliwości automatyzacji i samodzielnej konfiguracji usługi kierowanej do mniejszych przedsiębiorstw.

Rozwój technologii chmury obliczeniowej traktujemy jako ważny czynnik napędzający zapotrzebowanie na usługi kolokacyjne – ocenia Tadeusz Czichon. – W najbliższym czasie staną się one niezbędne dla firm o różnym charakterze działalności: zarówno tych zajmujących się budową i integracją systemów informatycznych, jak i takich, które dostarczają oprogramowanie. Tak szybki rozwój nas cieszy. Oznacza bowiem dalszy wzrost zapotrzebowania na usługi, w których się specjalizujemy.

Outsourcing zasobów teleinformatycznych może oznaczać zarówno kolokację urządzeń klienta w centrach danych, jak i przeniesienie jego danych do chmury obliczeniowej. W przeciwieństwie do firm z sektora MŚP, część dużych przedsiębiorstw nadal inwestuje we własne serwerownie. Jednak według prezesa Czichona coraz większa liczba firm zdaje sobie sprawę z tego, że przejście na model outsourcingowy jest nieuniknione. Niezwykle ważne jest  to, by przekonać rynek, że to rozwiązanie jest po prostu bezpieczniejsze i bardziej korzystne finansowo.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Handel

Przygotowania do wdrożenia systemu kaucyjnego idą pełną parą. Przyszli operatorzy przeciwni zmianie daty na 2026 rok

Wkrótce Sejm ma się zająć nowym projektem przepisów dotyczących systemu kaucyjnego, którego start zaplanowano na styczeń 2025 roku. Przedstawione przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska zmiany dotyczą m.in. rezygnacji z podatku VAT i wprowadzenia tzw. mechanizmu podążania kaucji za produktem. – Wszystkie te zmiany oceniamy bardzo pozytywnie, one są niezbędnym elementem dla właściwego funkcjonowania przyszłego systemu kaucyjnego – mówi Aleksander Traple, prezes Zwrotka SA. Jak podkreśla, dalsze odkładanie w czasie terminu uruchomienia systemu kaucyjnego jest bezzasadne, ponieważ branża odpadowa, handel detaliczny i szereg innych podmiotów już od dłuższego czasu przygotowują się do jego wdrożenia.

Problemy społeczne

Duża część ukraińskich uchodźców w Polsce wciąż potrzebuje wsparcia. Szczególnie osoby starsze i z niepełnosprawnościami

Do Polski cały czas napływają kolejni uchodźcy z Ukrainy, a ci, którzy są u nas już ponad dwa lata, nadal potrzebują wsparcia – oceniają eksperci IOM Poland i UNHCR. Szacuje się, że ok. 200 tys. osób nadal mieszka w miejscach zakwaterowania zbiorowego. To często osoby starsze i z niepełnosprawnościami, którym trudno się usamodzielnić. Uchodźcy nadal potrzebują wsparcia związanego ze znalezieniem zatrudnienia, dostępu dzieci do edukacji czy nauki języka polskiego. Eksperci podkreślają, że integracja ekonomiczna Ukraińców to duża korzyść dla polskiej gospodarki. Tylko w 2023 roku udział pracowników z Ukrainy przełożył się na ok. 1 proc. krajowego PKB.

Konsument

Coraz więcej Europejczyków ogranicza spożycie mięsa na rzecz produktów roślinnych. Większe wsparcie ze strony rządów i legislacji mogłoby zwiększyć ich popularność

Ponad połowa Europejczyków jedzących mięso aktywnie ogranicza jego roczne spożycie. Niemal 30 proc. co najmniej raz w tygodniu spożywa przynajmniej jedną roślinną alternatywę mięsa lub nabiału – wynika z badania ProVeg. Zmiana nawyków konsumenckich napędza branżę produktów roślinnych, ale wspomogłyby ją także zmiany systemowe, m.in. szersze dofinansowanie produkcji roślinnej kosztem mięsnej czy obniżenie podatku na żywność o niskim śladzie środowiskowym.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.