Mówi: | Andrew Highcock |
Funkcja: | prezes |
Firma: | Kompania Piwowarska |
Liczba wypadków z udziałem osób po spożyciu alkoholu niższa o ponad 11 proc. Rośnie świadomość społeczeństwa na temat odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu
Ze statystyk policyjnych wynika, że w 2015 roku zmniejszyła się liczba wypadków, w których uczestniczyły osoby po spożyciu alkoholu – było ich 11,2 proc. mniej niż rok wcześniej. Świadomość społeczeństwa na temat odpowiedzialnej konsumpcji alkoholu rośnie m.in. dzięki kampaniom organizowanym przez producentów piwa. Kompania Piwowarska wystartowała z nową akcją „Bądź mądry”, w której przy wsparciu znanych blogerów i za pomocą specjalnie zaprojektowanych koszulek promuje trzeźwość wśród kierowców, a także niespożywanie alkoholu przez kobiety w ciąży i nieletnich.
– Piwo jest z nami od tysięcy lat i zawsze było napojem spożywanym podczas spotkań towarzyskich. Zarówno dla Kompanii Piwowarskiej, jak i dla całej branży kluczowe jest to, by ludzie rozumieli, że piwo jest napojem, który należy pić w sposób umiarkowany i odpowiedzialny. Od wielu lat prowadzimy różne kampanie, które edukują naszych konsumentów w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Andrew Highcock, prezes Kompanii Piwowarskiej.
Alkohol, nawet w małym stężeniu, może nieść ze sobą zagrożenia. Dlatego Kompania Piwowarska promuje odpowiedzialną konsumpcję i ostrzega przed prowadzeniem samochodu po spożyciu alkoholu i przed konsekwencjami sięgania po alkohol przez kobiety w ciąży oraz przez nieletnich.
– W odniesieniu do kierowców podejmujemy szereg działań. Jednym z nich jest strona internetowa abcalkoholu.pl. Oferujemy też specjalną aplikację mobilną, która jest „alkomatem w telefonie” i pozwala sprawdzić orientacyjny poziom alkoholu w organizmie – wskazuje Highcock.
Bezpłatną aplikację mobilną Sprawdź Promile dotychczas pobrało na telefon ponad 280 tys. ludzi.
– Wśród licznych inicjatyw, które prowadzimy, jest również „Trzeźwobus”. W ubiegłym roku odwiedził 9 dużych imprez plenerowych i muzycznych, podczas których 28 tys. osób miało się okazję przebadać alkomatem. Tylko na tegorocznym Przystanku Woodstock skorzystało z tej możliwości 35 tys. osób. To o 50 proc. więcej niż w ubiegłym roku – mówi prezes Kompanii Piwowarskiej.
Łącznie liczba osób zaangażowanych w programy podniesienia świadomości bezpieczeństwa na drodze prowadzone przez Kompanię Piwowarską wyniosła w ubiegłym roku ponad 460 tys. Takie inicjatywy przynoszą efekty. Z raportu „Wypadki drogowe w Polsce w 2015 roku” przygotowanego przez Biuro Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji wynika, że w 2015 roku liczba wypadków, w których uczestniczyły osoby po spożyciu alkoholu, spadła o 11,2 proc. w porównaniu z 2014 rokiem. O ponad 14 proc. spadła liczba wypadków spowodowanych przez takie osoby.
– Według naszego wewnętrznego raportu CSR nasze przekazy dotyczące negatywnych konsekwencji spożywania alkoholu w ciąży w ubiegłym roku dotarły do blisko 1,35 mln Polaków – dodaje Highcock.
W ramach przeciwdziałania sprzedaży alkoholu nieletnim przede wszystkim przed imprezami masowymi Kompania Piwowarska szkoli sprzedawców, jak reagować w sytuacji, gdy nastolatek próbuje kupić alkohol. Ostatnie badania CBOS przeprowadzone na zlecenie ZPPP „Browary Polskie” pokazują, że dorośli mają ogromny udział w inicjacji alkoholowej młodzieży. Uczestniczący w badaniu nastolatkowie deklarowali, że w takiej sytuacji najczęściej alkohol pochodził od dorosłych znajomych, którzy kupili niepełnoletniemu napoje procentowe (34,2 proc.), albo od domowników, którzy poczęstowali nastolatka alkoholem np. podczas rodzinnej uroczystości (33,8 proc.). To udowadnia, jak istotne jest to, by dorośli nie ułatwiali niepełnoletnim dostępu do alkoholu.
– Dotychczas promowanie niespożywania alkoholu w ciąży, niesprzedawania alkoholu nieletnim i nieprowadzenia samochodu po alkoholu to były trzy odrębne inicjatywy. Teraz łączymy je pod wspólnym szyldem w ramach kampanii „Bądź mądry” – zapowiada prezes Kompanii Piwowarskiej.
Kampania ruszyła 11 sierpnia i nawiązuje do znanego mema z facebookowego profilu „Bądź jak oni”, który w krótkim czasie zgromadził na Facebooku ponad 130 tys. fanów.
– Chcemy lepiej wykorzystywać popularne kanały komunikacji w internecie i dlatego stworzyliśmy serię filmów we współpracy z 10 popularnymi blogerami, którzy podzielają naszą troskę o umiarkowaną i odpowiedzialną konsumpcję alkoholu – wskazuje Highcock.
Na potrzeby kampanii powstała seria 30-sekundowych filmików z udziałem blogerów, m.in. Michała Góreckiego, Malwiny Bakalarz, Michała Kopika czy Natalii Tur. Każdy umieścił film z własnym przesłaniem w swoich kanałach social media, m.in. na Instagramie, YouTube i Facebooku. Bohaterowie filmów są też ubrani w koszulki zaprojektowane specjalnie na potrzeby akcji: ze znaczkiem „Nigdy nie jeżdżę po alkoholu” (i hasłem „Jestem mądry/a i dobrze się prowadzę”), „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” (i hasłem: „Jestem mądry, trzeźwy i przystojny” lub „Jestem mądra, trzeźwa i seksowna”) oraz „W ciąży nie piję alkoholu” (z hasłem: „Jestem mądra i to mi nie ciąży”).
– W kampanii „Bądź mądry” mamy do zakomunikowania bardzo ważny przekaz. Jednocześnie rozumiemy, że jeżeli chcemy zyskać wsparcie dla tej inicjatywy, to musimy ten przekaz podawać w sposób lekki, bez moralizowania. Koszulki z mądrymi hasłami mają zachęcić ludzi, by dołączyli do naszej akcji. To nasz wkład w promowanie odpowiedzialnej i umiarkowanej konsumpcji alkoholu – podkreśla Andrew Highcock.
Czytaj także
- 2025-04-04: Wykluczenie cyfrowe szczególnie dotyka generacji silver. T-Mobile wystartował z darmowymi kursami z obsługi smartfona
- 2025-04-04: Spada spożycie alkoholu wśród młodzieży. Coraz mniej nastolatków wskazuje na jego łatwą dostępność
- 2025-03-25: Brakuje kompleksowej strategii dotyczącej uzależnień dzieci i młodzieży. Problemem nie tylko alkohol i nikotyna
- 2025-03-21: Rośnie zainteresowanie białymi rybami jak dorsz czy mintaj. W Polsce zaledwie 5–10 proc. sprzedaży pochodzi ze zrównoważonych połowów
- 2025-03-20: Prace nad deregulacją przyspieszają. Przedsiębiorcy wyczekują korzystnych zmian
- 2025-03-07: Polska w końcówce europejskiej stawki pod względem udziału kobiet w zarządach spółek. Zmienić ma to unijna dyrektywa
- 2025-03-06: Joanna Liszowska: Kobiety powinno się doceniać na co dzień. Ale 8 marca można szczególnie wyrazić swoją sympatię
- 2025-03-26: Złoto przebiło barierę 3 tys. dol. za uncję. Sytuacja na świecie wskazuje na dalsze wzrosty cen
- 2025-03-04: Anna Dec: Za mówienie kontrowersyjnych rzeczy byłam karcona w szkole przez rówieśników. Teraz w pracy jestem za to doceniana
- 2025-03-13: Ekonomiczna dostępność alkoholu rośnie. To zwiększa jego konsumpcję i prowadzi do uzależnień
Kalendarium
Więcej ważnych informacji
Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Prawo

400 gmin w Polsce nie ma na swoim terenie apteki i sytuacja co roku się pogarsza. Samorządowcy apelują o zmiany w prawie
W ciągu ostatnich kilku lat, od wejścia w życie przepisów Apteka dla Aptekarza, zamknięto ponad 2,2 tys. aptek w Polsce, a około 400 gmin nie posiada na swoim terenie apteki. Trzech na pięciu Polaków, aby kupić leki, musi się udać po nie do innej miejscowości. Sygnatariusze listu otwartego do minister zdrowia przygotowanego przez Koalicję „Na pomoc niesamodzielnym” apelują o zmianę priorytetów w legislacji dotyczącej rynku aptek. Wzywają też do podjęcia systemowych działań przeciwdziałających wykluczeniu zdrowotnemu ze względu na miejsce zamieszkania.
Bankowość
1 mln zł na innowacyjne rozwiązania dla miast. Granty mogą otrzymać naukowcy i start-upy

Niskoemisyjny transport, oszczędzanie zasobów, zarządzanie odpadami czy walka z zanieczyszczeniami – to część wyzwań, które stawia przed miastami szybko rosnąca liczba mieszkańców. Na przynajmniej część z nich odpowiedzią mogą być innowacje, które mogą pomóc także w adaptacji miast do zmiany klimatu. To właśnie innowacyjnych rozwiązań wspierających zrównoważony rozwój miast poszukuje ING Bank Śląski w nowej edycji Programu Grantowego. Do młodych naukowców i start-upów trafi 1 mln zł.
Telekomunikacja
Obciążenia regulacyjne uderzają w branżę nowych technologii i start-upy. To może hamować innowacje

Nadmierne obciążenia biurokratyczne i wysokie koszty prawne są wskazywane przez wiele start-upów jako bariery, które są najtrudniejsze do pokonania w ich działalności – wynika z raportu „Polskie Startupy 2024”. To sprawia, że część z nich szuka możliwości przeprowadzki za ocean – ze stratą dla innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki. Również w branży ICT o potrzebie deregulacji mówi się od lat, bo to przeszkadza jej w globalnym wyścigu technologicznym.
Partner serwisu
Szkolenia

Akademia Newserii
Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.