Newsy

PGE z coraz większym zaangażowaniem w sport i kulturę. Wydatki na ten cel zwracają się ośmiokrotnie

2023-05-24  |  06:25
Mówi:Wojciech Dąbrowski, prezes PGE
Otylia Jędrzejczak, prezes Polskiego Związku Pływackiego
Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu
  • MP4
  • 6 mln osób wzięło w ubiegłym roku udział w wydarzeniach kulturalnych wspieranych przez PGE Polską Grupę Energetyczną – wynika z raportu sponsoringowego spółki. W kulturalnych projektach edukacyjnych dla dzieci i młodzieży uczestniczył średnio co czwarty uczeń w Polsce. W drugim filarze działalności sponsoringowej PGE, czyli sporcie, także są wymierne efekty wsparcia – profesjonalni sportowcy wspierani przez spółkę zdobyli blisko 250 medali na zawodach rangi mistrzostw świata i Europy. Jak podkreślają jej przedstawiciele, w ubiegłym roku każda wydana na sport i kulturę złotówka zwróciła się ponad ośmiokrotnie.

     PGE Polska Grupa Energetyczna znana jest przede wszystkim z tego, że na co dzień zapewnia bezpieczeństwo energetyczne milionom Polaków, ale sponsoring odgrywa w naszej działalności bardzo ważną rolę. Traktujemy go jako służbę społeczeństwu – mówi agencji Newseria Biznes Wojciech Dąbrowski, prezes zarządu PGE Polskiej Grupy Energetycznej. – Nasza działalność sponsoringowa opiera się na dwóch głównych filarach, czyli sporcie i kulturze.

    Opublikowany właśnie Raport Sponsoringowy za 2022 rok pokazuje dużą skuteczność działań sponsoringowych podejmowanych przez spółkę. Wynika z niego, że w ubiegłym roku efektywność sponsoringu PGE wyniosła 817 proc.

    To oznacza, że każda złotówka zainwestowana przez nas w sport i kulturę przyniosła nam 8 zł zysku w ekwiwalencie, czyli zwróciła się aż ośmiokrotnie – mówi Wojciech Dąbrowski. – Nie jesteśmy spółką, która potrzebuje promocji swojego brandu, bo PGE jest powszechnie znana Polakom. Ten ekwiwalent jest ważny, ale najważniejsze jest zaangażowanie społeczne.

    Z lutowego badania, przeprowadzonego na zlecenie PGE przez Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna, wynika, że świadomość społeczna dotycząca działalności sportowej i kulturalnej realizowanej przez spółkę jest wśród Polaków bardzo wysoka. Blisko 49 proc. badanych wskazała PGE jako sponsora polskiego sportu, a wśród osób zainteresowanych wspieranymi dyscyplinami odsetek ten przekracza 55 proc. Ponad trzy czwarte respondentów wskazało spółkę jako sponsora kultury, z czego 46 proc. dorosłych Polaków zgodziło się ze stwierdzeniem, że marka PGE jest mecenasem kultury wysokiej.

    Z raportu sponsoringowego za 2022 rok wynika, że w instytucjach kultury wspieranych przez PGE tylko w ubiegłym roku zostało zorganizowanych ponad 6 tys. wydarzeń, w których wzięło udział 6 mln osób. Ze wsparcia spółki w 2022 roku korzystały cztery muzea – Muzeum Narodowe w Krakowie, Muzeum Narodowe w Warszawie, Muzeum Narodowe w Lublinie i Muzeum Zamku Królewskiego na Wawelu. W 2023 roku dołączyło do nich Muzeum Narodowe w Kielcach. W ramach projektu „Dumni z historii” spółka angażuje się też w inicjatywy związane z dbaniem o pamięć historyczną i tożsamość narodową, współpracując m.in. z Muzeum Powstania Warszawskiego czy Muzeum Dzieci Polskich – ofiar totalitaryzmu w Łodzi. Sponsoruje także 16 filharmonii i instytucji muzycznych w całym kraju. 

    – Cieszymy się, że biznes, duże przedsiębiorstwa wspierają naszą działalność kulturalną i edukacyjną, rozumiejąc, że sztuka jest czymś niezwykle istotnym, a edukacja kulturalna to inwestycja w naszą przyszłość. Dlatego każda złotówka przeznaczona na naszą działalność jest wykorzystana bardzo pieczołowicie – mówi Andrzej Kosendiak, dyrektor Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. – Przede wszystkim skupiamy się na działalności edukacyjnej, bo takie jest zainteresowanie PGE. Prowadzimy bardzo szeroką działalność koncertową w Polsce i w wielu krajach na świecie, ale również jesteśmy bardzo lokalni. Mamy setki tysięcy dzieci, młodzieży, starszych osób objętych naszą ofertą edukacyjną. Zaczynamy od edukacji prenatalnej, bo uczymy przyszłe mamy i ojców śpiewania kołysanek swoim dzieciom.

    – W ramach naszych działań szalenie ważne jest dla nas to, żeby podnosić ich możliwości obcowania z kulturą i sztuką, a także upowszechniać sport wśród dzieci i młodzieży – podkreśla prezes PGE. – W ubiegłym roku blisko milion polskich uczniów odwiedziło placówki kulturalne – muzea i filharmonie – których jesteśmy sponsorem. To oznacza, że średnio co czwarty uczeń w Polsce miał okazję obcować z kulturą wyższą. Dodatkowo 18 tys. dzieci uczestniczyło też w zajęciach sportowych organizowanych przez podmioty sponsorowane przez PGE Polską Grupę Energetyczną, uprawiając różne dyscypliny sportowe. 

    Jednym z elementów sponsoringu sportu PGE jest zapewnianie środków finansowych na rozwój infrastruktury do uprawiania sportu przez dzieci i młodzież oraz propagowanie aktywności fizycznej wśród uczniów. W ubiegłym roku – w ramach programu „PGE Junior” – spółka współpracowała z 25 akademiami sportowymi z takich dyscyplin jak piłka nożna, koszykówka, siatkówka, ale także judo i łyżwiarstwo.

    Jesteśmy także partnerem ogólnopolskiej akcji „Chodź na łyżwy”, prowadzonej już od kilku lat. Zimą jest to jeden z naszych głównych projektów sponsoringowych, w ramach którego zachęcamy do wspólnego, rodzinnego spędzania czasu, sponsorujemy łyżwy, zapewniamy opiekę trenerów – mówi Wojciech Dąbrowski.

    W projekcie „Zimowy PGE Narodowy w Trasie", który zachęca całe rodziny do uprawiania łyżwiarstwa, w ubiegłym roku wzięło udział 420 tys. osób w 10 polskich miastach.

     Oczywiście wspieramy również zawodowy sport. Jesteśmy sponsorem PGE Ekstraligi Żużlowej, PGE Skry Bełchatów, PGE Stali Mielec, czy PGE Spójni Stargard. Jesteśmy także mecenasem Polskiego Związku Łyżwiarstwa Szybkiego, Figurowego, Polskiego Związku Żeglarskiego, Polskiego Związku Pływackiego i wielu innych organizacji sportowych – wymienia prezes PGE.

    Wsparcie sponsora jest jednym z głównych czynników umożliwiających rozwój danej dyscypliny sportu. Jako polskie związki sportowe posiadamy budżety z Ministerstwa Sportu i Turystyki, ale one zawsze są niewystarczające. Dlatego ta współpraca ze sponsorem jest dla nas bardzo ważna – dodaje Otylia Jędrzejczak, prezes Polskiego Związku Pływackiego. – Dzięki współpracy z PGE możemy m.in. uruchamiać projekty upowszechniające sport i zachęcające młodych adeptów do uprawiania danej dyscypliny. Możemy też robić rzeczy, na które wcześniej nie było nas stać, współpracować z wykwalifikowaną kadrą, organizować zgrupowania czy wyjazdy dla zawodników, które wcześniej były dla nas poza kosztem, zakupić dodatkowy sprzęt i dodatkowe materiały niezbędne do tego, żeby zawodnicy mogli zdobywać medale.

    W 2022 roku wspierani przez PGE sportowcy profesjonalni zdobyli blisko 250 medali na zawodach rangi mistrzostw świata i Europy.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Forum Sektora Kosmicznego 4 czerwca 2024

    European Financial Congress 2024

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Problemy społeczne

    Tylko co 20. palacz jest w stanie samodzielnie rzucić papierosy. Dziś Światowy Dzień Bez Papierosa

    Niemal co trzeci dorosły Polak przyznaje się do palenia papierosów. Ta liczba świadczy o porażce polskiej polityki zdrowotnej, w ramach której zakładano redukcję udziału palaczy w społeczeństwie do 5 proc. przed 2030 rokiem. Taki sukces zanotowała Szwecja, w której odsetek palaczy spadł w latach 2008–2023 z 15 proc. do 5,6 proc. Tymczasem wachlarz chorób wywołanych wdychaniem papierosowego dymu jest bardzo szeroki. Najgroźniejsze z nich, oprócz nowotworów, są związane z układem oddechowym i sercowo-naczyniowym jak np. żylna choroba zakrzepowo-zatorowa. 31 maja obchodzona jest 37. rocznica Światowego Dnia Bez Papierosa.

    Prawo

    Po wyborach wiele tematów w Komisji Europejskiej będzie kontynuowanych. Wśród nich Zielony Ład czy działania na rzecz solidarności z Ukrainą

    Jest mało prawdopodobne, by po czerwcowych wyborach do europarlamentu nowa Komisja Europejska radykalnie zmieniła kierunek w wielu kluczowych tematach. Dotyczy to głównie Europejskiego Zielonego Ładu. Wśród priorytetów Brukseli, które w nowej kadencji będą z pewnością kontynuowane, wymienia się także kwestie związane z cyberbezpieczeństwem i digitalizacją na terenie Wspólnoty. W Polsce wybory do europarlamentu odbędą się w niedzielę, 9 czerwca.

    Problemy społeczne

    W strefach objętych konfliktem żyje 400 mln dzieci. Najtrudniejsza sytuacja jest w Strefie Gazy, gdzie w ciągu kilku miesięcy zginęło ponad 12 tys. dzieci

    Według UNICEF jedno na pięć dzieci żyje w strefach objętych konfliktami lub z nich ucieka. Organizacja Narodów Zjednoczonych w latach 2005–2022 zweryfikowała ponad 315 tys. poważnych naruszeń praw dziecka na obszarach objętych konfliktem. Najtrudniejsza sytuacja panuje w Strefie Gazy, gdzie tylko w tym roku zginęło więcej dzieci niż w 2022 roku na całym świecie.  Wojna zabiera dzieciom to, co najważniejsze, czyli poczucie bezpieczeństwa i znacząco wpływa na ich rozwój – alarmuje Polska Akcja Humanitarna.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.