Newsy

Instytut Jagielloński: zostały 4 lata istnienia polskiej marynarki wojennej. Potrzeba 10 mld zł inwestycji

2012-07-03  |  06:50
Mówi:Łukasz Kister
Funkcja:Ekspert
Firma:Instytut Jagielloński
  • MP4

    Minimum 10 mld zł będzie kosztować modernizacja floty polskiej marynarki wojennej.  To niezbędny wydatek, by marynarka była zdolna pełnić swoje funkcje  uważają eksperci Instytutu Jagiellońskiego. Co więcej, decyzja o modernizacji powinna zapaść jak najszybciej, ponieważ na jej realizację mamy maksymalnie 4 lata.

    Zdaniem Łukasza Kistera, eksperta Instytutu Jagiellońskiego, upadek polskiej marynarki wojennej jest bliski.

      2016 rok to może być ten rok, w którym polska marynarka wojenna utraci całkowicie zdolność do realizacji jakichkolwiek zadań. Zostały nam 4 lata. Jak na modernizację tak dużego i tak drogiego komponentu sił zbrojnych, to wydaje się być bardzo krótkim okresem, a tym samym nie możemy sobie pozwolić choćby nawet na półroczną zwłokę przekonuje w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Łukasz Kister.

    Według ekspertów Instytutu Jagiellońskiego, polskie okręty nie są zdolne do wykonywania zadań operacyjnych: wiele z nich wymaga generalnego remontu, a w przypadku pozostałych remont na niewiele się zda.

    Na wymianę części floty potrzeba nawet kilkunastu miliardów złotych.

      Kwoty są ogromne z uwagi na stan naszej floty. Możemy zacząć od 10 mld zł. To minimalna kwota, która jest niezbędna, by Polska posiadała właściwe zdolności do realizacji zadań ochronnych, militarnych, ochrony naszej gospodarki na Morzu Bałtyckim  podkreśla ekspert.

    Jednak wysoka kwota inwestycji nie może spowodować, że Polska z projektu zrezygnuje.

      Polskie siły zbrojne bez komponentu morskiego przestają być siłami zbrojnymi. Mamy dostęp do morza, a to zobowiązuje. Nie widzę innej możliwości, jak znalezienie szybko tych pieniędzy i w całości zainwestowanie ich w modernizację naszej floty wojennej  mówi Łukasz Kister.

    Modernizację, która, z uwagi na interes i bezpieczeństwo państwa, powinna być przede wszystkim realizowana w kraju. Zdaniem Kistera w tym celu niezbędne będzie "utrzymywanie przy życiu" Stoczni Marynarki Wojennej tak, by zakupy zagraniczne były ograniczone do minimum.

      Poza tym nie wiemy, jak się zmieni sytuacja geopolityczna i czy otrzymamy, i jak szybko, zamówione za granicą okręty i komponenty służące do realizacji tego projektu  uważa ekspert Instytutu Jagiellońskiego.

    W ocenie Łukasza Kistera, w sytuacji upadku polskiego przemysłu zbrojeniowego, samodzielna modernizacja, polegająca na zakupie kilku nowych okrętów, nie wydaje się możliwa. Konieczne będzie znalezienie kooperanta wśród zachodnich producentów.

      Musimy wybrać takiego kooperanta, który zagwarantuje nam utrzymanie naszej Stoczni Marynarki Wojennej czy innych zakładów zbrojeniowych, przekaże nam technologie, w umowie zagwarantuje nam możliwość realizacji napraw, konserwacji w naszym przemyśle zbrojeniowym. To musi być kooperant, który będzie chciał zainwestować w polski przemysł zbrojeniowy, a wiedząc, jakie zdolności posiada polska marynarka wojenna, inwestycja może im się bardzo szybko zwrócić dodaje ekspert.

    Do tej pory zainteresowanie inwestycją w Polsce wyraziły koncerny z Niemiec i Francji. Jak wyjaśnia ekspert Instytutu Jagiellońskiego, ze względu na te warunki, lepsza na razie jest oferta francuskiego koncernu DCNS.

      W przypadku niemieckiej oferty nie słyszałem o tym, by była rozmowa o utrzymaniu funkcjonowania Stoczni Marynarki Wojennej, o przekazaniu nam technologii, o modernizacji zakupionego sprzętu w naszych stoczniach, co zaoferowali nam Francuzi  mówi Łukasz Kister. 

    Wiosną tego roku Ministerstwo Obrony Narodowej zaprezentowało program modernizacji polskiej floty wojennej. Według planu, do 2030 roku flota ma otrzymać dziewięć nowych okrętów: trzy okręty podwodne, trzy okręty obrony wybrzeża i trzy okręty patrolowe.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.