Newsy

Na Boże Narodzenie wydamy średnio 720 zł. Święta sfinansujemy z własnych oszczędności i bieżących dochodów

2017-11-06  |  06:35
Mówi:Anna Karasińska, ekspert badań rynkowych Provident Polska

Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji Provident Polska

  • MP4
  • Na zorganizowanie tegorocznych świąt Bożego Narodzenia przeznaczymy średnio 720 zł – wynika z Barometru Providenta. Co czwarta osoba zamknie się w kwocie 400 zł, ale co dziewiąty wyda ponad 1 tys. zł. Jednocześnie 40 proc. Polaków deklaruje, że nie będzie się ograniczać do najtańszych produktów. Większość sfinansuje święta z bieżących dochodów, a 40 proc. wykorzysta oszczędności. Na pożyczki zdecyduje się zaledwie 2–3 proc.

     W tym roku Polacy na święta Bożego Narodzenia planują wydać średnio kwotę 720 zł. W tej kwocie kryją się zarówno duże, świąteczne, wigilijne kolacje, jak i zakupy prezentów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Anna Karasińska, ekspert ds. badań rynkowych w Provident Polska.

    Wysokość świątecznego budżetu – według ekspertów Providenta – determinują dwa zasadnicze czynniki. Z jednej strony jest to wysokość dochodów gospodarstwa domowego – im wyższe, tym większe planowane wydatki.

     Najuboższe osoby, czyli z gospodarstw domowych, gdzie przychód miesięczny jest do 2 tys. zł, wydadzą na święta 380 zł, natomiast z gospodarstw nieco zamożniejszych, gdzie dochód miesięczny jest większy bądź równy 5 tys. zł, kwoty te będą oscylowały wokół 1 tys. zł – wskazuje Karasińska.

    Drugim czynnikiem, który wyraźnie koreluje z wysokością wydatków, jest wiek. Najniższe kwoty na zorganizowanie świąt deklarują osoby w wieku 15–24 lata (470 zł) i seniorzy (530 zł). Osoby w wieku 25–59 lat, najczęściej o stabilnej sytuacji zawodowej, wydadzą ponad 800 zł. Single wydadzą 430 zł, a gospodarstwa dwuosobowe – 680 zł. Dla rodzin 3–5 osobowych wydatki sięgną 850–900 zł.

    Z Barometru Providenta wynika, że zdecydowana większość Polaków nie będzie się zapożyczać, aby zorganizować Boże Narodzenie. Przeważnie wykorzystamy zgromadzone oszczędności lub bieżące dochody.

     Prawie 3/4 ankietowanych powiedziało, że główne środki przeznaczy z bieżących dochodów, 40 proc. wskazało, że będzie się wspierało oszczędnościami, które udało im się odłożyć w ciągu roku. Znacznie mniej, bo jedynie 2–3 proc. osób, będzie się wspierało pożyczkami ze strony rodziny bądź instytucji finansowych, banków czy firm pożyczkowych. Jedynie 3 proc. mówi, że na organizację świąt przeznaczy środki z programu Rodzina 500 plus – mówi Karolina Łuczak, kierownik ds. komunikacji w Provident Polska.

    Boże Narodzenie oznacza wydatki nie tylko na przygotowanie wigilijnej kolacji, lecz także na prezenty. Na otrzymanie prezentu liczy 76 proc. Polaków. Pod choinką upominków raczej nie spodziewają się znaleźć osoby samotne i seniorzy.

     Pod świątecznym drzewkiem oczekujemy przede wszystkim książek, kosmetyków, płyt i ubrań. Jest tu znaczna różnica między mężczyznami a kobietami, bo mężczyźni dodatkowo stawiają na elektronikę i gadżety, a dla kobiet najbardziej oczekiwanymi upominkami są kosmetyki i ubrania – wymienia Karolina Łuczak. – Ok. 15 proc. Polaków chciałoby w ramach prezentu otrzymać pieniądze bądź voucher do wykorzystania na zakupy – dodaje.

    Eksperci Providenta podkreślają, że planując świąteczne wydatki, warto zachować rozsądek. Z jednej strony święta są okazją do tego, by spełniać marzenia bliskich o wyjątkowych prezentach, z drugiej zaś na domowy budżet musimy patrzeć długofalowo, tak, by w kolejnych tygodniach czy miesiącach nie zabrakło nam środków na inne ważne wydatki.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.