Newsy

Maleją zatory płatnicze i zadłużenie Polaków. Spadły też koszty ściągania przeterminowanych długów.

2013-08-28  |  06:25

Polskie firmy wydały w lipcu znacznie mniej pieniędzy na dochodzenie przeterminowanych należności. Przez ostatnie 4 i pół roku przeznaczały na ten cel średnio 8% wszystkich kosztów. Teraz udział ten spadł do 7,2%. Maleją także zatory płatnicze, które są jedną z najpoważniejszych barier w rozwoju polskich przedsiębiorców. Spada również wartość zadłużenia Polaków.

Raport Krajowego Rejestru Długów pokazuje, że w lipcu znacznie poprawiła się sytuacja polskich firm w zakresie ściągania należności. Indeks Należności Przedsiębiorstw, który uwzględnia sześć obszarów związanych należnościami, po trwającej od października 2012 r. stagnacji na niskim poziomie, wzrósł o 3,5 punktu procentowego. To najsilniejsze odbicie w historii tego wskaźnika.

Podczas ostatniego badania ten indeks wzrósł aż o 3,5 punktu, to jest najwyższe notowanie od 2011 roku. Co za tym idzie, poprawia się sytuacja finansowa polskiego przedsiębiorcy, maleją zatory płatnicze – podkreśla w rozmowie z Agencją Informacyjną Newseria Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów. – Jeszcze kwartał temu 27,7 proc. polskich przedsiębiorców mówiło o tym, że ma w swoim portfelu przeterminowane należności, że są to należności spowodowane zatorami płatniczymi. W tej chwili ten odsetek spadł do 24,5 proc.

Duży wpływ na poprawę wskaźnika miało to, że wzrosła liczba firm, które mają małe problemy ze ściąganiem należności lub nie mają ich wcale. To oznacza zmniejszenie tzw. zatorów płatniczych, czyli przeterminowanych należności, które są zagrożeniem dla płynności finansowej firm i wiążą się z dodatkowymi kosztami.

 – Zatory płatnicze są jedną z ważniejszych barier w prowadzeniu działalności gospodarczej dla polskiego przedsiębiorcy. Jeżeli obserwujemy w  tej chwili spadek tego zjawiska, to na pewno przełoży się to na wzrost dynamiki polskiej gospodarki. Zostaną zniesione bariery w inwestowaniu, bariery w zatrudnianiu nowych pracowników, zwiększeniu zatrudnienia, podniesieniu pensji, wprowadzeniu nowych produktów na rynek, a więc to jest bardzo dobry symptom – tłumaczy Adam Łącki.

Z raportu KRD wynika, że ponad 15 proc. polskich przedsiębiorców nie ma problemów ze ściąganiem należności. To o 5 punktów procentowych więcej niż w kwietniu tego roku. Z 5,9 proc. do ponad 10 proc. wzrósł również odsetek firm, które nie przewidują żadnych problemów w tym obszarze w przyszłości. W lipcu wzrósł odsetek firm, dla których nieuregulowane należności stanowią mniej niż 10 proc. portfela. Ich udział wyniósł ponad 27 proc. Równocześnie zmalał średni okres przeterminowania należności, który w lipcu wyniósł 4,3 miesiąca.

Zatory płatnicze na pewno najbardziej w tej chwili dotykają branżę budowlaną. Z tym problemem borykamy się przynajmniej od 2 lat – podkreśla Łącki i przyznaje: – Mówi się, że zatory płatnicze w branży budowlanej to już ponad 1,5 mld złotych. Inne badania mówią, że zatory płatnicze w branży budowlanej to już około 2 mld złotych, więc trudno tutaj o takie wiarygodne dane.

Mimo poprawy sytuacji w lipcu, aż 34 proc. (o 1,4 punktu procentowego mniej niż w kwietniu) przedsiębiorstw deklarowało, że z uwagi na przeterminowane należności kontrahentów muszą ograniczać swoje inwestycje.

Równocześnie z poprawą sytuacji przedsiębiorstw zmalała także wartość zadłużenia Polaków. Choć liczba osób zarejestrowanych w KRD nie zmieniła się i pozostaje na poziomie ok. 1,8 mln osób, to łączny dług skurczył się z 19 do 17 mld zł.

Statystyczny polski dłużnik-konsument to mężczyzna w wieku między 36 a 45 lat, mieszkający w województwie mazowieckim albo śląskim. Jego średnie zadłużenie nie przekracza 10 tys. złotych – dodaje Łącki.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.