Newsy

Jańczuk (Metrohouse): Stać nas na coraz mniej i kupujemy mieszkania w gorszym standardzie

2011-12-29  |  11:50
Wszystkie newsy
Mówi:Marcin Jańczuk
Firma:Metrohouse & Partnerzy

Rok 2011 r. zapisze się jako okres korekty na rynku wtórnym mieszkań. Spadały ceny mieszkań na rynku wtórym w całym kraju. W niektórych miastach cena transakcyjna metra kw. obniżyła się o nawet o 10 proc.

- Jeżeli spojrzymy na rynek nieruchomości z perspektywy cen ofertowych odnotowujemy dość znaczne obniżki cen. W granicach 5 – nawet do 20 proc. w skali roku. Są miasta, które tracą najbardziej tak jak Łódź chociażby. Są miasta, w których te ceny są bardziej stabilne tak jak Warszawa. Ale o ile ceny ofertowe mieszkań spadały w tym roku i spadki tych cen były z miesiąca na miesiąc właściwie widoczne… jeżeli chodzi o spadki cen transakcyjnych to tutaj jest inna sytuacja. Dlaczego? Przede wszystkim dlatego, że ceny transakcyjne – analizowane ceny transakcyjne – to są ceny mieszkań, które podlegały sprzedaży. W tym koszyku mieszkań zazwyczaj znajdują się mieszkania, które są najpopularniejsze obecnie na rynku – 2 pokojowe mieszkania, mieszkania niewielkie 3 – pokojowe, mieszkania kompaktowe, które opierają się zazwyczaj spadkom cen w najszerszym tego słowa znaczeniu. Jeżeli popatrzymy na spadki cen transakcyjnych – te spadki najbardziej istotne są zauważalne w Łodzi. To jest prawie 10 proc. w skali roku więc bardzo dużo. W pozostałych miastach te spadki są mniej znaczące. W takich miastach jak Kraków czy Poznań to są spadki w granicach 3 proc. Ale na przykład w Warszawie czy w Gdańsku te spadki są w zasadzie niezauważalne. Co nie znaczy, że ich nie było! Gdybyśmy przeanalizowali spadki w poszczególnych segmentach rynku to najbardziej tracą na wartości mieszkania duże powyżej 80 metrów. Tutaj zdarzają się negocjacje nawet powyżej 10 procent ceny ofertowej. W przypadku mieszkań niewielkich – jedno – dwupokojowych, te transakcje… oczywiście kwota negocjacji też jest możliwa, ale ta kwota negocjacji jest o wiele mniejsza niż w przypadku dużych mieszkań. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w tym roku mieliśmy takie trzy okresy transakcyjne. Takie trzy okresy szczytu sezonu transakcyjnego. Był to marzec – początek wiosny, sierpień kiedy doszło do zmiany w programie „Rodzina na swoim” i listopad, który zazwyczaj jest słabym okresem transakcyjnie. Ale pogłoski o rychłej zmianie rekomendacji S spowodowały, że wiele osób zdecydowało się na wejście na rynek. Tym bardziej, że w listopadzie i grudniu doszło do największych przecen na rynku.
Z miesiąca na miesiąc zmniejszała się średnia cena transakcyjna mieszkania nabywanego na rynku wtórnym. Jeszcze na początku roku te ceny były dość optymistyczne i napełniały optymizmem też deweloperów, którzy mają chęć budować i sprzedawać duże mieszkania. Tak poprzez 12 miesięcy tego roku okazało się, że stać nas na coraz mniej i kupujemy mieszkania coraz tańsze. Na przykład średnia cena mieszkania sprzedawanego w Łodzi to jedynie 176 tysięcy złotych – o ponad 20 tysięcy złotych mniej niż na początku roku. Podobnie jest w innych miastach Polski. Okazuje się, że kupujemy mieszkania tańsze w coraz gorszym stanie technicznym i standardzie. Kupujemy mieszkania po prostu takie, na które nas stać, na które pozwala nam nasza zdolność kredytowa. A ta niestety spada. -
  podsumowywa Marcin Jańczuk z Metrohouse & Partnerzy

Informacja dla dziennikarzy:

Wyrażamy zgodę na przetwarzanie treści tekstowych, audio i wideo, w szczególności wprowadzania do obrotu, publikacje i dystrybucję materiału w całości lub w jego częściach. Wszystkie zawarte w materiałach wypowiedzi zostały autoryzowane. Wszystkie materiały dostępne do pobrania z www.newseria.pl są bezpłatne.

Do pobrania

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.