Newsy

Kreatywność wśród najbardziej pożądanych cech na rynku pracy. Za kilka lat sztuczna inteligencja może to zmienić

2023-05-11  |  06:25
Mówi:Katarzyna Wszoła, dyrektorka ds. innowacji, Veolia Energia Polska

Krzysztof Jakubowski, dyrektor operacyjny, PlumResearch

Sebastian Kalemba, reżyser gry Wiedźmin 4, CD Projekt RED

  • MP4
  • Kompetencje miękkie wciąż plasują się w czołówce najbardziej pożądanych cech na rynku pracy, a firmy skarżą się zwłaszcza na niedobór pracowników charakteryzujących się twórczą postawą w myśleniu i działaniu. – Kreatywności możemy się nauczyć poprzez środowisko, w którym jesteśmy, poprzez narzędzia, których używamy, i ludzi, którymi się otaczamy – mówi Katarzyna Wszoła, dyrektorka ds. innowacji Veolia Energia Polska. Jak wskazuje, ogromną rolę odgrywają w tym menedżerowie zespołów i kadra zarządzająca. Ich zadaniem jest kreowanie takiego środowiska pracy, które będzie sprzyjać otwartości, innowacjom i popełnianiu błędów. W ciągu kilku najbliższych lat pojęcie kreatywności i zapotrzebowanie na tę cechę może jednak zredefiniować obserwowany w tej chwili popyt na sztuczną inteligencję.

    Kreatywność to jest paliwo rozwojowe, paliwo ewolucyjne niezbędne do tego, aby móc adaptować się w bardzo dynamicznie rozwijającym się świecie – mówi agencji Newseria Biznes Sebastian Kalemba, reżyser gry Wiedźmin 4 w CD Projekt RED.

    Z badań rynku pracy wynika, że kreatywność jest cechą bardzo poszukiwaną przez pracodawców i to nie tylko z branży kreatywnej. Według raportów ManpowerGroup na temat niedoborów talentów problemy z pozyskiwaniem pracowników z odpowiednimi kompetencjami ma prawie 3/4 polskich firm. W ubiegłym roku w Top 3 umiejętności najtrudniejszych do pozyskania znalazły się odporność na stres i umiejętność adaptacji, rzetelność i dyscyplina oraz właśnie kreatywność. W tegorocznej edycji raportu ManpowerGroup kreatywność – jako jedną z najbardziej poszukiwanych kompetencji miękkich – wymieniały przede wszystkim firmy z sektora usług komunikacyjnych, dóbr i usług konsumpcyjnych, energetyki i usług komunalnych oraz transportu i logistyki.

    – Kreatywność to umiejętność jak każda inna i praktycznie każdy jest w stanie się jej nauczyć. Trzeba mieć odpowiednie nastawienie, umieć się ukierunkować. Trzeba wiedzieć, jak ze sobą pracować, jak dawać sobie przestrzeń w bardzo świadomy sposób – mówi Sebastian Kalemba.

    – Ważne jest to, aby otworzyć się na czasami nieoczywiste nasze pomysły, sposoby działania, nieoczywiste spojrzenie na to, co się dzieje wokół nas. To potrafi doprowadzić do naprawdę ciekawych projektów – dodaje Katarzyna Wszoła.

    Jak wskazuje, na poziom kreatywności duży wpływ ma również środowisko w miejscu pracy i panująca w nim atmosfera. Chodzi o stworzenie w firmie takiej kultury pracy, która będzie sprzyjała otwartości, innowacjom, ale też popełnianiu błędów.

    – Jest szereg narzędzi i sprzyjających czynników wewnątrz organizacji, ale też otwartość ludzi, którzy zarządzają pracownikami wewnątrz organizacji – mówi dyrektorka ds. innowacji Veolia Energia Polska. Menedżerowie w firmach mają tu ogromne zadanie do wykonania. Ich rolą jest tworzenie takiego środowiska, w którym pracownicy mogą śmiało wyrażać swoje opinie, podsuwać nieoczywiste połączenia. Ważne jest to, w jaki sposób menedżerowie zarządzają swoim zespołem, w jakie narzędzia go wyposażają, ale także świadomość menedżera, jakie kompetencje ma i powinien mieć nasz pracownik, żeby móc się rozwijać kreatywnie, a tym samym całą naszą organizację.

    – Kreatywność można zdefiniować jako umiejętność rozwiązywania problemów. I kiedy pojawia się jednostka kreatywna, która jest w stanie je rozwiązywać i zaszczepić taką mentalność, budować pozytywny przykład, to zespół bardzo szybko to podłapie. Innymi słowy nawet jedna kreatywna osoba może bardzo dużo zmienić w zespole – dodaje Krzysztof Jakubowski, dyrektor operacyjny PlumResearch.

    Ekspert zauważa też, że na pojęcie kreatywności i zapotrzebowanie pracodawców na tę kompetencję w niedalekiej przyszłości może wpłynąć obserwowany właśnie popyt na sztuczną inteligencję, związany m.in. z pojawieniem się ChatGPT. Narzędzia oparte na AI pozwalają już firmom kreować np. ogromne ilości treści przy niewielkim zaangażowaniu pracowników. Z drugiej strony są też szansą na odciążenie ich z części czasochłonnych, prostych zadań, zostawiając więcej czasu i przestrzeni na kreatywne myślenie.

    Kreatywność tak naprawdę dużo kosztuje, przede wszystkim dużo energii. Często dochodzimy do końca procesu kreatywnego długo, zaniedbując albo nawet pomijając przy tym inne aspekty życia. Teraz może się okazać, że osoby kreatywne dzięki AI będą w stanie załatwiać wiele prozaicznych rzeczy, poświęcając więcej czasu na kreatywność. Uważam, że AI w dużym stopniu jej pomoże – mówi Krzysztof Jakubowski.

    – W tym momencie mam wrażenie, że ludzie są trochę przerażeni AI, a ja to postrzegam jako szansę. Trzeba wskoczyć na ten wagon i po prostu czerpać z tych dobrodziejstw techniki i nauki – dodaje Sebastian Kalemba. – Nie jesteśmy w stanie uniknąć czy jakkolwiek przeciwstawić się ewolucji, ona trwa i trzeba się w jakiś sposób zaadaptować.

    O zapotrzebowaniu na kreatywność i jej rozwijaniu w miejscu pracy eksperci rozmawiali podczas jednego z ostatnich Thursday Gathering, cyklicznych imprez, które przyciągają społeczność innowatorów i zachęcają do dyskusji na najbardziej palące tematy z obszaru gospodarki, technologii i społeczeństwa. Spotkania są otwarte dla wszystkich i odbywają się w każdy czwartek w warszawskim Varso przy ulicy Chmielnej. Ich organizatorem jest Fundacja Venture Café Warsaw i jej partnerzy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Konkurs Polskie Branży PR

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Gospodarka

    Sektor MŚP wyczekuje cofnięcia Polskiego Ładu. W 2025 roku mały biznes może liczyć na więcej korzystnych zmian

    Obrona interesów MŚP w postępowaniach interwencyjno-procesowych oraz uruchomienie mediacji pomiędzy organami administracji i przedsiębiorcami będą priorytetami w nowej kadencji Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorstw. Od czerwca to stanowisko piastuje Agnieszka Majewska. Jak wskazuje, najpilniejszą potrzeba jest jednak reforma danin publicznych, przede wszystkim zmiana sposobu rozliczania składki zdrowotnej. – Przedsiębiorcom mocno zależy, żeby wrócić do tego, co było przed Polskim Ładem. W tej chwili niektórzy zgłaszają się do Biura Rzecznika MŚP, wskazując, że płacą składki w wysokości ok. 300 tys. zł, to są olbrzymie pieniądze – mówi Agnieszka Majewska. Koalicjanci w rządzie mają jednak różne pomysły na tę reformę.

    Problemy społeczne

    Pielęgniarki narzekają na przeciążenie pracą i braki kadrowe. Jest to odczuwalne zwłaszcza dla młodego personelu

    Niemal 3/4 pielęgniarek pozytywnie ocenia swoją satysfakcję zawodową z pracy, przede wszystkim doceniając zróżnicowanie zajęć i dobre relacje ze współpracownikami – wynika z badania SGGW w Warszawie. Duża grupa, zwłaszcza młodych osób wchodzących do zawodu, narzeka jednak na przeciążenie pracą i niedobór personelu. Obecnie Polska jest jednym z krajów o najniższej liczbie pielęgniarek, a ich średnia wieku to ponad 54 lata. Liczba odejść z zawodu będzie więc rosła z roku na rok.

    Prawo

    Prace nad przepisami o asystencji osobistej na ostatniej prostej. Pomoże ona zaktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnościami i ich opiekunów

    Osoby z niepełnosprawnościami czekają na ustawowe uregulowanie asystencji osobistej. Jak zapowiedział w czerwcu Łukasz Krasoń, pełnomocnik rządu ds. osób z niepełnosprawnościami, projekt przepisów jest już na ostatniej prostej. Upowszechnienie się asystencji osobistej pozwoliłoby sporej grupie osób z niepełnosprawnościami na bardziej aktywne życie, także pod względem zawodowym. Z danych GUS wynika, że tylko 19,6 proc. z nich jest aktywnych zawodowo. – Asystencja osobista jest jak tlen i zapewnia możliwości niezależnego życia – mówi prezeska Fundacji Centrum Edukacji Niewidzialna Małgorzata Szumowska.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.