Newsy

Od dziś założenie firmy jeszcze łatwiejsze. Eksperci: potrzebne kolejne ułatwienia, nie tylko na początku działalności

2013-01-17  |  06:30
Mówi:Agnieszka Khouri
Funkcja:Ekspert prawno-gospodarczy
Firma:Krajowa Izba Gospodarcza
  • MP4

    Od dziś obowiązują przepisy, które m.in. uchylają obowiązki przedsiębiorców rozpoczynających działalność wobec Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Eksperci chwalą te uproszczenia dodając, że należy jeszcze wprowadzić szybsze procedury elektroniczne, które ograniczyłyby ilość wizyt w urzędach i pozwoliły większą liczbę danych wysyłać drogą elektroniczną, dzięki czemu przedsiębiorcy zaoszczędziliby czas i pieniądze.

    Nowe przepisy uchylają nałożony dotychczas na pracodawców obowiązek zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej danych dotyczących miejsca, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności oraz zmian w tym zakresie. Uchylają również przepis, który nakładał sankcję za niespełnienie tego obowiązku. Kara wynosiła od 1 tys. zł. do 30 tys. zł.

    Państwowa Inspekcja Sanitarna będzie także miała prawo do nieodpłatnego korzystania z danych zgromadzonych w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) prowadzonym przez prezesa GUS, jak też do danych gromadzonych przez ZUS na koncie płatnika składek.

     – Oceniamy te zmiany pozytywnie. Zawsze jedną czy dwie wizyty mniej w kolejnym urzędzie należy ocenić pozytywnie. Fakt, że wszystkie urzędy mają dostęp do baz danych, z których mogą pobierać informacje na temat tego, czy dany podmiot gospodarczy zatrudnia pracowników, czy też nie  i są w stanie między sobą przesyłać dane, to należy to wykorzystać i nie nakładać obowiązków zupełnie niepotrzebnych na przedsiębiorców – mówi Agencji Informacyjnej Newseria Agnieszka Khouri, ekspert prawno-gospodarczy Krajowej Izby Gospodarczej.

    Zmienione przepisy Kodeksu Pracy i innych ustaw mają m.in. umożliwić nowym firmom wcześniejsze rozpoczęcie prowadzenia działalności. Będzie to możliwe dzięki skróceniu terminu wydawania przez naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenia o nadaniu NIP z 14 do 3 dni.

     – Jest to ważne w przypadku osób prawnych. Tutaj faktycznie istniała 4-dniowa różnica między osobami fizycznymi a osobami prawnymi. To zostało skrócone. Myślę, że wydolność systemów, które posiadają urzędy skarbowe i Ministerstwo Finansów, na to pozwala. To też jest w związku z tym skrócenie czasu oczekiwania na uruchomienie działalności gospodarczej – podkreśla ekspertka.

    Utrudnień wciąż jeszcze za dużo

     – Przepisy, które zmieniono do tej pory, już dają dużo szybszą możliwość otworzenia własnej firmy. Teraz możemy zrobić to online. Poza tym jest to dość duża zmiana w stosunku do poprzednich przepisów – mówi Agnieszka Khouri. – Wiele się w tym zakresie zmieniło i tutaj trzeba pochwalić rząd za to, że takie zmiany wprowadził

    Dodaje, że wciąż jednak przedsiębiorcy mają za dużo obowiązków związanych z samym już prowadzeniem firmy.

     – Cały system biurokratyczny, z którym nadal mamy do czynienia, wysyłanie sprawozdań do GUS-u, relacjonowanie różnych zmian, wysyłanie różnych sprawozdań do ZUS-u, to nadal potrzebuje dalszych ułatwień – uważa ekspertka KIG.

    I podkreśla, że procedury biurokratyczne pochłaniają w praktyce dużo czasu, który przedsiębiorca mógłby poświęcać na działania związane z rozwojem firmy.

     – Najwięcej czasu pochłaniają wszystkie procedury, które nie są rozwiązywane w procedurze e-administracji, czyli wypisanie papierów, wniosków, sprawozdań do GUS-u, który wymaga wypełniania kart. To zajmuje dość dużo czasu i trzeba się nad tym pochylić, czy to są księgowi, czy sami właściciele firm – wylicza Agnieszka Khouri.

    W opinii ekspertki należy wprowadzić kolejne rozwiązania elektroniczne, które pozwoliłyby zmniejszyć ilość wizyt potrzebną w urzędach.

     – Brakuje szybszych procedur elektronicznych, które ograniczyłyby ilość wizyt w urzędach, pozwoliły większą liczbę danych wysyłać drogą elektroniczną i dzięki temu oznaczałyby mniejszą stratę czasu dla przedsiębiorcy – uważa.

    Dodaje, że ustawa deregulacyjna, która weszła w życie od nowego roku wprowadziła także wiele ułatwień dla firm. Choć na pełną ocenę niektórych zmian należy jeszcze poczekać, to wszystkie uproszczenia dla firm należy traktować w kategorii wymiernych korzyści dla nich.

     – Obliczenia Ministerstwa Gospodarki wskazują, że są to faktycznie pieniądze. Można przeliczyć czas pracy tych osób, który jest poświęcony na wypełnienie tych dokumentów. Jeśli pracownicy będą świadczyć pracę dla firmy i nie będą go tracić na wypełnianie dokumentów, jest to zysk dla firmy. Każde takie elektroniczne rozwiązanie pozwala np. szybciej zmienić zakres działalności, rozszerzyć ją, dostosować ją do zmieniającego się otoczenia, a nie czekać na decyzje administracyjne – podsumowuje Agnieszka Khouri.

    Czytaj także

    Kalendarium

    Więcej ważnych informacji

    Newseria na XVI Europejskim Kongresie Gospodarczym

    Jedynka Newserii

    Jedynka Newserii

    Konsument

    T-Mobile startuje w Polsce z nowym konceptem. Pozwoli klientom przetestować i doświadczyć najnowocześniejszych technologii

    T-Mobile już od kilku lat realizuje strategię, która mocno skupia się na innowacjach i doświadczeniach klienta związanych z nowymi technologiami. Połączeniem obu tych elementów jest Magenta Experience Center – nowoczesny koncept, który ma zapewnić klientom możliwość samodzielnego przetestowania najnowszych technologii. Format, z sukcesem działający już na innych rynkach zachodnioeuropejskich, właśnie zadebiutował w Warszawie. Będą z niego mogli korzystać zarówno klienci indywidualni, jak i biznesowi.

    Problemy społeczne

    W Polsce brakuje dostępnych cenowo mieszkań. Eksperci mówią o kryzysie mieszkaniowym

     Większość osób – nawet ze średnimi, wcale nie najgorszymi dochodami – ma problem, żeby zaspokoić swoje potrzeby mieszkaniowe, ale też z tym, żeby po zaspokojeniu tych potrzeb, po opłaceniu wszystkich rachunków i opłat związanych z mieszkaniem, mieć jeszcze środki na godne życie – mówi Aleksandra Krugły z Fundacji Habitat for Humanity Poland. Jak wskazuje, problem stanowi nie tylko wysoki współczynnik przeciążenia kosztami mieszkaniowymi, ale i tzw. luka czynszowa, w której mieści się ponad 1/3 społeczeństwa. Tych problemów nie rozwiąże jednak samo zwiększanie liczby nowych lokali. Potrzebne są również rozwiązania, które umożliwią zaangażowanie sektora prywatnego w zwiększenie podaży dostępnych cenowo mieszkań na wynajem.

    Konsument

    Od 28 kwietnia Polacy żyją na ekologiczny kredyt. Zmiana zachowań konsumentów może odwrócić negatywny trend

    Dzień Długu Ekologicznego, czyli data, do której zużyliśmy wszystkie zasoby, jakie w ciągu roku może zapewnić Ziemia, w tym roku w Polsce przypada 28 kwietnia, kilka dni wcześniej niż rok temu. Coroczne przyspieszenie tego terminu to sygnał, że czerpiemy bez umiaru z naturalnych systemów, nie dając im czasu na odbudowę. – Polskie społeczeństwo staje się coraz bardziej konsumpcyjne, kupujemy i wyrzucamy coraz więcej. Ale też nie mamy tak naprawdę efektywnego narzędzia, żeby temu zapobiec – ocenia Filip Piotrowski, ekspert ds. gospodarki obiegu zamkniętego z UNEP/GRID-Warszawa.

    Partner serwisu

    Instytut Monitorowania Mediów

    Szkolenia

    Akademia Newserii

    Akademia Newserii to projekt, w ramach którego najlepsi polscy dziennikarze biznesowi, giełdowi oraz lifestylowi, a  także szkoleniowcy z wieloletnim doświadczeniem dzielą się swoją wiedzą nt. pracy z mediami.