Newsy

KNF popiera plany GPW dotyczące poprawy jakości informacji publikowanych przez spółki. Ma to zwiększyć zaufanie na rynku

2014-04-02  |  06:55

Giełda Papierów Wartościowych chce przekonać firmy notowane na warszawskim parkiecie do wdrożenia tzw. systemów compliance, czyli wewnętrznego systemu w spółce, który ma zapewniać zgodność działania spółki z jej prawem wewnętrznym, regulacjami rynkowymi i dobrymi praktykami.  KNF popiera plany giełdy i zapowiada, że wykorzysta wszystkie swoje instrumenty, które mogą pomóc w zwiększaniu zaufania na rynku. Nadzór wraz z GPW liczą, że wzrost jakości publikowanych informacji przyciągnie więcej kapitału na warszawski parkiet, ponieważ zmniejszy się ryzyko dla inwestorów.

Według Andrzeja Jakubiaka, przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego, dotychczasowe działania GPW i plany dotyczące compliance świadczą o coraz większej dojrzałości polskiego rynku kapitałowego.

 – Chodzi nam już nie tylko o to, żebyśmy byli postrzegani jako rynek dynamicznie rozwijający się pod względem liczby debiutów. Coraz ważniejsza jest jakość przekazywanej informacji przez spółki na rynek kapitałowy. Bez tego nie da się zbudować efektywnego rynku kapitałowego, jeżeli nie będzie na tym rynku zaufania. Przypadki,z którymi mieliśmy do czynienia zarówno na NewConnect, jak i na rynku podstawowym, wskazują na to, że kwestie jakościowe mają coraz większe znaczenie, w tym również kwestia zgodności, transparentności. Rynek kapitałowy na tym właśnie się opiera – przekonuje przewodniczący KNF.

GPW chce, by kodeks dobrych praktyk określał funkcjonowanie niezależnej jednostki w firmie odpowiedzialnej za compliance. Przede wszystkim taka jednostka powinna mieć możliwość bezpośredniego raportowania do rady nadzorczej.

Wdrożenie systemów compliance w spółkach notowanych na GPW jest dopiero przedmiotem dyskusji, jednak giełda podjęła już inne działania, które mają zwiększyć zaufanie do rynku. Przeprowadzono reformę NewConnect – rynku małych innowacyjnych przedsiębiorstw – na rzecz zwiększenia wiarygodności tego parkietu, oraz reformę tzw. spółek groszowych o bardzo niskiej wycenie jednostkowej akcji.

Jako Komisja Nadzoru Finansowego oczywiście wszystkie te działania wspieramy i im patronujemy. Nie ukrywam, że od samego początku podnosimy kwestie związane z rzetelnością przedstawianych informacji. Inwestorzy mają prawo wiedzieć, jaka jest rzeczywista sytuacja finansowa i w tym kierunku będziemy również wykorzystywali wszystkie posiadane przez Komisję instrumenty, jeśli chodzi o transparentność spółek działających na giełdzie – zapowiada Andrzej Jakubiak.

Według przewodniczącego KNF, rozwiązania w zakresie compliance w Polsce są już na satysfakcjonującym poziomie. Podkreśla, że dobrym przykładem są nadzorowane instytucje finansowe. Ich działalność wymaga spełnienia wielu wymogów regulacyjnych, dzięki czemu cieszą się dużym zaufaniem wśród inwestorów.

 Instytucje finansowe, które są notowane na Giełdzie Papierów Wartościowych, cieszą się dużym uznaniem inwestorów, mają ratingi wyższe niż ich podmioty dominujące. Trzeba również zwrócić uwagę na to, że ich wycena rynkowa jest wyższa niż wycena księgowa oraz niejednokrotnie wyższa jest ich kapitalizacja niż podmiotów dominujących – podkreśla Andrzej Jakubiak. 

Według najnowszej strategii GPW zwiększenie zaufania do rynku kapitałowego to jeden ze sposobów na poprawę jego efektywności.  To z kolei oznacza łatwiejszy dostęp do kapitału, który jest potrzebny szczególnie tym przedsiębiorstwom, które ze względu na wyższe ryzyko mają problem z uzyskaniem kredytów bankowych. W rezultacie sprawniejszy rynek kapitałowy poprzez wzrost inwestycji i innowacyjności ma być sposobem na przyspieszenie rozwoju polskiej gospodarki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.