Mówi: | Robert Priday |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Kompania Piwowarska |
Kompania Piwowarska: to będzie trudny rok dla rynku piwa. Szansą byłoby długie lato
Kompania Piwowarska liczy się z pesymistycznym scenariuszem rozwoju sytuacji na rynku w tym roku. – Możemy obserwować nieznaczne spadki – twierdzi jej prezes Robert Priday. Wszystko przez długą zimę i kiepskie nastroje konsumentów. Branża ma nadzieję na długie i gorące lato, które dla browarów jest okresem żniw.
W ubiegłym roku sprzedaż na całym rynku wzrosła o 4,2 proc. (do 38 mln hl).
– Myślę, że będzie trudno o wzrost na rynku piwa. Jedyna szansa, jeśli będziemy mieć długie lato i piękną pogodę, która rozciągnie się na sierpień, wrzesień, może październik – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Robert Priday, prezes Kompanii Piwowarskiej (KP). – W innym przypadku będziemy obserwować lekki spadek.
Spadek ten może wynieść 1-2 proc., przy negatywnych założeniach dotyczących pogody w dalszej części roku – zwłaszcza w sezonie letnim. Szacuje się, że ponad 50 proc. rocznej sprzedaży piwa przypada na okres od maja do września. Tegoroczna ostra i długa zima była wyjątkowo ciężka dla piwowarskich przedsiębiorstw. Nie pomagają im nastroje na rynku – w efekcie pogarszającej się sytuacji gospodarczej w drugiej połowie 2012 r. spadła konsumpcja piwa.
– Potrzebujemy więc długiego i pięknego lata – podkreśla Priday.
Jego zdaniem, polski rynek i tak nie wygląda źle na tle innych europejskich państw. Sytuacja na piwnych rynkach odzwierciedla kondycję gospodarek poszczególnych krajów, czyli spadki na południu kontynentu i stabilna sytuacja na północy. Sprzedaż złotego trunku zależy od tego, jak bardzo konsumenci muszą oszczędzać.
– Jeśli ludzie mają pieniądze, to kupują piwo, ale kiedy pieniędzy ubywa, nie decydują się na taki zakup. Niestety, europejski rynek nieco się skurczył i jest to skutkiem tego, co się dzieje w krajach południa. Kraje północne, również Polska, były w stanie utrzymać naszą sprzedaż na dobrym poziomie – tłumaczy prezes Kompanii Piwowarskiej.
Kondycji browarów nie polepszają obciążenia fiskalne ze strony państwa. Ale zdaniem Roberta Pridaya, branża nie powinna liczyć na obniżenie podatków. Tym bardziej uwzględniając trudną sytuację budżetową.
– Jedyna rzecz, o jaką prosimy rząd, to nienakładanie na nas dodatkowych podatków. Zapłacimy to, co musimy, ale jeśli opodatkujecie pieniądze, jakie możemy zainwestować, by pobudzić rynek, zwiększyć zatrudnienie, ożywić gospodarkę, to będzie dla nas bardzo trudne – podkreśla.
W roku finansowym 2012/2013, który zakończył się 31 marca b.r., sprzedaż Kompanii Piwowarskiej wzrosła o 8 proc., do 14,5 mln hl. Zarząd tłumaczy to m.in wprowadzeniem nowych produktów. W tym roku finansowym firma chce utrzymać wzrost sprzedaży, ale nie zdradza, jakiej spodziewa się dynamiki. Zapowiada też wprowadzanie kolejnych nowości. Ostatnio jej oferta poszerzyła się m.in. o takie piwa jak Książęce Jasne Ryżowe, Wojak Radler czy nowa odmiana Lecha Shandy.
Czytaj także
- 2024-04-15: Mocny wzrost sprzedaży paliw płynnych w 2023 roku. W tym roku popyt napędzą nowe inwestycje
- 2024-04-05: Sprzedaż nagrań muzycznych rośnie w tempie prawie 20-proc. Streaming motorem napędowym, ale do łask wracają nośniki sprzed lat
- 2024-04-08: Całkowity zakaz sprzedaży e-papierosów jednorazowych może mieć skutek odwrotny do zamierzonego. Konsekwencje będą zarówno ekonomiczne, jak i zdrowotne
- 2024-03-29: Polacy jedzą coraz mniej jaj. Częściej sięgają po te z chowu alternatywnego, za które są skłonni zapłacić więcej
- 2024-03-18: Sieci handlowe i producenci żywności wycofują jaja z chowu klatkowego. Już co trzecie opakowanie jaj pochodzi z chowów alternatywnych
- 2024-03-19: Niska dostępność małych i tanich samochodów elektrycznych blokuje rozwój rynku. W ciągu kilku lat mają się pojawić modele w przystępnej cenie
- 2024-03-12: Wysokie ceny elektryków to duża bariera w rozwoju elektromobilności w Polsce. Większy wybór tańszych modeli mógłby pobudzić rynek
- 2024-02-19: Po trudnym 2023 roku branża piwowarska oczekuje ożywienia na rynku piwa. Od kilku lat udział w sprzedaży zwiększa piwo bezalkoholowe
- 2024-02-06: Wspólnoty i spółdzielnie mieszkaniowe coraz bardziej zainteresowane inwestycjami we własne źródła OZE. Nowe przepisy pozwalają im na tym zarabiać
- 2024-02-06: 200 stacji paliw działa już pod marką MOL. Koncern chce być wiceliderem polskiego rynku
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii
Jedynka Newserii
Konsument
T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii
T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.
Problemy społeczne
W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym
– Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.
Konsument
Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend
Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.
Partner serwisu
Szkolenia
Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.