Mówi: | Łukasz Jadaś |
Funkcja: | starszy specjalista ds. badań i produktów |
Firma: | Instytut Monitorowania Mediów |
IMM: We wrześniu najczęściej cytowano gazety codzienne. W pierwszej trójce jest też stacja radiowa
„Wprost” nie jest już najczęściej cytowanym tytułem w Polsce. Na szczyt rankingu przygotowywanego przez Instytut Monitorowania Mediów we wrześniu wróciły dwa największe dzienniki: „Gazeta Wyborcza” i „Rzeczpospolita”. Najchętniej poruszanym tematem były roszady w polskim rządzie.
– Wrzesień jest pierwszym od czerwca miesiącem, w którym do czołówki zestawienia wracają „Rzeczpospolita” i „Gazeta Wyborcza” – mówi agencji informacyjnej Newseria Łukasz Jadaś, starszy specjalista ds. badań i produktów w Instytucie Monitorowania Mediów. – Wcześniej liderem zestawienia przez trzy miesiące był nieprzerwanie tygodnik „Wprost”, głównie z uwagi na doniesienia związane z aferą taśmową.
We wrześniu teksty „Gazety Wyborczej” przywoływano w innych mediach 460 razy, zaś „Rzeczypospolitej” – 456 razy. Pierwszą trójkę najczęściej cytowanych polskich mediów zamykała we wrześniu stacja radiowa RMF FM z 282 cytowaniami. „Wprost”, cytowany we wrześniu 265 razy, spadł na czwartą pozycję, zaś telewizyjna stacja TVN24, cytowana 163 razy, była piąta.
– Wśród stacji telewizyjnych najbardziej opiniotwórcza była TVN24, przed stacją TVN i TVP2 – informuje Łukasz Jadaś. – Wśród rozgłośni radiowych dominowało radio RMF FM, przed TOK FM oraz Radiem ZET. Wśród tygodników na pierwszym miejscu był „Wprost”, który we wrześniu zanotował ponad 250 cytowań, znajdując się tym samym przed „Newsweekiem” oraz „Polityką”.
TVN cytowany był we wrześniu 112 razy, a TVP2 – 45 razy. Na TOK FM inne media powoływały się 130 razy, zaś na Radio ZET – 74 razy.
W rankingu IMM wśród miesięczników najczęściej, bo 37 razy, cytowany był we wrześniu „Forbes”. Wyprzedził on między innymi cytowany 19 razy „Twój Styl” oraz trzynastokrotnie cytowane „Perspektywy”. Najpopularniejszym pod tym względem portalem września był serwis TVN24 (56 cytowań), przed portalem Onet.pl (55 cytowań) i serwisem Natemat.pl (36 cytowań). Najczęściej cytowanym medium ekonomicznym w ubiegłym miesiącu był dziennik „Puls Biznesu”, do którego tekstów odwoływano się 72 razy, przed wspomnianym już miesięcznikiem „Forbes” oraz serwisem Money.pl (30 cytowań).
– W poprzednich miesiącach najczęściej poruszanymi tematami w mediach były afera taśmowa i konflikt na Ukrainie. We wrześniu zdecydowanie zdominowały je roszady w polskim rządzie – podkreśla Łukasz Jadaś. – Najpierw był to wybór premiera Donalda Tuska na przewodniczącego Rady Europejskiej, później komentarze związane ze spekulacjami na temat składu nowego rządu premier Ewy Kopacz.
Do pobrania
Czytaj także
- 2024-03-05: Uzależnienie od ekranów i gier dotyczy nawet małych dzieci. Profilaktyka potrzebna jest już od najmłodszych lat
- 2024-03-27: Poczucie bycia autentycznym w mediach społecznościowych wpływa pozytywnie na zdrowie psychiczne młodych ludzi. Autentyczność w prawdziwym życiu nie ma takiego znaczenia
- 2024-02-07: Monika Richardson: Jeżeli miałabym wracać do telewizji, to tylko do mediów publicznych. W TVP panuje jednak większy chaos, niż zakładałam, i brakuje strategii wprowadzania zmian
- 2024-01-15: Influencerzy mogą wpływać na decyzje wyborców, ale i taktykę partii. Ich obecność w dyskursie zmusza tradycyjne media do radykalizacji
- 2023-12-20: Medyczne fake newsy rozprzestrzeniają się jak choroby zakaźne: szybko i łatwo. Najbardziej podatni są ludzie młodzi
- 2023-11-20: W mózgach samotników zanika granica między realnymi osobami a postaciami z seriali czy książek. Taka relacja daje im poczucie przynależności
- 2023-10-12: Oznaczenie produktu jako wegański może zniechęcać konsumentów. Rezygnacja z etykiet pierwszym krokiem do zmiany nawyków żywieniowych
- 2023-11-06: Użytkownicy social mediów są narażeni na mowę nienawiści i treści ekstremistyczne. Polityki ochronne serwisów wciąż mają poważne luki
- 2023-10-03: Filip Chajzer: Postanowiłem oderwać od siebie hasło show-biznes i postawić tylko na biznes
- 2023-10-30: Scrollowanie na nowych zasadach. Użytkownicy z większym wpływem na podpowiadane treści w mediach społecznościowych
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Infrastruktura
Sektor ochrony zdrowia odpowiada za większe emisje CO2 niż lotnictwo. Zielone zmiany wymagają drastycznego przyspieszenia
Sektor ochrony zdrowia ponosi znaczące konsekwencje wynikające z rosnącej liczby ekstremalnych zjawisk klimatycznych, ale też poważnego zanieczyszczenia powietrza, a koszty z tym związane będą rosły. Z drugiej strony sam sektor też się przyczynia do zmian klimatycznych – odpowiada za 4 proc. emisji CO2, czym wyprzedza takie branże jak żegluga czy lotnictwo. O potrzebie przyspieszenia zielonych zmian w ochronie zdrowia coraz więcej się mówi, ale to wymaga konkretnych działań. Temu ma służyć powołana właśnie do życia Zielona Koalicja dla Zdrowia, w której uczestniczy prawie 30 podmiotów i której patronuje m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia.
Ochrona środowiska
Nowa kadencja samorządów pod znakiem działań energetycznych i klimatycznych. 15 mld euro z UE może przyspieszyć zmiany w tym zakresie
Do wyborów samorządowych pozostał nieco ponad tydzień. Jak pokazuje nowy raport Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju, na samorządowców nadchodzącej kadencji będzie czekać wiele wyzwań związanych z energetyką i polityką klimatyczną, które wynikają zarówno z regulacji UE, jak i oczekiwań społecznych. Jednak w praktyce możliwości aktywnego działania samorządów w tym obszarze są tak szerokie, jak umożliwiają im to regulacje prawne. – Tutaj pewnych rozwiązań po prostu nie ma albo są w dość dokuczliwy sposób szczegółowe i stwarzają samorządom duże trudności. Dlatego potrzebna jest interwencja rządu, żeby umożliwić samorządom aktywne działania – ocenia dr Wojciech Szymalski, prezes Fundacji Instytut na rzecz Ekorozwoju.
Prawo
Postęp technologiczny rewolucjonizuje pracę specjalistów ds. finansów. Stają się strategicznymi doradcami biznesu
Częste zmiany regulacyjne i postęp technologiczny wymuszają na specjalistach ds. finansów ciągłe nabywanie nowych kompetencji, doszkalanie i uaktualnianie swojej wiedzy. Ci, którzy potrafią się dostosować do szybkich zmian i wesprzeć swoimi umiejętnościami rozwój biznesu, mogą jednak liczyć na większe możliwości rozwoju kariery. – Finanse operują w świecie, który coraz szybciej się zmienia. To powoduje, że w przyszłości ludzie z obszaru finansów będą musieli poświęcać dużo więcej energii na to, żeby dotrzymać tempa – mówi Kuba Neneman, head of finance.ai, commercial data science manager w Shellu.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.