Newsy

Nie tyko Nigeria – Polska chce podbić inne rynki afrykańskie

2013-04-19  |  06:43

Angola, RPA i Kenia – to kolejne kraje afrykańskie, w których resort gospodarki chce promować polskich przedsiębiorców. Zakończona 12 kwietnia wizyta premiera Donalda Tuska w Nigerii zapoczątkowała cykl wizyt przedstawicieli polskiego rządu w państwach afrykańskich w ramach programu Go Africa. Ministerstwo Gospodarki w przyszłym roku planuje zwiększyć środki przeznaczane na promocje w strategicznie ważnych krajach.

 – Go Africa jest programem, który ma działać przez wiele lat – mówi Agencji Informacyjnej Newseria wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik. – Otwieramy się dopiero na nowe rynki, musimy pokazać je przedsiębiorcom, dać poczucie stabilności poprzez podpisanie porozumień gospodarczych i polityczno-gospodarczych.

Tak jak miało to miejsce w Nigerii. Podczas trwającego w dniach 10-12 kwietnia Polsko-Nigeryjskiego Forum Gospodarczego podpisano porozumienia między polskim resortem spraw zagranicznych i jego nigeryjskim odpowiednikiem, a także między polskim Ministerstwem Gospodarki a nigeryjskim Ministerstwem Handlu i Inwestycji. Według Ilony Antoniszyn-Klik, podobne umowy powinny być zawarte także z innymi rozwijającymi się krajami afrykańskimi.

 – Patrzyliśmy na kraje, które mają największy potencjał wzrostu, aby nasz biznes mógł razem z tym rynkiem rosnąć. Muszę powiedzieć, że cykl imprez, jaki zapowiada się w związku ze współpracą polsko-afrykańską, przerósł nasze oczekiwania – mówi wiceminister gospodarki.

Planowane zacieśnienie współpracy gospodarczej z krajami Afryki nie będzie jednak proste.

 – Trzeba się nauczyć biznesu na tych rynkach – zauważa wiceminister. – Nie ma tam zunifikowanego systemu prawnego, jak w Europie, trzeba więc uczyć się każdego rynku osobno.

Kolejna okazja do zacieśniania relacji gospodarczych już za miesiąc. Przedstawiciele niektórych państw Afryki mają być obecni m.in. na największej imprezie biznesowej w Europie Centralnej, a więc w Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach w dniach 13-15 maja br. W październiku natomiast mają zostać wznowione wizyty polskich delegacji w krajach afrykańskich. Po Nigerii przedstawiciele Polski planują odwiedzić Angolę oraz RPA i Kenię, a także Algierię, z którą Polska już stale współpracuje.  

Nawet kilkadziesiąt milionów na współpracę z Afryką

 – Najpierw rozpoznamy rynki afrykańskie, a od 2014 r. będziemy chcieli zwiększyć dofinansowanie przeznaczone na współpracę z nimi. Chcemy, by w kolejnym roku jeździły tam już regularne misje gospodarcze – zapowiada Ilona Antoniszyn-Klik.  

Obecnie na rozwój współpracy gospodarczej z krajami Afryki Polska przeznacza kilka milionów złotych, natomiast planowane jest zwiększenie tej puli nawet do kilkudziesięciu milionów. Środki na ten cel mają pochodzić m.in. z nowego unijnego budżetu na lata 2014-2020.

Zdaniem wiceminister gospodarki trudno na razie mówić o wymiernych skutkach bliższej współpracy.

 – Ciężko narzucać firmom cele, nakazywać im, że mają zwiększać obroty, jeżeli to się im nie będzie opłacało – mówi Antoniszyn-Klik. – Nasze zadanie to stworzenie warunków dla firm i jesteśmy przekonani, że spowoduje to zwiększenie obrotów. Mimo kryzysu zwiększamy nasz eksport, szczególnie do krajów byłego ZSRR. Sądzę, że podobnie będzie w przypadku innych krajów, które uznajemy za perspektywiczne, takie jak kraje afrykańskie.  

Afryka jest rejonem, który rozwija się w ostatnich latach bardzo szybko. W następnych dziesięcioleciach wielu ekspertów przewiduje wzrost przekraczający 7 proc. rocznie. Co więcej, w ciągu 10-15 lat ten kontynent ma wyprzedzić Półwysep Arabski pod względem wielkości dostaw gazu i ropy.

Czytaj także

Kalendarium

Więcej ważnych informacji

Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

Jedynka Newserii

Jedynka Newserii

Konsument

T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

Problemy społeczne

W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

 Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

Konsument

Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

Partner serwisu

Instytut Monitorowania Mediów

Szkolenia

Akademia Newserii

Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.